
Japan is de bakermat van kleine, lichte autootjes. In geen enkel ander land stoppen autobouwers met zoveel vernuft een complete auto in een kleine verpakking. Vreemd dan dat uitgerekend in Japan de sportauto’s zo zwaarlijvig zijn.
Vooral de Nissan Skyline en de Toyota Supra worden vaak liefkozend en minder liefkozend ‘boten’ genoemd. De Nissan GT-R is daar geen uitzondering op. De huidige Nissan GT-R weegt 1.740 kilo en de Nismo-uitvoering weegt 1.720 kilo. En ook de volgende generatie, de R36, zal ‘veel zijn om van te houden’.
Het is niet per ongeluk
Volgens de geestelijk vader van de GT-R, Kazutoshi Mizuno, moeten supercars zwaar zijn. Hij vertelde ons ooit zeer geanimeerd: ‘Het enige wat journalisten zeggen is zwaar, zwaar, zwaar – hij moet lichter, lichter, lichter!’
‘Ik zeg dat journalisten een professioneler denkniveau moeten aannemen. Meer inlezen! Meer denken! De GT-R moet dit gewicht hebben. Een auto met minder gewicht rijdt niet goed. Lichter kan gevaarlijker zijn, en niet goed te rijden door de klanten’, aldus de vader van Godzilla.
Hij gebruikt downforce als voorbeeld: ‘Een F1-auto weegt met de coureur 600 kilo [tegenwoordig minimaal 734 kilo, red.]. Hoeveel downforce genereert een F1-auto? Rond de 1.300 kilo. Het totale gewicht? 1.860 kilo. Een GT1-racer weegt tussen de 1.200 en 1.300 kilo. Met 600 kilo downforce is dat 1.800 kilo’, zegt Mizuno.
Auto’s voor de openbare weg zijn niet in staat om zulke enorme hoeveelheden downforce te genereren, daarom moeten de auto’s zwaarder zijn. Dat is tenminste de filosofie van Mizuno. ‘De performance moet toegankelijk zijn voor alle klanten. Ik heb een grote verantwoordelijkheid naar de klanten’, vulde hij aan.
Meer van TopGear


Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

Oeps: Nissan GT-R crasht al na twee seconden op de Nürburgring

Deze Nissan GT-R R34 heeft ruim 650 pk en is geïnspireerd door Mine’s

Zo zorgt Nissan dat de GT-R er extra mooi uitziet bij automeetings in het donker

Zie jij (zonder te spieken) welke Franse auto deze nieuwe Nissan Micra eigenlijk is?

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

Nissan Micra met V6 even opgelapt voor introductie nieuwe, eh, Nissan Micra

Nissan is wanhopig en gaat een bijzondere strategie inzetten om niet failliet te gaan (en daar kun jij van profiteren)

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Honda komt binnenkort met de efficiëntste benzinemotor ooit (omdat jullie geen EV’s kopen)

Is deze A90 Final Edition een waardig afscheid van de Toyota GR Supra? (review)

De neus van de vernieuwde Toyota Aygo X is langer, maar dat gaat flink belasting schelen in Nederland

Veel actieradius of een zuinig verbruik is niet de manier om auto’s te verkopen, denkt het grootste merk ter wereld

Zie jij (zonder te spieken) welke Franse auto deze nieuwe Nissan Micra eigenlijk is?

De (veruit) meest gestolen auto van Nederland is compleet vernieuwd

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Is deze A90 Final Edition een waardig afscheid van de Toyota GR Supra? (review)

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Geluk is… een Porsche die eindelijk vlammen spuwt (zonder pops and bangs-tune)

Heeft het nu zin gehad om een nieuw merk van een modelnaam te maken?

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Fatbike moet je vanaf nu plussize-bike noemen: ‘fatshaming niet meer van deze tijd’

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal
