Als er een voertuigsoort is die je heel gunstig als diesel kunt kopen, dan is het de camper. Bij de aanschaf kijkt de Belastingdienst niet naar de uitstoot, maar naar de catalogusprijs. Bovendien betaal je volgend jaar nog een kwarttarief voor de wegenbelasting. Bovendien rij je waarschijnlijk lange afstanden, dus dan is een diesel ook wel lekker. Lekker dieselen richting Zuid-Frankrijk klinkt ideaal. Dus waarom kun je de nieuwe Volkswagen California dan niet als diesel kopen?

In Nederland kun je de nieuwe Volkswagen California alleen als plug-in hybride kopen. Deze heeft een benzinemotor en een elektromotor. De goedkoopste uitvoering van de nieuwe Volkswagen camper kost 76.690 euro. Dat is bijna net zo duur als de PHEV in Duitsland en België kost, maar daar heb je ook nog een dieseluitvoering voor zo’n 15.000 euro minder. In theorie zou dezelfde dieselcamper in Nederland ook fors goedkoper moeten zijn. Daarbij is de dieselversie 100 kilo lichter, omdat hij geen accu heeft.

De nieuwe Volkswagen California is geen camper

Volkswagen laat aan TopGear Nederland weten dat er een goede reden is dat de diesel niet naar hier komt. Volgens de Belastingdienst is de nieuwe Volkswagen California namelijk geen camper, maar een personenauto. De nieuwe camper moet zich dus houden aan de BPM-regels voor auto’s en niet aan die voor campers. Dit zou betekenen dat je maar liefst 36.000 euro aan BPM zou moeten betalen voor de dieselversie van de Volkswagen camper. Daar gaat je voordeel.

Volkswagen California Multivan Ocean

Geen kwarttarief voor de VW camper

Voor de nieuwe Volkswagen California geldt dus ook geen kwarttarief voor de wegenbelasting. De reden dat de nieuwe camper niet in aanmerking komt, is het formaat. De nieuwe California is niet gebaseerd op de Transporter, maar op de kleinere Multivan. Volgens de Belastingdienst moet in een camper een denkbeeldige kubus passen van 170 bij 90 bij 200 centimeter. En dat past niet, dus is de auto volgens de regels gewoon een personenauto.

Een plug-in hybride heeft vóór- en nadelen

Laten we even beginnen met het grootste nadeel. Een plug-in hybride is bij uitstek geschikt voor korte stukken. De eerste 90 kilometer rij je elektrisch en verbruik je heel weinig benzine. Maar zodra de accu leeg is, moet de benzinemotor het extra gewicht meeslepen van de accu en elektromotor. Bij een lange rit kan een PHEV onzuiniger zijn dan een conventionele benzine- of dieselauto.

Het voordeel is dat tijdens het remmen energie wordt teruggevoerd naar de accu. Het grootste voordeel is dat je een hoop energie meeneemt op reis. Als je ergens staat waar geen stekker is, kun je alle apparaten binnenin laten draaien op de grote accu. Als die accu leeg raakt, is dat geen ramp, want je kunt weer vertrekken op de benzinemotor. Je moet alleen de kleine 12-volt accu even in de gaten houden.

Volkswagen California op basis van de Multivan T7 -

Welke California’s zijn er?

In Nederland is de California er altijd als vierwielaangedreven PHEV met ieen systeemvermogen van 245 pk. Deze rijdt dus 95 kilometer elektrisch. Je hebt de uitvoeringen Beach, Beach Tour, Beach Camper, Coast en Ocean. De goedkoopste heeft zitplek voor vijf. Vanaf de Beach Camper (83.590 euro) heb je een klein keukentje, maar moet je de vijfde passagier thuislaten.

Als het allemaal wat meer mag kosten, is er de Ocean. Deze heeft een volledige keuken, airco met drie zones, veel meer verlichting en automatische schuifdeuren. De duurste uitvoering kost 96.890 euro. Alle modellen bieden standaard een opklapbaar dak en in de Beach Tour, Beach, Camper, Coast en Ocean kan tevens een slaapruimte beneden worden gecreëerd.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)