Mini heeft afgelopen week het doek van de compleet nieuwe Cooper gehaald. Ondanks dat we hem alleen nog in volledig elektrische vorm gezien hebben, weten we dat er een bijna identieke versie komt met een verbrandingsmotor. Die Mini Cooper (wat nu de modelnaam is voor de kleinste Mini en niet langer een uitvoering) op benzine krijgt geen handbak. Sterker nog, het lijkt erop dat de handgeschakelde Mini voltooid verleden tijd is.

‘We hebben geen handbak, helaas’, zegt Mini-baas Stefanie Wurst tegen TopGear. Er komt dus ook geen uitzwaaimodel waardoor de speciale Mini John Cooper Works 1to6, de laatste Mini is met een handbak. Die speciale JCW werd gebouwd als eerbetoon aan de handgeschakelde Mini die meedeed aan de 24 Uur van de Nürburgring van dit jaar. Nu blijkt het model waarvan er maar 999 wereldwijd zijn gebouwd, nog specialer te zijn.

Mini John Cooper Works 1to6

Zo ziet de laatste Mini met een handbak er vanbuiten uit | Foto: © Mini

Niet het einde van Mini in de autosport

Gelukkig blijft Mini wel racen: ‘Ik denk dat de ontmoeting met Charlie [Cooper, een van de kleinzonen van John Cooper] me het zelfvertrouwen heeft gegeven om door te gaan met autosport. Performance helpt nog steeds bij het verkopen van auto’s’, zegt Wurst. Charlie Cooper is naast coureur (hij reed mee met de 24 Uur van de Nürburgring) ook nog eens ondernemer.

De erfgenaam werkt aan de elektrificatie van het motorfietsenbedrijf Cooper Bikes. ‘Hij is een entrepreneur en hij zit in de elektrische fietsen. En zijn nalatenschap – als drager van de naam – maar ook in de elektromobiliteit is een perfecte brug. Dus we zijn van plan om ook met hem in de elektrische autosport te gaan’, zegt de Mini-baas.

Wurst wil nog niet vertellen aan welke raceklassen Mini gaat deelnemen: ‘Voor mij is het nu moeilijk om te beoordelen, omdat niet alle nieuwe vormen van elektrische motorsport succesvol zijn geweest. Wat is een goed platform voor de toekomst? We gaan zien wat er doorontwikkeld en plannen om ergens aan mee te doen.’ Waar gaan we Mini terugzien? Formule E, Extreme E of een elektrische variant van de DTM?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear