Clignotant heet het ding in het Frans. Wij noemen het gewoon knipperlicht, pinker of richtingaanwijzer. Wie deze zomer (of wanneer dan ook, het is niet echt seizoensafhankelijk) afzakte naar het zuiden, is ongetwijfeld opgevallen dat Franse weggebruikers vaak hun knipperlicht aan laten staan als ze een baan naar links gaan. Als hier iemand op de linkerrijstrook zijn knipperlicht naar links laat aanstaan, dan beschouwen andere weggebruikers dat meestal als asociaal of op z’n minst als ongeduldig.
Waarom Fransen hun knipperlicht aan houden op de snelweg
In Frankrijk zit dat net even anders. Het is een gewoonte van vroeger en je zult het vooral de wat oudere bestuurders zien doen. Franse bestuurders laten de gehele inhaalactie hun knipperlicht aanstaan om verschillende redenen. Ze zeggen op deze manier bijvoorbeeld dat ze echt alleen maar aan het inhalen zijn, en zo weer terug naar rechts gaan. Dit voorkomt bijvoorbeeld dat mensen ongeduldig raken. Het geeft aan dat het puur om een inhaalactie gaat.
En andere reden is het inhalen op wegen met één rijstrook per rijrichting. Als je dan over de andere weghelft iemand inhaalt, ziet tegemoetkomend verkeer aan het knipperlicht dat iemand aan het inhalen is. Vroeger was het de wet om het knipperlicht aan te laten, maar dat is tegenwoordig niet meer zo. Voor nu is het vooral een oude gewoonte, net als dat oudere bestuurders in Frankrijk al heel vroeg hun knipperlicht aanzetten. Zouden ze zich daar ook afvragen waarom we in Nederland altijd maar zo kort knipperen?
Matthijs heeft op 6 september 2020 geschreven:
Voorzover ik weet, komt het gebruik vooral vanwege de oude driebaans wegen van vroeger: de buitenste stroken voor de twee rijrichtingen, de middelste voor inhalen (beide kanten op).