Achteraf gezien hadden we er misschien meer van moeten genieten toen we vier jaar geleden voor 1,35 euro per liter konden tanken. Momenteel is de adviesprijs van een litertje Euro 95 (E10) ongeveer 2,14 euro. Dat is nog altijd duur, maar een stuk goedkoper dan drie maanden geleden. Alleen lijkt Euro 98 de boodschap nog niet gehad te hebben dat de prijzen omlaag moeten. Waarom is E10-benzine ineens goedkoper, maar Euro 98 juist superduur bij sommige pompen?
Officieel is de adviesprijs van Euro 98 momenteel 2,30 euro, dus op papier valt het verschil reuze mee. Maar als we in de echte wereld bij tankstations langs de weg kijken, zien we weleens prijsverschillen van 30 cent per liter. En zo is een volle tank ineens 20 euro duurder als je ervoor kiest om de dure Euro 98 (E5) te tanken in plaats van Euro 95 (E10). Het eerste advies is dus: wees kritisch waar je een tankje Euro 98 gaat halen; het kan misschien goedkoper.
Euro 98 is duurder vanwege marges
Ton Visser van Oiltraining bevestigt aan TopGear Nederland dat de grote verschillen onderling kunnen liggen bij de pomphouders: ‘Ik denk dat er aan de “kale” prijs van Euro 95 weinig marge zit voor de verkoper aan de pomp. Bij Euro 98 is er minder competitie en kan de verkoper hogere prijzen vragen.’ Als jij het enige tankstation bent in de buurt dat Euro 98 aanbiedt, dan hoef je niet scherp te zijn. Mensen die Euro 98 tanken, halen toch wel Euro 98, ongeacht de prijs. En daar maken pomphouders gebruik van.
Zelfs als er meerdere pompen zijn die 98 aanbieden, zullen er altijd mensen zijn die alleen Shell V-Power willen, dus dan kun je alsnog de prijzen hoog houden. Waarom Euro 95 dan ineens zoveel goedkoper is dan eerst? Die oplossing is simpel: de olieprijzen zijn al een tijdje aan het zakken. En hoewel het niet altijd zo lijkt, zakken de brandstofprijzen uiteindelijk wel een keertje mee met de olieprijzen.
Waarom is Euro 98 überhaupt zoveel duurder?
Erik de Vries van de Nederlandse Organisatie voor de Energiebranche (NOVE) legt uit aan TopGear Nederland: ‘E5 is een nicheproduct, waar relatief een hoog marketingbudget aan besteed wordt.’ En deze reclamecentjes moeten terugverdiend worden en hier betaal je als consument voor. Bovendien is het vervoer van de Euro 98 relatief kostbaar, weet de Vries te vertellen.
Lees ook: E5 of E10: welke benzine is zuiniger (en dus goedkoper per kilometer?)
Ook Visser denkt dat er inderdaad een hoop geld in reclame gaat zitten: ‘Lees de folders maar eens over deze ‘premium’ benzine over wat er niet allemaal inzit en wat het doet. Er wordt echt een markt voor gecreëerd. Zelfs voor auto’s die normaal op Euro 95 (E10) kunnen draaien, kiezen mensen voor Euro 98 (E5). Dit is puur marketing en daar zijn de “big boys” erg goed in.’
Geen ethanol kost meer geld
Wat Euro 98 onder liefhebbers zo populair maakt, is dat er vaak géén ethanol inzit (dus ook niet 5 procent). Omdat ethanol wel verplicht is, moet deze overtreding worden afgekocht. De Vries legt uit: ‘Wat daarnaast meespeelt is dat er bij E5 vaak geen ethanol wordt bijgemengd, echter de brandstofleveranciers hebben een bijmengverplichting over de totale hoeveelheid brandstof, inclusief de E5. Dit betekent dat er ‘biotickets’ gekocht moeten worden en dat wordt in de prijs meegerekend.’
Ethanol wordt goedkoper
Ook vertelt Visser dat er meer raffinage nodig is voor Euro 98. Hoe hoger de energiekosten en de inflatie, hoe duurder het is om Euro 98 te maken. Daarnaast wordt ethanol steeds goedkoper en die 10 procent ethanol voor E10 maakt de brandstof dus ook minder duur. Het zijn allemaal kleine kosten, maar uiteindelijk begint dit wel bij elkaar op te tellen.
winger heeft op 27 september 2024 geschreven:
in het verleden is in een tv programma hier al aandacht aan gegeven, na wat dagen observeren blijkt dat in Amsterdam alle merken met hun tankwagen langs komen dan worden de compartimenten gevuld met benzine en met diesel allemaal hetzelfde.
Het verschil zit hierin dat de tankwagen chauffeur een rekje bij zich heeft met de diverse flessen die deze in de verschillende compartimenten moet legen, dan pas krijg je het verschil tussen merk en brandstof soort.
Dus alle opmerkingen hierboven is totale voor de gek houderij.
Sim heeft op 23 augustus 2024 geschreven:
En dit is de reden dat ik van een slurpende V8 die alleen 98 moest hebben naar een performance EV ben overgestapt. Het gedoe met de brandstofprijzen en smoesjes eromheen mag van mij een keer klaar zijn.
Het milieu kan mij een worst zijn, als ik maar niet afhankelijk ben van een olie baron op dit niveau.
Evert heeft op 23 augustus 2024 geschreven:
Iedereen kan meehelpen de bezineprijzen omlaag te krijgen in NL, door met de gratis anwb app het goedkoopste station in de buurt op te zoeken.
Ik tank altijd 98 voor tussen 2,13 en 2,19 per liter
FARiKiNG heeft op 23 augustus 2024 geschreven:
Tenzij je bij de grens met Duitsland woont, dan scheelt t je zomaar 40 cent per liter. Oftewel volle tank is bijkant 20€ verschil met NL 😉
Toni heeft op 24 augustus 2024 geschreven:
Tank geregel 70 cent goedkoper 98 benzine in Duitsland
Is een schande, en heeft niets te maken met die zwamverhalen waarom die duurder zou zijn
Marcie W heeft op 22 augustus 2024 geschreven:
We worden gewoon genaaid. In September 2019 toen de onzin begon van de E10 brandstof zou de E5 bezine de huidige prijs houden en de E10 goedkoper worden. De E10 werd de prijs van de E5 en de E5 maakte een vrije val.
Wij tanken alleen E5 want die E10 troep hoef ik niet in mijn auto’s. Dus wij tanken in Duitsland en nemen 20 liter jerrycans mee.
Klaar met Nederland en het graaien
Martin heeft op 22 augustus 2024 geschreven:
Dus wel profiteren van alles wat goed is in Nederland (en dat is veel meer dan in Duitsland…), maar weigeren er aan mee te willen betalen zoals de rest van het land wel doet? Hoe noem je zo’n iemand ook al weer?
R.Bergveld heeft op 22 augustus 2024 geschreven:
Er is nog een aspect om geen 95 e10 te tanken maar98 e5 dat betref dat de ethanol de benzine pomp en leidigen aantast…gevolg kapotte benzinepomp…kosten…600 euro
Foppe heeft op 22 augustus 2024 geschreven:
Slim
Stoplichtkabouter heeft op 23 augustus 2024 geschreven:
Ja natuurlijk.
In Duitsland E5 voor 1.80 de liter.
Dan ga ik niet 2 kwartjes meer betalen hier in Nederland.
Betaalt u maar lekker veel belasting, de mensen die in Duitsland gaan tanken zijn u zeer dankbaar.
En niemand maakt mij uit voor parasiet of profiteur.
Dat zijn de ev rijders.
Ik noem u toch ook geen miezerig mannetje wat van achter uw computer van alles neer durft te pennen, maar als ik u in de stad tegen kom mij niet eens aan durft te kijken?
Flapdrol.
Gerald heeft op 22 augustus 2024 geschreven:
Nee. Een profiteur, parasiet, uitzuiger, asociaal, of iets dergelijks komt meer in de buurt.
Maar goed, met zo’n rijdende molotov cocktail heb je een keer een ongelukje en dan is die lol van meneertje wel voorbij.
Wijsneus heeft op 22 augustus 2024 geschreven:
Ach, ik tank toch altijd voor €150, dus ik merk er niets van.
John heeft op 21 augustus 2024 geschreven:
In Nederland word je gewoon belazerd, alle mogelijke smoesjes worden als oorzaak aangedragen om de 98 prijs hoog te houden, maar in het buitenland scheelt het soms maar een paar cent per liter. Ook daar is het transport hetzelfde en de reclame ook, dus klinkklare onzin wat hier geluld wordt in dat artikel.
Pepper heeft op 21 augustus 2024 geschreven:
Zoals altijd is het de melkkoe van de staat, het is nooit anders geweest. Let maar op, als het helaas (hopelijk niet) over is met brandstof auto’s, verzinnen ze in de Den Haag nieuwe belastingen om de portomonee te plunderen!!
Willem heeft op 22 augustus 2024 geschreven:
NL bevolking pikt gewoon alles van de regering. Het is gewoon slap volk in NL. Liever de Fransen die komen vaak op voor hun eigen.
Tommy heeft op 22 augustus 2024 geschreven:
Daarom gaat het ook zo goed in Frankrijk zeker Willem? Oh, nee, wacht. Nederland heeft een sterkere economie, meer welvaart, minder criminaliteit, betere zorg, beter onderwijs, betere infrastructuur en een gelukkiger bevolking. Allemaal aantoonbaar uit internationale onderzoeken.
Nee, doe mij maar Nederland.
Marien heeft op 22 september 2024 geschreven:
Waarom is brandstof die gewoon in Nederland gemaakt wordt duurder dan de Duitse die ook bij ons gemaakt wordt
Willem heeft op 21 augustus 2024 geschreven:
Broodje aap verhaal. In België is het verschil tussen 95 en 98 maar 6 cent m.a.w. je wordt in Nederland ronduit belazerd en de NOVE werkt daar vrolijk aan mee!
Patman heeft op 22 augustus 2024 geschreven:
Klopt inderdaad.
En niet alleen in België is dat zo.
Ook in Duitsland en Frankrijk is dat zo.
harry heeft op 21 augustus 2024 geschreven:
Afgelopen dinsdag en dld E10 €1.65.
😂😂😂😂😂
BaalPaal heeft op 21 augustus 2024 geschreven:
In Nederland zijn we tijd terug al in het ootje genomen.
Weten jullie nog dat euro 95 E10 werd?
En dat pomp stations verplicht werden om benzine met 10% ethanol te serveren?
Onze Euro 95 E5 werd zo in 1x (Euro 95) E10.
E10 nam zo dan ook gewoon klakkeloos de prijs van Euro 95 E5 over.
En in 1x betalen miljoenen nederlands hetzelfde geld voor een goedkoper en qualitief slechter product.
Grootste oplichting van de laatste jaren en uiterst succesvol ooit.
Gelukkig woon ik naast de grens dus ik blijf gewoon nog Euro 95 E5 tanken.
Red Roef heeft op 21 augustus 2024 geschreven:
Ik tank in Duitsland altijd E5 en dat scheelt 40 cent tov NL
1.84 Dld en 2.24 NL.
In Dld is dit inclusief de wegenbelasting.
Nationale oplichters in NL.
Rob heeft op 21 augustus 2024 geschreven:
In Itallie verkopen ze die E10 rommel helemaal niet. Daar is benzine gewoon benzine en kost 1.75. Overigens is dan ook nog het toiletgebruik gratis. Noem het beschaving. Het verhaal hier van die Erik met met zijn moeilijk moeilijk en 98 is ook nog duurder te maken. Denkt hij nou echt dat wij allemaal onder een tegel wonen en wij het allemaal niet snappen? Hier is de benzine gewoon belachelijk duur en de service nul omdat wij bestolen worden door de staat en de branche samen. Moeilijker is het niet.
Robbert heeft op 21 augustus 2024 geschreven:
Verder alles goed rob?
Sjaak heeft op 21 augustus 2024 geschreven:
Ach gussie omdat jij iets meer voor je benzine moet betalen zijn we nationale oplichters. Wat zal jij een zwaar leven hebben. Wil je er over praten?
Henk heeft op 21 augustus 2024 geschreven:
Hij heeft wel 100 % gelijk. Ik tank ook altijd over de grens
Ton heeft op 21 augustus 2024 geschreven:
Typisch Nederlands. Afgelopen maanden in diverse Europese landen gereden en daar is de E5 98 Soms maar 5 cent per liter duurder. Die leggen er heus geen geld op toe.
@Ton heeft op 21 augustus 2024 geschreven:
Typisch simplistisch reageren. In Frankrijk zat er bij sommige tankstations meer dan 40 cent tussen!
Ton heeft op 21 augustus 2024 geschreven:
Vreemd, bij het station waar ik in Frankrijk meerdere malen heb getankt 6 cent.
Muppie heeft op 21 augustus 2024 geschreven:
In België euro 98 kost euro 98 1,72, scheelt gewoon 35 euro op een volle tank,tijd er ook nog eens zuiniger mee dan met die ethanol rommel
Pascal heeft op 21 augustus 2024 geschreven:
Alles wat deze Ton en Erik aangeven als reden is klets:
– pomphouders moeten het merendeel van hun pompen voorzien van ethanol benzine.
Er is geen verplichting om ALLE brandstoffen ervan te voorzien.
– E98 een nicheproduct is onzin; we hebben altijd een hogere en lagere benzinekwaliteit naast elkaar gehad, maar mensen tanken met hun portemonnaie…niet met hun hoofd
– (reclame)geld terugverdienen? Waar valt meer te halen denk je; bij de tienduizenden liters E10 2ct extra vragen, of 5ct voor E5 wat ‘een nicheproduct is” en veel minder verkocht wordt?
Ars heeft op 21 augustus 2024 geschreven:
In GB was de RON 99 vaak maar een paar cent duurder dan RON 95.
In Duitsland vaak genoeg verschillen gezien van slecht 1 Eurocent en in Frankrijk dit jaar bij sommige pompen dezelfde prijs.
Er wordt veel verdiend op 98 in NL.
Björn heeft op 21 augustus 2024 geschreven:
In België is de 98 altijd duurder dan de 95. Momenteel bij het tankstation waar ik altijd ga tanken, Shell Express Bree, staat de 98 op 1,815€/L en de 95 staat op 1,569€/L. Ja, die Nederlandse prijzen zijn van de pot gerukt.