Dit kun je je vast nog wel herinneren van toen je door de dierenplakkertjes naar buiten keek vanaf de achterbank: aan veel auto’s bungelde onder de achterbumper vroeger een rubberen strip, die soms net de grond raakte. Dit was geen losgelaten kitrand van een mislukte reparatie; het was een bewuste toevoeging. Je ziet ze tegenwoordig nauwelijks meer. De vraag is: wat deed dat ding eigenlijk? En nog belangrijker: werkte het ook, of was het vooral een placebo op wielen?

Het antwoord zit in het woord ‘ontlading’. De rubberen strip werd verkocht als anti-statische aardingsstrip. Het idee: terwijl je rijdt, bouwt je auto elektrische lading op, bijvoorbeeld door wrijving met de lucht of de banden op het wegdek. En bij het uitstappen kun je dan een flinke tik krijgen van statische elektriciteit. Door zo’n stripje aan het chassis te bevestigen, zou de lading continu afgevoerd worden naar de grond. Precies zoals je dat met een aardingsdraad bij elektronische apparatuur zou doen.

De rubberen strip zou wagenziekte voorkomen

Maar dat was niet het enige. Sommigen geloofden dat de strip ook zou helpen tegen wagenziekte, omdat het zogenaamd elektromagnetische straling of spanningsvelden van buitenaf zou afleiden. Er zijn zelfs advertenties uit die tijd waarin werd beweerd dat je minder snel moe zou worden tijdens het rijden. De wetenschap had er zo z’n twijfels bij, maar dat weerhield mensen er niet van om het rubberen slingerding massaal onder hun auto’s te hangen. Het gaf ernstige Tell Sell-vibes.

In de praktijk hielp het stripje vooral tegen één ding: nerveuze vingers die geen schok wilden krijgen bij het uitstappen. En zelfs dat effect was beperkt, want moderne auto’s zijn tegenwoordig beter geaard via hun banden en elektronica. Toch hield het fenomeen opvallend lang stand. Zelfs ver in de jaren 2000 zag je hier en daar nog een Citroën Xsara Picasso of een oude Nissan Primera met zo’n stripje over de straat slepen. Of het werkte? Niemand weet het zeker.

Waarom zie je ze nu (bijna) niet meer?

Tegenwoordig zie je die rubberen strips nauwelijks meer, en dat heeft meerdere redenen. Moderne auto’s zijn elektronisch beter afgeschermd en gebruiken banden met voldoende geleidende eigenschappen om statische lading te verspreiden. Bovendien: auto’s zijn zó volgestopt met sensoren, camera’s en rijhulpsystemen dat niemand nog een bungelend strookje rubber op prijs stelt. Daarnaast zie je wel meer dat dit soort wondermiddelen uiteindelijk uit de mode raken. Net als de BioStabil 2000.

Je kunt ze nog kopen

Als je wel het idee hebt dat het werkt, kun je de rubberen stripjes nog kopen. Gewoon bij de Halfords. Want ja, die winkel bestaat ook nog. Ook op de bekende grote webshops kun je ze krijgen. Voor 7 euro heb je eentje om onder je auto te hangen. Je kunt ze vinden in verschillende gradaties van lelijkheid. De ene is een simpel stripje, maar de andere heeft zelfs een reflector erin.

11 reacties op “Waarom zag je vroeger zo vaak auto’s met zo’n rubberen stripje eronder rijden?”

  1. Zou het ook niet schelen tegen roesten? Er schuurt draait en beweegt van alles dus er komt altijd spanning op de koets. En daarvan gaat het eerder (harder) roesten. Net als bij een boot die anodes heeft.

  2. Net als de Biostabil 2000 verzorgt denk ik tegenwoordig bij veel mensen een overmatig gevoel van genot in hun tweede chakra als ze überhaupt iets aan hun auto hangen wat geen nut heeft. Ik noem maar iets: een sleep-lus aan een plastic bumper..

  3. Laatst nog wat bij Halfords besteld. En ik had onder mijn vorige Ford Transit uit 2009 ook zo’n strippie. Werkte wel degelijk tegen die schokken!

  4. En ook daarom verdwenen ze. Toen hadden auto’s nog stalen bumpers. Met alle kunstof koetswerk onderdelen is het moeilijk om ze te bevestigen op geleidende chassis onderdelen

  5. Goh, wie had ooit gedacht dat na decennia van verwonderen, er toch eindelijk het antwoord zou komen op die ene, niet gestelde, en “net niet belangrijk genoeg om te googlen” vraag?
    Nou ik niet, maar ben toch blij dat ik het nu weet. Mn schouders voelen toch een beetje minder zwaar.
    Dank

  6. Als de strip versleten is na zo’n 9 maanden, merk ik het gelijk…dan is mijn vrouw direkt weer wagenziek.

  7. (En met steekvlammen bedoel ik de dikke vonken van mijn vingers tegen de autodeur als ik die dicht deed na een autorit)

  8. Ik had er ook een. Zelf onder mijn eerste generatie seat leon geschroefd. Eerst kwamen er bijna steekvlammem van af in de winter (hing ook van de schoenen, broek en jas af) maar na het aanbrengen van de strip bijna geen last meer.

Laat een antwoord achter aan gümüs gümüs Reactie annuleren

(verplicht)

Meer van TopGear