Wist je dat Nederlanders iets heel ongebruikelijks doen in het verkeer? Wij maken uit gewoonte oogcontact met elkaar. Handig, want zo weet je als fietser dat je gezien bent door de automobilist bij een rotonde. In het buitenland is dit blijkbaar niet heel vanzelfsprekend, zo bleek eerder uit onderzoek. En dan snap je waarom rode verlichting aan de voorkant van de auto zo effectief kan zijn.

De TU Graz uit Oostenrijk deed onderzoek naar de zin en de onzin van remlichten aan de voorkant van de auto. Dit kan nu al handig zijn met bestuurders van vlees en bloed, maar in de toekomst als auto’s helemaal zelfstandig rijden (áls dat ooit gebeurt) weet je al helemaal niet of een auto jou gezien heeft. Dan is het fijn als je kunt zien of een auto voor je remt.

Remlichten aan de voorkant zijn een goed idee

Als je de resultaten van het onderzoek bekijkt, zijn rode remlichten op de neus een no-brainer. De onderzoekers keken naar 200 echte botsingen tussen twee voertuigen en lieten hier een simulatie op los. De conclusie is dat tussen de 7,5 en 17 procent van de ongelukken voorkomen had kunnen worden en dat 9 tot 25 procent van de ongevallen minder ernstig was geweest met remlichten aan de voorkant.

In bijna een derde van de geanalyseerde ongevallen was het remlicht voorop niet zichtbaar en was een ongeluk niet te voorkomen met een extra remlicht. Hoe dan ook klinkt het als een waardevolle toevoeging, die maar weinig extra hoeft te kosten. Je zou het remlicht onder de kentekenplaat kunnen verwerken (die tegenwoordig altijd in het midden zit, ook bij Alfa), dus zelfs voor het design is het geen grote inbreuk.

27 reacties op “Je kunt straks ook rode verlichting aan de voorkant van een auto gaan zien – dit is waarom”

  1. gehaald, omdat hun achterlichten het niet doen. In Canada is het zelfs toegestaan zonder achterlichten aan te rijden. Vond ik daar al heel gek .

  2. Stel je rijd bij nacht over een weg met voor je een flauwe bocht naar rechts. Dus je tegenligger is recht voor je en die remt.
    Je ziet een auto recht voor je naderen probeer dan je reflex van remmen maar te stoppen om niet je achterliggers in de achterbak te te ontvangen.
    Zo denk ik dan ook

    • Voorkant lijkt mij niet wenselijk.
      Wil je het toch, doe dan andere kleur geel bv
      Bij de achterlicht zou je bij bv hoe krachtiger je remt hoe meer/feller lichten laten branden. Dan kan achterop komende verkeer daar beter op anticiperen.

      • Dat erg sterk afremmen gaat tegenwoordig gepaard met snel knipperen van de alarm verlichting
        Sneller dan bijvoorbeeld bij file of dergelijke

  3. Werkt het ook niet tegendraads? Stel je remt sowieso wat af omdat je bijvoorbeeld een rotonde benaderd, kan dat niet geïnterpreteerd worden door de andere partij dat die gezien is terwijl dat misschien niet zo is?

  4. Leer eerst eens de automobilist om zijn/haar richtingaanwijzers te gebruiken, dan weten de overige weggebruikers ook waar ze naar toe willen

    • Whataboutism…
      In het verkeer zie ik maar ongeveer 2% – 3% van de automobilisten heb richting aangeven en dag nog meestal bij het wisselen van rijbaan en niet zozeer bij het links of rechts afslaan. Daarentegen zie ik in het verkeer ongeveer 90% – 95% van de fietsers geen hand uitsteken en geen voorrangsregels volgen (zelfs met hun kroost voorop en achterop de fiets, slecht voorbeeld, slechte ouders). Dus; verbeter de wereld, begin bij jezelf.

      • Valt wel mee hoor denk dat u te hard rijdt of met zweethandjes achter het stuur zit.
        De afgelopen weken duizenden kilometers afgelegd in Nederland en Europa. Geef elkaar de ruimte en dat doen heel veel automobilisten.
        En niet altijd de ouders de schuld geven.

  5. Goeie optie, alleen maar voordelen voor overige weggebruikers. Plaatsing boven aan raam bij de overige sensoren.
    Nobelprijs voor degene die het rode licht gezien heeft.

    • Ik roep dit al jaren.
      Ook zouden de remlichten aan de achterzijde voorzien kunnen worden van een indicatie remlicht.
      Dus dat je kan zien hoe hard dat iemand remt.
      Sommige mensen houden van hun rem licht in te drukken. Gaat er maar 1 aan. Remt hij niet heel hard.
      Gaan ze alle vijf aan, als voorbeeld. Remt diegene hard.
      Als achterligger hoef je dan niet telkens vol in de remmen..

        • Dat is zo wie zo een vereiste Maar reactie op Leroy Rijd sinds een jaar in een Colt hybride Door een anticiperende rijstijl gebruik ik de rem nauwelijks meer Hij remt op de motor dermate af ( laad daarmee de accu op ) dat mijn remlichten niet of nauwelijks aangaan Pas bij een hogere snelheid , als ik echt moet remmen gaan ze aan In eerste situatie voel ik mij met mensen die geen afstand houden niet echt veilig Door mijn rijstijl ( gematigd en zeer zuinig ) kunnen ze niet zien dat ik afrem Zo is deze auto gebouwd Zou graag zien dat met het automatisch afremmen ,de remlichten ook vanzelf gaan branden Zodat achterop komend verkeer kan zien dat ik rem En niet denkt dat mijn lichten stuk zijn Echt in deze hybride hoef je je rem niet of bijna niet te gebruiken Blijft iets voor de fabrikant om te veranderen .

        • Iets heel anders ,
          Richting aan wijzers goed zichtbaar aan de voorkant van een voertuig .
          Zo dat je goed kunt sntisiperen op een rotonde !
          En hinderlijk omdat er steeds meer automaten zijn .
          Dat rijders bij minste geringste op hun rem trappen zeker als ze te krap achter ander voertuig aan rijden remmen .Als je daar achter rijd weet je niet goed wat jevte wachten staat en moet enorm opletten voor het geval er wel echt geremd moet worden .
          Maar remlicht voor ik ben benieuwd !

    • Wanneer er rode cabine verlichting uit een vrachtwagen straald ben je in overtreding. En terecht! Maar dan zal dit wel mogen? Het lijkt mij geen goed, liever gezegd een slecht plan.

  6. Onvoorstelbaar slecht idee. Je krijgt hetzelfde effect als een fietser die aan de voorkant een rood lampje op zijn arm heeft, of een wit licht aan de achterkant heeft. En degene die de optie heeft bedacht om met stadslicht te rijden en daarmee de achterlichten uitschakelt, moet alsnog ontslagen worden. De sensor van de achterlampen voelt het namelijk niiet wanneer het mistig is….. Ik heb wat automobilisten al van de weg gehaald, omdat hun achterlichten het niet doen.

    • Laten we eerst beginnen met de standaard fietsverlichting, Ze doen het eerder niet dan wel.

      Ik vindt dat voetgangers ook een verlichting moeten hebben om in de avond en nacht beter zichtbaar te zijn, liefst op hun hoofd zodat ze van alle kanten zichtbaar zijn als ze willen oversteken. Als ze bij de zebrapad staan te wachten op hun vrouw of kinderen dan moet het lampje knipperen, een zogenaamde wacht/pauze stand zodat het voor de bestuurders duidelijk is dat hij niet hoeft te stoppen.

  7. Ik zie de voordelen wel, als je als voetganger wil oversteken heb je geen idee of er geremt word. Met dit systeem kan je dan de situatie beter inschatten.

  8. Die compleet gestoorde gek die de dagrijverlichting er doorgedrukt heeft wil nu ook remlichten aan de voorkant. Straks ook zwaailampen op het dak? Doe toch eens normaal en let gewoon op.

      • Vanwege de rode verlichting aan de achterzijde lijkt het mij weer onduidelijk naar andere automobilisten toe. Bij verkeerslichten is groen de kleur voor veilig doorrijden. Misschien is de kleur groen voor fietsers en overig verkeer duidelijker, want dan is er geen verwarring mogelijk met de voor- en achterzijde van een voertuig.

Laat een antwoord achter aan De Berghes Reactie annuleren

(verplicht)