Crashtests zijn eigenlijk nooit echt leuk om naar te kijken, zeker niet als het nieuwe auto’s betreft (al is niet iedereen op de redactie het daarmee eens). Wees gerust; in deze video wordt alleen een oude Ford F-150 verwoest. Daar zijn er toch genoeg van. Hij draagt tijdens de crash een groot blok beton bij zich. De ravage die het extra gewicht achterlaat is enorm. Maar waarom doen ze eigenlijk deze crashtest?
Crashexperts van Insurance Institute for Highway Safety (IIHS, de Amerikaanse Euro NCAP) voeren de test uit. Volgens Raul Arbelaez voegen de crashperts gewicht toe zodat het voertuig 4.300 kilo weegt. ‘We doen deze test om erachter te komen of onze apparatuur dit gewicht aan kan’, zegt hij. Het extra gewicht moet het batterijpakket van een elektrische auto voorstellen.
De crash met een blok beton voor elektrische auto’s
‘We hebben al meer dan twintig jaar geen problemen met de crashtests gehad. Nu er elektrische auto’s zijn, maakt de batterij het gewicht groter en groter. Als deze auto’s op de markt komen, waarvan er al een aantal op de markt zijn, willen we zeker weten dat we ze hier kunnen testen. De Audi e-tron is al 2.700 kilo, maar er komen auto’s aan die nog zwaarder zijn’, zegt Arbelaez.
De auto’s rijden hierbij niet zelf, maar worden getrokken door een sleepkabel die uit een richel op de grond komt. De Ford pick-up krijgt een aanloop van 18 meter om een maximale snelheid van 65 km/u te halen. Op het moment van de crash schuift het blok beton naar voren en laat de achterkant naar boven komen.
Reacties