Hallo TopGear. Ik las dat maar weinig mensen de C-klasse AMG met viercilinder hebben gekocht. Ik vraag me af: als ze er een V4-motor van hadden gemaakt in plaats van een normale vier-in-lijn, hadden mensen de auto dan wel interessant gevonden? En waarom zie je wel vaak een V6 of een V8, maar nooit een V4 in een auto? In motorfietsen zie je ze nog wel regelmatig. Hoe zit dat?

Het simpele antwoord is: het is te duur en ingewikkeld om zo’n motor te ontwikkelen, en bij een auto is het niet nodig. Daarbij moeten we zeggen: bij een AMG draait het niet alleen maar om rationele keuzes, dus daar zou het wel gaaf zijn.

Bij een normale viercilinder zitten de cilinders in een rijtje. Deze motor is dus langer dan een V4, waarbij setjes van twee cilinders in een V-vorm tegenover elkaar zijn geplaatst. Omdat de V4 zo compact is, kun je hem plaatsen waar je wilt en zo heel goed de gewichtsverdeling beïnvloeden. Ook zou hij met minder trillingen kunnen draaien vanwege de V-vorm; de motor is beter in balans. Daarnaast zou de motor een hoger toerental kunnen halen en zelfs zuiniger kunnen zijn.

Maar dan de nadelen. Je hebt twee cilinderkoppen nodig en twee uitlaatspruitstukken. V4-motoren zijn een stuk duurder om te maken en te onderhouden. Bovendien is een V4 breder dan een vier-in-lijn en daarmee lastiger te plaatsen in een auto. Ook qua onderhoud kan dit voor extra werk zorgen. Viercilinder lijnmotoren zijn veel simpeler om in auto’s te bouwen, daarom zie je bijna nooit meer V4-motoren toegepast worden. Ze zijn er wel geweest: de Saab Sonett had er eentje, Lancia gebruikte ze en Porsche racet met een V4 op Le Mans.

Waarom wel een V4 bij motorfietsen?

Bij een motorfiets is het heel fijn als het motorblok niet zo lang is. Zo heb je meer vrijheid om het in het frame naar voren of naar achteren te plaatsen. Dit komt weer van pas voor de gewichtsverdeling. Ook kun je bij een motorfiets overal makkelijker bij. Maar nog belangrijker: het mag wat extra kosten. Het zijn vooral duurdere modellen die een V4-motor hebben, waarbij het minder uitmaakt dat je twee cilinderkoppen en meer uitlaatcentimeters hebt.

De boxermotor

Overigens is er wel een soortgelijke viercilinder in auto’s te vinden. Want als je de V zou vergroten naar 180 graden, zodat de cilinders platliggen, heb je ineens een boxermotor. En die vind je dan wel weer in Subaru’s en in jonggebruikte Porsche 718’s. Het voordeel van een boxer tegenover een V-vorm is dat het zwaartepunt heel laag ligt. Dat is dus het tweede deel van deze vraag: wat zou een V4-motor nog toevoegen naast een boxermotor?

75 reacties op “‘Waarom hebben auto’s nooit een V4-motor, maar motorfietsen wel?’”

  1. Ford Engeland had vanaf 1966 t/m 1970 de Corsair 1700 en 2000 V4
    Schitterende motoren maar ze waren niet zo trillingsvrij als hier beweert wordt!

  2. Klopt ik heb zelf een Taunus 15MRS in de garage staan. Ik was zelf Ford monteur in de jaren 1963-1971. En hij loopt nog als een zonnetje. Maar na ong. 80.000 km waren de distributie tandwielen maar de klote!

  3. Wie schrijft dat je ineens een boxermotor hebt als je de blokhoek van een V-motor vergoot to 180°, snapt weinig van autotechniek.

    • Klopt, de Italiaanse 180 graden motoren worden vaak onterecht als boxer aangemerkt. Voor mensen die het niet weten, een V8, V6 en V4 heeft per kruktap 2 drijfstangen en een boxer maar 1. Om bij de 4 cilinders te blijven: een V4 heeft 3 krukaslagers en een boxer heeft er 5. Daarom is de boxer de betere motor. Ter info: Een Porsche 6 cilinder boxer heeft maar liefst 7 krukaslagers en een V8 maar 5. Oa daarom draaien de Porsche motoren zulke hoge km standen.

  4. Ford v4 in 62 taunus, voorloper van smallblock v8 uit US Fordfabrieken voor Fairlane, Mustang en Falcon,later ook voor full size.

    • Ik moet iets rectificeren, want een V-motor is echt niet beter in balans dan een in lijn-motor en trilt juist meer. Het compactere formaat is het enige voordeel van de V opstelling. Opstelling in dezelfde bewegingsrichting geeft het grootste succes op perfecte uitmiddeling van de krachten. Het is niet voor niets dat BMW altijd 6-cil in lijn bouwde.

      • Ben het er niet helemaal mee eens , want mijn chevy 350 5.7 v8 daar kon je een 2 euromuntstuk rechtop opzetten en die viel niet om. Helaas heb ik hem niet meer was een verdomd fijne motor.

      • De ford taunus ghia uit 1977 had ook een V6.
        Een perfecte motor, stil, trillings vrij maar gebruikte wel veel brandstof.

        • Ik rijd nog met een Ford Scorpio 2.9V6 12V en ik voel totaal geen motortrillingen bij eendert welk toerental. Deze rijdt werkelijk trillingvrij! Hoezo meer trilllingen dan een in-lijnmotor??

  5. Ford taunus 12m coupe met een V4 bij mijn ouders op de oprit.. nooit? Zelden zou het moeten zijn, of niet meer

    • Ford v4 in 62 taunus, voorloper van smallblock v8 uit US Fordfabrieken voor Fairlane, Mustang en Falcon,later ook voor full size.

  6. Mijn Saab 96 met Ford V4, mits van de juiste olie voorzien was destijds krachtiger, betrouwbaarder dan de bron moroten.

  7. Leuk artikel, alleen is het niet juist dat een V4 beter in balans is. Een 4-in-lijn is van nature beter in balans dan een V4, zowel qua gewichts- als arbeidsbalans. Basic autotechniek.

    • Paydriver, een v4 is altijd beter in balans dan een 4 in lijn of zelfs een boxer, draait ook veel soepeler. De reden, er zijn altijd 2 zuigers in beweging in tegenstelling tot een 4 in lijn of een boxer 4 cilinder, waar ze alle 4 gelijktijdig tot stilstand komen in bovenste en onderste dode punt !

  8. De Alfasud, misschien vergeten (of bewust verdrongen door de enorme roestproblemen) had een 4 cilinder Boxer motor en had, vanwege het lage zwaartepunt en uitstekende wegligging.

  9. 180 graden V maakt is niet per definitie een boxer. Dat hangt ook af van kruktapverzetten en ontstekingsvolgorde. Vergeet de Saab V4 niet, wellicht was het zelfs een tweetakt, maar twijfel heb ik wel.

  10. Mijn Yamaha Royalstar XVZ1300 van 1997 had een V4 motor. Mijn Taunus 12M van 1970 ook destijds. 4 cyinders in lijn zijn ook lang langs ipv dwarsgeplaatst geweest. Dat koste beduidend veel ruimte.

        • De Lancia V4 was echter geen echte V4…. In de fulvia dan toch. Dat was een mooi voorbeeld voor vw. Een VR4 motor zouden ze dat dan noemen. 1 cilinderkop en cilinders onder lichte hoek etc.. precies zoals de VR motoren van VW. Dus heb zomaar een vermoeden dat er ooit wel eens eentje bij een ingenieur in Wolfsburg beland is.. lol

  11. Een motor met de cilinders in een hoek van 180 graden wordt niet automatisch een boxer. De ontstekingsvolgorde van een boxer is acts dan bij een V-motor met een blokhoek van 180°, dat zorgt ook voor de kenmerkende roffel van een boxer.

  12. Ford had vroeger ook V4’s in o.a. de Taunus, Capri en de Transit.
    Een v4 is vooral supercompact, en dat is bij een motorfiets inderdaad interessanter dan bij veel auto’s.

  13. M’n vorige auto had een V8 en ’twee van alles’ maakt dat inderdaad een dure hobby. Ik heb nu , op aanraden van een monteur, een I6 en dat scheelt veel meer dan je zou verwachten.

Laat een antwoord achter aan Bert Reactie annuleren

(verplicht)

Meer van TopGear