
De echte optimisten spot je in de kroeg wanneer ze tegen beter weten in proberen te telefoneren, midden in de herrie. Of zou dat door het vloeibare optimisme komen? Hetzelfde kun je zeggen van mensen die proberen te telefoneren in een open cabriolet. Daar bedacht Audi een slimmigheidje op, maar die truc kan ook zorgen voor vreemde klachten.
Voor de Audi R8 Spyder, Audi A5 Cabriolet en Audi TT Roadster ontwikkelde het automerk gordels met geïntegreerde microfoontjes. Zodra je je gordel vastklikt, schakelt het infotainment over op de microfoons die vanzelfsprekend veel dichter bij je mond zitten dan de microfoon die in de hemel van de auto zit. Normaliter zou je dus beter verstaanbaar moeten zijn met de gordel om.

Microfoons kunnen stuk gaan of vies worden
De eerste Audi’s met microfoongordels zijn al meer dan tien jaar oud. En zoals dat met elk onderdeel van elk automerk kan gebeuren, gaat er nog weleens iets stuk. Zo lees je op bijvoorbeeld Audi-fora klachten van mensen die claimen dat ze telefonisch niet te verstaan zijn als ze de gordel om hebben, maar wel als ze de gordel loskoppelen. Waarschijnlijk is dan de gordelmicrofoon kapot.
Wat ook kan, is dat de microfoons in de gordel verstopt raken met vuil, net als dat weleens bij je telefoon gebeurt. Maar zeker als je de auto tweedehands hebt gekocht en er helemaal geen weet van hebt dat er microfoons in je riemen zitten, kun je voor een groot raadsel komen te staan als je merkt dat carkit reageert op je gordel. Nu weet je waarom dat is.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “Waarom je bij sommige Audi’s beter te verstaan bent zónder gordel om”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

De V8 leeft bij Audi: nieuwe RS 6 krijgt aandrijflijn van de Lamborghini Urus

Deze luxe elektrische sedans kun je in Nederland krijgen (en eentje is wel érg goedkoop)

Is de Audi S6 Avant e-tron quattro een traditioneel dikke Audi? (review)

Deze foute Audi is het grootste schaap in wolfskleren dat je kunt kopen bij Domeinen

De B-stand zit al tientallen jaren op de automaat, maar is nu ineens interessant voor Nederland

Waarom je extra goed moet oppassen als een tweedehandsauto witte lak heeft

Alleen in dit geval mag je in het donker zonder koplampen rijden (in Nederland)

Is het erger om per ongeluk diesel in een benzineauto te gooien of andersom?

Waarom zie je knipperlichten soms (aan één kant) heel snel knipperen?

Dit onbekende waarschuwingslampje kun je bij nieuwe auto’s tegenkomen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1

Ik heb sinds kort een Audi A5 cabriolet van maart 2020 met zo gordel. En die werkt niet.
Na info is dit een dure grap, tegen de €800,- bij dealer, veel arbeid.
Gevraagd of dit uit te schakelen is, dus alleen via microfoon in de raamstijl is niet mogelijk.
Kan ik er wel een nieuwe in laten zetten, hoelang gaat deze mee. Een vriend van mij had zelfde probleem bij zij TT
De gordel alleen kost al €385,-
Ik ben daar niet blij mee. Voor de rest een fantastsche cabrio