Sinds maart kunnen Europese klanten de Nissan GT-R niet meer kopen (iemand nog in de rouwfase?) omdat hij niet meer voldoet aan de nieuwe geluidsnormen. Afgezien van de nieuwe Nissan Z, heeft het merk een gat ter grootte van een sportauto in het aanbod. De oplossing is een volledig elektrische Nissan GT-R, maar daarvoor moet je wel even geduld hebben.

Dus waarom niet alle andere merken kopiëren en meteen de hybride route inslaan? ‘Allereerst zijn de Z en GT-R verschillende beestjes’, legt Chief Operating Officer Ashwani Gupta uit. ‘Z voor mij de beauty. En GT-R is een beest. En beide spelen een andere rol bij Nissan.’

‘Als we op dit moment alle simulaties van de elektrificatie van deze auto’s uitvoeren, vinden we niet de juiste technologie om te definiëren wat “Z” en wat “GT-R” zijn. En uiteindelijk zijn deze twee geen auto’s, dit is onze cultuur.’ Dus wat doe je als bestaande batterij-elektrische technologie niet de gewenste prestaties levert? Volgens Nissan is het antwoord miljarden investeren in de volgende generatie technologie die dat wel doet.

De techniek is nog niet klaar voor een elektrische Nissan GT-R

De ontwikkeling wordt geleid door de ingenieurs van het bedrijf in Japan, maar er wordt ook samengewerkt met de universiteit van Oxford, wat allemaal een enorm voordeel zou moeten zijn voor de geplande gigafabriek van ruim 1 miljard euro in Sunderland. Een werkend prototype wordt verwacht in 2024, met de technologie klaar voor productie in 2028.

Het gaat om gewicht en bereik

Volgens topman Guillaume Cartier gaat het allemaal om de verhoudingen en de balans. Tijdens de Formule E-race van afgelopen weekend in Monaco zei hij tegen TopGear: ‘In werkelijkheid is de verhouding 1:3. Dus je kiest ervoor om ofwel een kleinere batterij te hebben om dezelfde output te hebben als vandaag, of je behoudt dezelfde en je kunt een output hebben die drie keer beter is.’

Dus drie keer het bereik van de beste elektrische auto’s van vandaag, of hetzelfde bereik bij een derde van het gewicht. Dat is het dilemma waar Nissan nu mee worstelt. Zodra ze die knoop hebben doorgehakt, dan wordt de elektrische Nissan GT-R een reële mogelijkheid.

‘De uitdaging is dat GT-R een referentie heeft gecreëerd’, vervolgt Cartier. ‘Dus je kunt niet teleurstellen… deze naam is sterk. Beast is goed, het is iconisch. Je moet dus het beste van het beste zijn.’ Ondertussen zal de Nissan Z meer stijlgericht zijn, hoewel het onwaarschijnlijk is dat zijn capaciteiten de GT-R op de tenen zullen trappen. ‘De positionering van de twee auto’s moet blijven zoals het nu is.’

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)