Waarom duurt het soms zo lang voordat het stoplicht groen wordt?

Het lijkt soms alsof je een extra ronde moet wachten

Foto('s): Murat Tost Photograph / Unsplash

Op een verkeerslicht wachten duurt per definitie te lang. En inderdaad, we hebben het ook zwaar, zittend in een comfortabele stoel met perfect geregelde temperatuur en muziek naar keuze. Maar soms duurt het wel érg lang voordat de stoplichten groen worden. Voor je gevoel (en soms ís het ook zo) springen de andere verkeerslichten veel vaker op groen. Waarom duurt het soms zo lang voordat het stoplicht groen wordt?

Hoe werken verkeerslichten precies?

Het principe van het verkeerslichten kennen de meesten wel. In de weg zitten sensoren die voelen of er een auto voor het verkeerslicht staat, en vaak ook hoeveel auto’s. Dat zijn die zwarte lijnen in het asfalt, ook lussen genoemd. Als het verkeerslicht ziet dat er flink wat auto’s staan, dan blijft het mogelijk langer op groen. Als er geen auto’s meer zijn, dan kan ie op rood. Daarom springt het stoplicht vaak ook op groen als je aan komt rijden op een leeg kruispunt, al doet ie dat vaak wel nét te laat; precies als je net stilstaat. Dat komt natuurlijk doordat een ander verkeerslicht eerst nog via oranje naar rood moet.

Waarom duurt het soms zo lang?

Foto('s): peterolthof / https://www.flickr.com/photos/peterolthof/22295717996/

Soms zie je een bordje bij het kruispunt: ‘oprijden tot de stopstreep’. Het kan zijn dat de bestuurder vooraan bij het stoplicht te ver van de sensor staat. Het verkeerslicht staat dan heel lang op rood, omdat hij denkt dat er geen auto’s zijn. Een andere reden kan zijn dat er een bus of hulpdienst nadert. Deze voertuigen hebben apparatuur ingebouwd om de verkeerslichten te beïnvloeden. Dit om het openbaar vervoer op tijd te laten rijden of om de doorstroming van hulpdiensten te bevorderen.

Ook kan het zijn dat de regelkamer aan de knoppen zit te draaien. Als er bijvoorbeeld een voetbalwedstrijd (ken je die nog?) klaar is en het stadion stroomt leeg, dan kunnen bepaalde verkeerslichten prioriteit krijgen. En dan zijn er nog verkeerslichten, bijvoorbeeld in Rotterdam, die zijn uitgerust met warmtecamera’s. Als deze een groep fietsers zien, krijgen zij voorrang op de rest van het kruispunt. Als jij dan precies op het verkeerde moment arriveert, sta je ook even te wachten.

Reacties
  1. Glenn zegt op 1 april 2021 om 15:12:

    Geef Kevin een kans

  2. Kevin zegt op 29 maart 2021 om 20:22:

    Dit is wel een beknopte uitleg van dr werking
    Ik mis nog wel wat dingen in dit verhaal.
    Dingen zoals:
    – ontruimingstijd (de tijd die er tussen verschillende rij richtingen zit van rood naar groen)
    – conflicten tussen rij richten (voetgangers/auto- fietsers /auto – auto/auto).
    – Hiaat tijden
    De tijd dat er tussen het afvallen en op komen van een lus zit bepaald ook je groen duur.
    – Garantie tijden
    Voor elke kleur is een minimale garantie tijd ingesteld.
    P.s. voor alle voetgangers en fietsers 1x drukken op de knop is genoeg, vaker drukken werkt averechts! Het is niet zo dat als jij 10x drukt dat de verkeerslichten denken oh er staan 10 fietsers!
    Note naar redactie, indien gewenst geef ik graag een volledige uitleg.

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken