Koude smurrie op je apparaat is nooit fijn. Snappen wij ook. Maar: mocht je in de toekomst een auto aftanken met waterstof, schrik dan niet als er een laagje ijs op het vulpistool achterblijft. In dit geval kan het hartstikke normaal zijn en je hoeft geen vragen te gaan stellen ‘voor een vriend’. We leggen het graag even uit.
Onlangs waren we op pad met de BMW iX5 Hydrogen en ervoeren we hoe het is om te rijden met een brandstofcel-elektrische auto. Eén van de grote verschillen ten opzichte van een batterij-elektrische auto is dat je een waterstofauto in een paar minuten weer kunt voltanken. Zoals je nu ook doet met je benzine- of dieselauto.
IJs op vulpistool na tanken
Dat tanken van waterstof gaat in feite exact hetzelfde als het tanken van bijvoorbeeld benzine. Je stopt bij een pomp, hangt de slang erin en wacht tot de tank vol is. Alleen moet je een waterstofpomp koppelen en vergrendelen, omdat de waterstof onder hoge druk (700 bar voor personenauto’s) staat.
Om ervoor te zorgen dat de temperatuur in de tank tijdens én na het tanken niet boven de 80 graden Celsius komt, wordt de waterstof voor het tanken gekoeld tot -40 graden Celsius. Het materiaal waarvan de tanks zijn gemaakt, is namelijk geen fan van heel hoge temperaturen.
Je snapt al: als de waterstof via de slang je tank in verdwijnt, is het héél koud. Met als gevolg dat er condens ontstaat dat bevriest, waardoor er een klein laagje ijs op het vulpistool achterblijft. Wees niet bang, het doet geen pijn om deze aan te raken. Als je in de buurt komt, is het vrijwel direct gesmolten door jouw naderende 37 graden warme knuistje.
Reacties