
In Amerika (of eigenlijk: in het beeld dat wij hier hebben van Amerika) rijden ze bijna niets anders, en hier zie je ze nooit: de vrachtwagens met een langere neus, ook wel torpedofront of torpedoneus genoemd. In Nederland en eigenlijk heel Europa hebben de zogenoemde frontstuur-modellen duidelijk de voorkeur. Maar waarom eigenlijk? Waarom zie je hier bijna nooit vrachtwagens met een lange neus?
De reden hiervoor is heel simpel. De Europese Unie heeft bepaald dat een vrachtwagencombinatie maar een bepaalde lengte mag hebben. En als de neus van een vrachtwagen korter is, kun je dus een langere aanhanger gebruiken. Zo kun je meer vervoeren met dezelfde vrachtwagen. De voordelen van zo’n frontstuur (of cab-over) zijn een kortere draaicirkel en beter overzicht. De nadelen: verminderde veiligheid en minder opbergruimte in de cabine.
Er zijn wel torpedofront-modellen in Nederland

Een vrachtwagen mag maximaal 50 ton wegen. Als een lading heel zwaar is, bijvoorbeeld bij sommige tankwagens, dan zit je eerder aan het toegestane gewicht dan aan de lengte. In die gevallen kan er gekozen worden voor een torpedoneus. Ook reed Circus Renz met torpedoneuzen. En misschien wel de bekendste van allemaal – die zie je hierboven – reed ook door Nederland.
De toekomst van de frontstuur-vrachtwagen
Als het goed is, mogen vrachtwagens vanaf september dit jaar 90 centimeter langer zijn dan voorheen. Met deze extra lengte kunnen vrachtwagenfabrikanten een spitsere neus ontwerpen, wat beter zou zijn voor de aerodynamica maar ook voor de veiligheid. Met een rondere cabine zou er meer overzicht zijn, er is meer ruimte voor een kreukelzone en meer bescherming voor een eventueel batterijenpakket.
Qua uiterlijk vind ik die Amerikaanse trucks gewoon mooier, de Mack, Freightliner, Kenworth en de Peterbuilt.
Ik dacht altijd dat het rijden met een torpedoneus in Nederland niet erg handig is omdat de manoeuvreerbaardheid heel beperkt is op de Nederlandse steden en dorpjes. Daarom zie je maar zo weinig rijden, dacht ik.
In de winkeldistributie bijvoorbeeld , zul je nooit of te nimmer een ‘neus’ tegenkomen. Ik heb altijd gedacht dat je best met een ‘neus’ in Nederland kan rijden maar dan alleen tussen grote DC’s bijvoorbeeld. Ruimte zat daar .
Vorig jaar was ik nog in de USA en daar kreeg ik werkelijk het idee dat daar geen lengtebeperkingen bestonden. Drie trailers achterelkaar achter een trekker zag ik veelvuldig over de weg gaan. En daar is de ruimte dan ook wel voor. Die is gigantisch.
In de stad zag je ze ook wel es (bij graanverwerkende bedrijven bijvoorbeeld) , maar dan alleen op doorreis.
Hier in Zwolle rijdt een Scania-neus die brandstoffen vervoert naar pompstations langs de weg. En dat kan wel makkelijk dan.
Mooie Fieten auto ook nog.
Daf heeft reeds op de XG een Cab naar de nieuwe maatstaven.D
Een mooie DAF met neus wordt niet genoemd. De enige en unieke DAF. Kijk eens op https://truckstar.nl/throwback-de-daf-xt105-van-a-jansen-uit-son/
Ik heb begrepen dat de kosten per meter op een veerboot ook een reden is dat er hier nauwelijks lange neuzen zijn.
De Telegraaf rijdt zijn kranten in scania torpedo neus trucks
De Telegraaf rijdt vanaf december 2010 al niet meer zelf. Alles is uit besteedt
De enige redens die de grotere lengte toe staat is het batterijenpakket, er is nog nooit een wet gemaakt om het chauffeurs aangenamer te maken, buiten dat het moest van deuniversele rechten van mens
In U.S.A. Is er een grens op de lengte van de laad vloer en of je er een frontstuur of een torpedo voorzet en hoe lang die zijn is geen probleem. Trouwens Amerikaanse torpedo trucks zijn niet veiliger dan een Zweedse frontstuur truck
In U.S.A. Is er een grens op de lengte van de laad vloer en of je er een frontstuur of een torpedo voorzet en hoe lang die zijn is geen probleem. Troewens Amerikaanse torpedo truks zijn niet veiliger dan een zweedse frontstuur truck
Inderdaad Ivan. Zie: EVOfenedex waar de Europese richtlijnen vermeld worden. Met de trekker/oplegger lengte zat ik mis.
Bijna goed. De oplegger is globaal 13.60 m. Met de trekker ervoor komen we op 18.75 m.
De lengte van 25.25 m. is voorbehouden aan een LZV (Lange Zware Vrachtwagen).
Nee dat klopt niet geheel autotransport mag 25.25 mtr zijn. LZV is doorgaans langer dan 25.25 mtr
Daar klopt niets van! Een autotransporter mag maximaal 20.75mtr lang zijn, een normale vrachtwagen met aanhanger mag maximaal 18.75mtr zijn. Trekker/oplegger combinaties mogen maximaal 16.50mtr zijn waarvan de trailer niet langer dan 13.60mtr. Een LZV (Lang Zwaar VOERTUIG) mag maximaal 25.25mtr lang zijn.
[…] Naar het artikel […]
Bijna goed… de oplegger mag 18m75 lang zijn, de combinatie van trekker en oplegger 25m25..
Bijna goed. Een oplegger is 13.60 m. maximaal. Met de trekker aangekoppeld komen we op 18.75 m. De lengte van 25.25 m. Is voorbehouden aan de LZV. (Lange Zware Vrachtwagen).
Fout de maximale lengte van een trekker-oplegger combinatie is 16.50m, de maximale lengte van een vrachtwagen – aanhangwagen combinatie is 18.75m.
Arthur je zit er helemaal naast.
Mensen roepen gelijk maar wat lengtes maar er wat van snappen hoo maar ik zal het ff makkelijk neer zetten
Trekker oplegger (16,5 meter)
Bakwagen met aanhanger (18,75 meter)
Lzv (25,25 meter)
Inschattingsfout van de meeste hier nou snap ik ook waarom ze afgesneden worden enz als ze hier de lengte al niet goed hebben laat staan op de snelweg….