Ziet hij er niet geweldig uit? En nog in originele staat ook! Wat? Je herkende deze Ferrari 500 Mondial Spider toch wel? En jij noemt jezelf ‘een petrolhead‘? Oké, om eerlijk te zijn: hij heeft zijn identiteit goed verstopt. Na diepgravend onderzoek (het lezen van de beschrijving bij veilinghuis RM Sotheby’s) begrijpen we waarom dit hoopje wordt geschat op een waarde tussen 1 en 1,4 miljoen euro.

De 500 Mondial kwam voort uit de F1-kampioenschappen Alberto Ascari’s in 1952 en 1953. In die jaren telden de F2-races mee voor het F1-wereldkampioenschap omdat er anders niet genoeg deelnemers waren in de F1. Aurelio Lampredi verzorgde in die tijd de 2,0-liter viercilinders bij Ferrari. Zijn motor woog 40 kilo minder dan de oude V12. Oh, en met 172 pk was ie ook nog eens sterker.

Na de successen van Ascari besloot Ferrari om de F1-motor in een sportauto te lepelen. Daarmee was de 500 Mondial geboren. De auto op de foto’s hierboven is de tweede die gebouwd werd. Nog bijzonderder is het feit dat deze auto één van de dertien Spiders is die Pinin Farina bouwde. In maart 1954 was ie klaar en kreeg hij de kleur ‘Rosso Corsa’ met een beige interieur. Precies zoals het hoort.

De Ferrari 500 Modial Spider steekt de grote plas over

Zoals je nu aan de auto ziet, heeft hij wat heftige tijden meegemaakt. In zijn beginjaren racete deze Ferrari 500 Mondial Spider in Italië en werd bestuurd door Franco Cortese. Hij finishte als vierde tijdens de Mille Miglia van 1954. Hierna kreeg de auto een nieuwe carrosserie van Scaglietti. De auto deed nog mee aan de GP van Imola in 1955 en verhuisde daarna naar Amerika.

In de VS kreeg de Ferrari 500 Mondial Spider verschillende eigenaren waaronder ene Stanley Surridge. Hij vond die Yoo-ro-pean viercilinder maar niks en wisselde hem voor, jawel, een Amerikaanse V8. Twee jaar na de motorwissel crashte de Mondial en vatte vlam. De auto brandde af en daarom is hij in de staat waarin hij nu verkeert.

Wat krijgt de hoogste bieder van de veiling?

Degene die het hoogste bod uitbrengt, krijgt naast het karkas, een achteras en versnellingsbak die bij de auto horen. Daarnaast zie je een foto van een motor die de hoogste bieder ook krijgt, maar dat is niet de V8 of viercilinder die in de Spider lagen. In plaats daarvan krijg je een 3,0-liter viercilinder uit een 750 Monza.

Mocht je om je heen een open deur zien, dan heeft het veilinghuis die zojuist ingetrapt met de volgende uitspraak: ‘Het valt niet te ontkennen dat de 0406 MD [het chassisnummer van deze Ferrari 500 Mondial Spider] een uitgebreide restauratie nodig heeft om de auto terug te brengen in de staat van zijn gloriedagen.’ Mocht je je eraan willen wagen, dan belooft RM Sotheby’s dat het een ‘zeer belonend proces’ zal opleveren. In augustus gaat de oude Ferrari onder de hamer in het Amerikaanse Monterey.

Reacties

  • Ben heeft op 26 juli 2023 geschreven:

    Ben benieuwd wat ze voor mijn originele Nissan Qashqai beschadigde linkervelg willen geven. Je krijgt er van mij nog een strikje bij ook.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear