
Japan is de bakermat van kleine, lichte autootjes. In geen enkel ander land stoppen autobouwers met zoveel vernuft een complete auto in een kleine verpakking. Vreemd dan dat uitgerekend in Japan de sportauto’s zo zwaarlijvig zijn.
Vooral de Nissan Skyline en de Toyota Supra worden vaak liefkozend en minder liefkozend ‘boten’ genoemd. De Nissan GT-R is daar geen uitzondering op. De huidige Nissan GT-R weegt 1.740 kilo en de Nismo-uitvoering weegt 1.720 kilo. En ook de volgende generatie, de R36, zal ‘veel zijn om van te houden’.
Het is niet per ongeluk
Volgens de geestelijk vader van de GT-R, Kazutoshi Mizuno, moeten supercars zwaar zijn. Hij vertelde ons ooit zeer geanimeerd: ‘Het enige wat journalisten zeggen is zwaar, zwaar, zwaar – hij moet lichter, lichter, lichter!’
‘Ik zeg dat journalisten een professioneler denkniveau moeten aannemen. Meer inlezen! Meer denken! De GT-R moet dit gewicht hebben. Een auto met minder gewicht rijdt niet goed. Lichter kan gevaarlijker zijn, en niet goed te rijden door de klanten’, aldus de vader van Godzilla.
Hij gebruikt downforce als voorbeeld: ‘Een F1-auto weegt met de coureur 600 kilo [tegenwoordig minimaal 734 kilo, red.]. Hoeveel downforce genereert een F1-auto? Rond de 1.300 kilo. Het totale gewicht? 1.860 kilo. Een GT1-racer weegt tussen de 1.200 en 1.300 kilo. Met 600 kilo downforce is dat 1.800 kilo’, zegt Mizuno.
Auto’s voor de openbare weg zijn niet in staat om zulke enorme hoeveelheden downforce te genereren, daarom moeten de auto’s zwaarder zijn. Dat is tenminste de filosofie van Mizuno. ‘De performance moet toegankelijk zijn voor alle klanten. Ik heb een grote verantwoordelijkheid naar de klanten’, vulde hij aan.
Meer van TopGear


Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

Oeps: Nissan GT-R crasht al na twee seconden op de Nürburgring

Deze Nissan GT-R R34 heeft ruim 650 pk en is geïnspireerd door Mine’s

Vanwege dit kleine onderdeeltje krijgen honderdduizenden Nissan-eigenaren mogelijk een nieuwe motor

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Deze bijzondere auto die het slechtste van twee werelden combineert, wordt een tikkeltje beter

De banden op deze dikke Nissan kosten 400 euro (per stuk, niet per set)

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Zie jij (zonder te spieken) welke Franse auto deze nieuwe Nissan Micra eigenlijk is?

Mitsubishi blijft grabbelen in de Renault-ton: dit is de nieuwe Grandis

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Deze extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper – dit kost ie

Deze betrouwbare V8 heeft slechts 3.057 kilometer per jaar gereden (en is dus de perfecte tweedehands auto)

Deze bijzondere auto die het slechtste van twee werelden combineert, wordt een tikkeltje beter

De banden op deze dikke Nissan kosten 400 euro (per stuk, niet per set)

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

De best verkochte auto ter wereld is nu geen Tesla meer

Vakantiedeal: 3 nummers TopGear voor slechts 15 euro

Vanwege dit kleine onderdeeltje krijgen honderdduizenden Nissan-eigenaren mogelijk een nieuwe motor

De Cybertruck lijkt een enorme flop te worden, maar kunnen we dat ook zeggen van Tesla?

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs
