Ziet er indrukwekkend uit hierboven, toch? Dat is nog niets. Want deze zogenoemde LZV kun je nu al zien rijden op de Nederlandse wegen. Als het kabinet zijn voornemens waarmaakt, dan zie je dit jaar nog langere vrachtwagens op de snelweg verschijnen voor een proef. Er wordt gekeken naar bijvoorbeeld de veiligheid. De langere trucks is niet alleen goed voor het chauffeurstekort, maar de roadtrains zijn ook goed voor de verduurzaming van het verkeer.

Een normale vrachtwagen mag in Nederland 18,75 meter zijn. Nu al mogen de zogenoemde Langere en Zwaardere Vrachtautocombinaties (LZV) de snelweg op. Deze worden ook wel EcoCombi’s genoemd en zijn maximaal 25,25 meter lang. Vorig jaar maakte het kabinet bekend dat ze in 2025 willen gaan testen met de zogenoemde Super-EcoCombi’s (SEC). Een afkorting waarvan we de meervoudsvorm niet mogen gebruiken voor kinderbedtijd.

Hoe lang worden de roadtrains?

De Super-EcoCombi gaat richting de 32 meter. Volgens de Australische RDW mag alles boven de 27,5 meter bestempeld worden als roadtrain. Daar kunnen ze het weten, want aan de andere kant van de wereld kunnen vrachtwagens zelfs maximaal 60 meter lang zijn. En roadtrain klinkt cooler dan SEC, toch? Deze enorme wegtreinen rijden daar overigens niet door stadscentra, maar over de lange rechte wegen van de Outback.

Zo ziet een Super-EcoCombi eruit | Foto: DAF

De nieuwe langere vrachtwagens zullen eruitzien als een ‘normale’ vrachtwagen, maar dan met een extra oplegger. De normale vrachtwagen krijgt een soort klein aanhangertje waar nog een oplegger aan gekoppeld kan worden. Deze Super-EcoCombi’s rijden nu al in bijvoorbeeld Zweden of Duitsland. Nederland loopt wat dat betreft een beetje achter.

Waarom zijn extra lange vrachtwagens belangrijk?

Uitstoot per vrachtwagencombinatie | Foto: ACEA

De European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA) deed een paar jaar geleden onderzoek naar de uitstoot per vrachtwagencombinatie. Uiteraard moet en motor harder werken met een langere aanhanger, maar als je het per kubieke meter vracht berekend, dan is een SEC zuiniger. Eén SEC is bijna 30 procent zuiniger dan twee normale vrachtwagens.

Kunnen de viaducten dat wel aan?

Wat momenteel nog roet in het eten kan gooien, zijn 100 bruggen en viaducten in Nederland met een kleine constructiefout. Sinds december mogen er al geen zware vrachtwagens rijden over vier viaducten van de A12 bij Velperbroek. Van de honderd bruggen en viaducten met dezelfde tand-nokconstructie vertonen negentig stuks problemen, al zijn niet alle problemen even ernstig. Gelukkig is Rijkswaterstaat dit nu aanhet oplossen.

Eén reactie op “Waarom je dit jaar (eindelijk) de extra lange ‘roadtrain’ vrachtwagens gaat zien in Nederland”

  1. Gaat het bij die probleem-viaducten niet vooral om de asdruk?
    Er is toch ook geen controle of er niet toevallig 2 reguliere vrachtwagens achter elkaar over een dergelijk viaduct rijden?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *