Misschien heb je er nooit bij stilgestaan. Of misschien kom je er nu pas achter dat de taal op de stickers geen Spaans is, maar Frans. Als je goed oplet, zie je regelmatig Nederlandse vrachtwagens rijden met een waarschuwingssticker voor de dode hoek. En die dodehoeksticker is altijd in het Frans. Maar waarom is die sticker niet in het Nederlands? Hoewel de afbeelding vrij duidelijk is, zou het duidelijker zijn als er gewoon Nederlandse tekst op zou staan. En misschien een icoontje van een fietser.
Het antwoord is vrij simpel. De sticker is eigenlijk niet bedoeld voor het Nederlandse publiek. Niet dat Nederlandse voetgangers en fietsers immuun zijn voor de dode hoek van een vrachtwagen, maar de sticker heeft te maken met de wetgeving in Frankrijk. De dodehoeksticker is verplicht in Frankrijk voor bepaalde voertuigen. Dat je de Franse sticker in Nederland ziet, is waarschijnlijk omdat de vrachtwagen soms naar Frankrijk gaat, of in ieder geval de mogelijkheid wil hebben.
De dodehoeksticker is al drie jaar verplicht
De dodehoeksticker is vanaf 1 januari 2021 verplicht in Frankrijk voor voertuigen met een maximaal toegelaten massa van meer dan 3,5 ton. Dit zijn vooral vrachtwagens en bussen, maar het kunnen ook grote campers zijn. De meeste chauffeurs zullen niet na elk ritje de sticker er weer afpulken (al kun je ook magnetische plaatjes kopen), dus je ziet ze geregeld in het Nederlandse verkeer rijden. In Frankrijk hebben alle zware voertuigen ze als het goed is.
Lees ook: Waarom je de auto-stand van je verlichting vanaf vandaag beter niet meer kunt gebruiken
In Nederland waarschuwen we trouwens voor de dode hoek met niemand minder dan Hans Klok. Nee, geen geintje: check de geniale ’truck met de dode hoek’ hieronder. Maar we hebben hier dus geen verplichte stickers die weggebruikers waarschuwen voor de dode hoek van een vrachtwagen, maar ook hier kun je maar beter in het blikveld van de chauffeur blijven.
Bukroy heeft op 19 november 2024 geschreven:
In het Frans is het:”Angle Mort” in het Engels ‘Blind Spot’, in het Duits ‘Gaskammer’ en in het Nederlands ‘Dode Hoek’. In het meervoud wordt Angle Mort wel ‘Angles Morts’! Blijkbaar zijn er meerdere hoeken dodelijk!
Dat Nederlanders geen Frans op school leren is reeds lang gekend. Voor een wat oudere Vlaming is dat geen probleem, dat Frans!
Ik kreeg Frans al voorgeschteld op de lagere school en in het Middelbaar was het de tweede taal, met 6 uur Nederlands/week, 5 uur/week Frans, 4 uur/week Engels en 2 uur Duits/week (en 7 uur Wiskunde/week) op mijn bord!
So what! Een Nederlandstalige moet de talen kennen van zij nabije buurlanden Punt uit!
Er zijn al analfabeten genoeg!
Robbie heeft op 18 november 2024 geschreven:
Het is zo’n totale onzin. Er is niemand die naar die sticker kijkt als ze als een gek voor dentruck proberen te duiken. Via rechts ervoor proppen en dan zeker schrikken van die maffe sticker.
Voor Engeland zijn er ook weer andere stickers. Volgend jaar de Spanjaarden en de Italianen?
Kunnen we de hele wagen volplakken met die dingen.
Het helpt geen zier.
Iedereen die een rijbewijs heeft of gaat halen één lesje mee laten rijden op een vrachtwagen. Alleen op die manier leert men er iets van.
Bart 750K heeft op 16 november 2024 geschreven:
“Je kunt maar beter in het blikveld van de chauffeur blijven” lol. Een paar vaststellingen. Een geparkeerde vrachtwagen heeft geen dodehoeken, het is mogelijk je tentje naast of onder de truck op te stellen, er kan niets gebeuren (jaja, de vrachtwagen kan omver geblazen worden). Een stilstaande vrachtwagen heeft dan plots wel dodehoeken, immers, de chauffeur heeft de intentie om elk moment te vertrekken, hij/ zij kruipt achter het stuur en wordt door zijn voertuig in blikveld beperkt. Op het moment dat de vrachtwagen stilstaat is er nog geen gevaar. Het gevaar voor de medeweggebruiker ontstaat pas van zodra de chauffeur een maneuver maakt en begint te bewegen (uit stilstand vertrekt of van rijstrook wisselt). Pas dan bewegen de dodehoeken en het bijhorende beperkte zichtsveld zich over de medeweggebruikers. Ik kan als fietser mooi staan wachten aan het rode licht en er komt zich een vrachtwagen naast mij stellen, dan verdwijn ik in de dodehoek van de chauffeur, ik hoef er helemaal niets voor te doen.
John k heeft op 16 november 2024 geschreven:
Vreemde wetgeving.Camper 6 meter lang ,0.70 cm scooter drager ,3400 kg, 2.30 breedt ,2.90 hoog hoeft geen sticker,maar is wel een massa verhicle. De Franse taal is een logisch gevolg,deze sticker moet alleen in Frankrijk
Joop_S heeft op 19 november 2024 geschreven:
Als je met die camper in Frankrijk de weegbrug gezet wordt, met die scooter achterop. blijf je dan onder de 3500 kg? De boute als dat niet zo is is hoger dan het niet voeren van die sticker.