
Japan is de bakermat van kleine, lichte autootjes. In geen enkel ander land stoppen autobouwers met zoveel vernuft een complete auto in een kleine verpakking. Vreemd dan dat uitgerekend in Japan de sportauto’s zo zwaarlijvig zijn.
Vooral de Nissan Skyline en de Toyota Supra worden vaak liefkozend en minder liefkozend ‘boten’ genoemd. De Nissan GT-R is daar geen uitzondering op. De huidige Nissan GT-R weegt 1.740 kilo en de Nismo-uitvoering weegt 1.720 kilo. En ook de volgende generatie, de R36, zal ‘veel zijn om van te houden’.
Het is niet per ongeluk
Volgens de geestelijk vader van de GT-R, Kazutoshi Mizuno, moeten supercars zwaar zijn. Hij vertelde ons ooit zeer geanimeerd: ‘Het enige wat journalisten zeggen is zwaar, zwaar, zwaar – hij moet lichter, lichter, lichter!’
‘Ik zeg dat journalisten een professioneler denkniveau moeten aannemen. Meer inlezen! Meer denken! De GT-R moet dit gewicht hebben. Een auto met minder gewicht rijdt niet goed. Lichter kan gevaarlijker zijn, en niet goed te rijden door de klanten’, aldus de vader van Godzilla.
Hij gebruikt downforce als voorbeeld: ‘Een F1-auto weegt met de coureur 600 kilo [tegenwoordig minimaal 734 kilo, red.]. Hoeveel downforce genereert een F1-auto? Rond de 1.300 kilo. Het totale gewicht? 1.860 kilo. Een GT1-racer weegt tussen de 1.200 en 1.300 kilo. Met 600 kilo downforce is dat 1.800 kilo’, zegt Mizuno.
Auto’s voor de openbare weg zijn niet in staat om zulke enorme hoeveelheden downforce te genereren, daarom moeten de auto’s zwaarder zijn. Dat is tenminste de filosofie van Mizuno. ‘De performance moet toegankelijk zijn voor alle klanten. Ik heb een grote verantwoordelijkheid naar de klanten’, vulde hij aan.
Meer van TopGear


Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

Oeps: Nissan GT-R crasht al na twee seconden op de Nürburgring

Deze Nissan GT-R R34 heeft ruim 650 pk en is geïnspireerd door Mine’s

Is deze elektrische Nissan R32 Skyline GT-R briljant of heiligschennis?

Vanwege dit kleine onderdeeltje krijgen honderdduizenden Nissan-eigenaren mogelijk een nieuwe motor

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Deze bijzondere auto die het slechtste van twee werelden combineert, wordt een tikkeltje beter

De banden op deze dikke Nissan kosten 400 euro (per stuk, niet per set)

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Is zo’n betrouwbare Suzuki Swift Sport na 7 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

De vernieuwde Suzuki Alto is precies wat we nodig hebben in Nederland (maar er is slecht nieuws)

Met deze kit geef je een moderne Japanse auto de looks van een oude Amerikaan

Dit had makkelijk jouw volgende auto kunnen zijn, maar Nederlanders maken domme keuzes

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

Wie bouwt de beste cabrio met V8 – Ferrari of Aston Martin?

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Wat is er precies aan de hand bij McLaren? En gaat het nog wel goed komen?

Zo kom je erachter of er gerookt is in een auto (zelfs als ie grondig is schoongemaakt)

‘Zijn de boetes voor motorrijders eigenlijk net zo hoog als die voor automobilisten?’

Waarom er (al jaren) langs de drukke A12 een spooktankstation staat

Deze auto was 13 jaar leverbaar in Nederland, maar nu kun je hem niet meer bestellen
