Op een warme dag aangenaam in de aircolucht van een auto stappen voelt als een verademing. Even afkoelen in de auto. Vroeger, in de tijd voor de airco gemeengoed werd, moet het een enorme straf geweest zijn om op een warme dag in de auto te moeten stappen. Of in de bus of trein, wat dat betreft. Hoewel de airco een verrijking van de auto is, moet je wel oppassen dat je op warme dagen niet deze fout maakt.

Het automerk Skoda heeft schijnbaar een eigen medisch centrum waar ze allerlei zaken testen. Jana Parmová is het hoofd van het Škoda Medisch Centrum en waarschuwt dat je niet moet overdrijven met de airco. ‘Het wordt aanbevolen om het temperatuurverschil tussen de binnen- en buitentemperatuur niet meer dan 5 graden te laten bedragen’, legt Parmová uit. Dus als het buiten 31 graden is, moet het binnen niet koeler zijn dan 26 graden.

‘Natuurlijk kunnen individuele voorkeuren, behoeften en toleranties verschillen, maar deze richtlijn helpt om de veiligheid en gezondheid te waarborgen’, voegt ze toe. Door de airco niet te koud te zetten, voorkom je irritatie aan de luchtwegen en aan de ogen. Ook krijg je geen klap van de hitte als je daarna uitstapt en het is buiten meer dan 30 graden. Een tweede tip is om de airco vooral op de automatische modus te zetten en de blazers niet direct op je gezicht te richten.

Voor het einde van de rit warmer zetten

Overigens zijn wij wel team ‘Lo’, de laagste stand van de meeste airco’s. Maar wat we wel doen is de airco ruim voor het einde van de rit iets warmer zetten en een paar straten voor de eindbestemming helemaal uitzetten. Zo is de overgang naar de warme buitenwereld kleiner en je blaast het systeem mooi droog, zodat er geen schimmels kunnen ontstaan.

Zet niet gelijk de airco aan

De laatste tip is om niet gelijk de airco maximaal aan te zetten als je instapt. Probeer eerst de warme lucht handmatig uit de cabine te halen. Zet eerst de ramen open en rij een klein stukje. ‘Als je in een hete auto stapt, zet dan niet meteen de airconditioning aan. Laat de cabine eerst op natuurlijke wijze ventileren’, legt Skoda uit. Zo is de overgang ook natuurlijker.

12 reacties op “Automerk legt uit welke (simpele) fout veel mensen in de zomer maken met hun airco”

  1. Allemaal niet meer van toepassing bij een EV effe vooraf via de app activeren van binnenklimatisatie zowel zomer als winter en je stapt in de ideale omstandigheden…en de batterij merkt het bijna niet.

    • Deze uitleg is wederom niet helemaal juist.Het verschil binnen ee auto en buiten blijft hoog.Als je auto bloedheet is waarom zou je hem dan niet zo vlot mogelijk afkoelen.Het is dan ook veiliger omdat je ontspannen in een koele wagen veel geconcentreerder door het verkeer gaat rijden.Voor die enkelen die hun airco op extreem koel zetten.De auto stand is wel de beste manier omdat een airco eigenlijk ontworpen is om de cabine te koelen, niet jou.Uiteindelijk zit je in een koele ruimte.Als het dan te koel word kan je hem weer wat hoger zetten.En het systeem zal eender hoe drogen.Daarvoor moet je op het einde van de rit de airco niet warmer zetten.Zelfs met uitgeschakelde airco blijft de compressor voor 3 procent actief.Dit voor de circulatie van de olie en gas te onderhouden.Grootste fout was om de airco vroeger in de winter volledig uit te zetten en pas dan weer in de zomer.Dan zet je de verdamper in je ventilatiesysteem volledig(bijna)uit de luchtstroom.Zo kan hij niet drogen.In de zomer zet je hem dan weer in de luchtstroom met de stank tot gevolg.Bij moderne wagens staat de ventilatie meestal op de auto stand.Dan gaat dat automatisch en de airco kan ook drogen.Je moet al extreem veel alles in de manuele stand zetten en op de verkeerde manier.Dat zal je garagist je dan wel weten ye vertellen als je je airco moet laten ontgeuren na de winter.Trouwend word nu ook veel preventief de airco ontsmet met van die busjes in de garage.De kans word dus vandaag heel klein dat je deze problemen ervaart.Mijn airco in de wagen staat altijd aan.Nooit problemen.En in de winter als je de verwarming hoger zet dan is er ook niet echt een hoger verbruik,de airco moet niet zo hard werken en je cabine blijft ook droger.De airco onvocht de lucht ook in de winter die je van buiten binnentrekt.

      • Gefeliciteerd, uw commentaar op het artikel is net zo lang als het artikel zelf, en voegt verdieping toe die ik niet nodig had. Ik zou solliciteren!

  2. En ook belangrijk: als het echt warm is; zet de binnen circulatie aan. Anders ben je steeds de warme buitenlucht aan het opwarmen.

  3. Ik heb nooit begrepen waarom climate control alleen op vaste temperatuur ingesteld kan worden. Zeker op lange vakantieritten heb ik liever een delta T ingesteld. Tijd geleden naar Griekenland gereden, de buitentemperatuur liep ongemerkt steeds verder op, uiteindelijk tot 50 graden. Het verschil binnen/buitentemperatuur wordt dan veel te groot.

    • De Volvo FH had 25 jaar geleden al een automatische aircostand die 5 graden onder de buitenlucht koelde. Dus zo revolutionair is dat niet. Vreemd dat het niet op grote schaal toegepast wordt, dat wel.

Laat een antwoord achter aan Eddepetje Reactie annuleren

(verplicht)