Het idee van drempels is heel simpel: als je 30 rijdt op een plek waar je 30 mag, dan zou je daar zonder te remmen over drempels heen moeten kunnen rijden. En dat zou prima zijn. De praktijk is dat zelfs keurige bestuurders bestraft worden, want bij sommige drempels – ook nieuwe exemplaren die nog niet verzakt zijn – word je gedwongen om ze stapvoets te nemen als je geen schade wilt rijden. Hierbij een tip om het leed niet nog erger te maken: laat je rem op tijd los als je een drempel over gaat.
Wie een auto rijdt waarvan het buikje wat dichter bij moeder aarde ligt, weet maar al te goed waarom dit is. Op het moment dat je remt, zal de neus van de auto lichtjes omlaag duiken. Bij een auto met soepele ophanging is dit wat erger dan bij een stug geveerde auto. Omdat de voorkant duikt, is de auto gedurende de remactie nóg wat lager. De kans dat je de drempel raakt, is dan dus groter.
Zelfs als je auto meer dan genoeg bodemspeling heeft, kan het aangenamer zijn om niet al remmend over de drempel te gaan. Sterker nog: als je op precies het goede moment van de rem gaat, veert de neus iets op en kun je de drempel soepeler nemen. Dit is wel drempels pakken voor gevorderden, overigens.
Een beetje gas geven als je de drempel afgaat
Op het moment dat je optrekt, tilt de auto de neus juist ietsjes op. Bij écht gemene drempels is het raadzaam om eroverheen te kruipen, maar in andere gevallen kan het helpen om je acceleratie goed te timen. Overigens helpt dit niet als je auto zo laag is dat je de drempel schuin moet nemen. Wie laag wil zijn, moet geduld hebben.
Daarbij zeggen we niet dat je te hard moet rijden, maar als je toch terug moet naar de toegestane snelheid, kun je best eens experimenteren met op het gas te gaan als je nog op de drempel bent. Zeker bij drempels op 60- en 80-wegen wil het nog weleens helpen om de auto zoveel mogelijk waterpas te houden. Ook hier geldt: doe je dit te hard, dan werkt het averechts.
Bart heeft op 9 maart 2024 geschreven:
Soms helpt het om de drempels iets uit het spoor te nemen, dan zijn ze nog iets vloeiender.
GroteBaas heeft op 18 juni 2023 geschreven:
Juist voor je een drempel opgaat, flinke dot gas geven. Dan gaat de neus omhoog. (In geval van voorwielaandrijving).
Jos heeft op 18 juni 2023 geschreven:
De gemeente is verplicht om een drempel aan te passen zodat je zonder schade eroverheen kan rijden zonder schade. Krijg je toch schade dan kan je die op de gemeente vorderen.
Alfavaganza heeft op 17 juni 2023 geschreven:
Waarom drempels niet werken:
1) er bestaat heel simpel geen verkeersdrempel die een verkeershufter gaat tegenhouden om er te snel met z’n oude barrel overheen te stuiteren en die tegelijkertijd geen overlast geeft voor mensen die zich wel netjes aan de snelheid houden, om maar te zwijgen over hulpdiensten.
Het mooiste voorbeeld wat ik hierover heb gezien, was een weg waar de maximum snelheid 60 km/u was en waar grote borden stonden met adviessnelheid 40 km/u, vanwege de drempels. Zijn ze nou helemaal van de pot gerukt!
2) wanneer je over een wat langere weg rijdt met om de haverklap een venijnige verkeersdrempel, krijg na na de zoveelste vanzelf de neiging om uit chagrijn tussendoor extra gas te geven. Ik wel in ieder geval.
Tot slot een tip: verkeersdrempels zijn met afstand de grootste slopers van je wielophanging. Denk vooral aan draagarmen en stuurkogels. Dus rustig aan over die drempels, dat scheelt echt behoorlijk.
Rob heeft op 18 juni 2023 geschreven:
Een Citroën met hydropneumatische vering (helaas niet meer leverbaar) “duikt” niet bij het remmen.
Met plezier in 5 Citroëns BX gereden in diverse uitvoeringen.
Kas heeft op 17 juni 2023 geschreven:
Drempels doen op de meeste plaatsen meer kwaad dan goed. Plaatsje hier in de buurt heeft haast meer drempels dan inwoners. Sinds ze er liggen wordt er gevaarlijker gereden, veel gevaarlijker. En wat doet de gemeente in kwestie? Nog meer drempels….
Ik geef inderdaad gas bij een drempel. Bij een heftige drempel pas halverwege de drempel, in alle andere gevallen ervoor zelfs al. En die lullige opgeplakte plastic drempels die je ook vaak in garages ziet? Vol gas. Met 50-60 per uur merk je nauwelijks dat ze er liggen
F Bos heeft op 18 juni 2023 geschreven:
Ik vind het heel triest dat de mens drempels nodig heeft om zich aan de afgesproken snelheid te houden. Drempels zijn zelf duur en veroorzaken gevaarlijke en dure schade. Voor bestuurders zonder discipline is het veel beter om ISA (intelligence speed adjustment) in alle auto’ te monteren. Goedkoper, veiliger, beter voor het milieu, werk overal en scheelt heel veel slachtoffers. Het bestaat al sinds 1995 en is nog steeds niet ingevoerd! Jammer van al die slachtoffers.
Paul Soeters heeft op 17 juni 2023 geschreven:
Verkeersdrempels zijn over het algemeen ontworpen, om niet met de toegestane snelheid te berijden, maar met een gemiddelde van 10tot15kmph langzamer dan de ter plekke toegestane snelheid. Moet er meer afgerem worden dan 15kmph hoort er een bord bij te staan! Alles om de snelheid over een lang stuk eruit te halen en zo dat het verkeerstechnisch wel gebouwd is dat je je auto niet aan bonken rijd. De meest gemene drempels zijn die wanneer je vanuit een 60zone een 30zone in rijdt. Dan moet je van 60 vertragen naar ±15kmph.
Afremmen doe je het beste vóór de drempel. Zo dat je de laatste meters met je voertuig vlak rijd en geen massa meer in neus zit. Dan geef je gas (geen plankgas uiteraard) bij het oprijden zodat je neus stijgt en je veerweg van je voorwielen langer wordt. Waarna je bij het afrijden, van je achter-as, wederom gas (dat kan wel plankgas) geeft zodat je het nadijnen van je voertuig minimaliseert. Alsjeblieft.
Jos heeft op 20 juni 2023 geschreven:
correct. kun je rijden, dan is een drempel geen probleem.
voor alle jankers voor en tegen, leer autorijden, en nie mauwen naar de ander, in de spiegel kijken.
drempels zijn geen probleem. ook geen oplossing overigens. Het is een idee, een mening, en een mening hebben we allemaal.
Marina heeft op 12 maart 2024 geschreven:
Helemaal gelijk!
Wat ook werkt is, met beperkte snelheid, vlak voor de drempel je koppeling intrappen dan ga je zonder stoten over de drempel, laat de koppeling los en geef weer gas. Je verliest niets aan snelheid!
Maarten heeft op 17 juni 2023 geschreven:
Wat vooral belangrijk is, is niet remmen omdat de klap op je ophanging groter is als je ook nog weerstand introduceert door te remmen.
Vooral bij EV’s dus, belangrijk om gas niet teveel los te laten, want anders regenereer je teveel.
Karel heeft op 19 juni 2023 geschreven:
Normale mensen rijden in een EV gewoon in drive en niet hotseknotse met automatisch regenereren bij gas los. Die laatste categorie is eenvoudig te herkennen omdat ze zo verschrikkelijk nerveus rijden als ze niet op cruise control rijden. Een grote ergernis voor alle andere verkeersdeelnemers.
Nico heeft op 9 maart 2024 geschreven:
Het is al weer vele jaren geleden dat er naast de porche’s van de KLPD een motor eenheid werd opgericht daar ik ook deel van uit mocht maken er waren wat wegen die heel gevaarlijk waren dus kregen we het verzoek om daar te gaan rijden. Er gebeurde heel veel ongelukken, maar binnen 1 jaar qas dit terug gelopen tot 25%. Dat kwam ook omdat voordat we er gingen rijden eerst uitgezocht werd waar de ongevallen gebeurden. We reden dan op die weg met ploegjes van 2 motoren en bleven we veilig om beurten oo zo’n punt wachten voordat he collega je passeerde die reed naar het volgende gevaarlijke punt. Of we haalde de gevaarlijke bestuurder van de weg om een p v. te maken of we hadden een goed gesprek. Dit werkt altijd veel beter dan het op de weg moeilijker te maken zoals hobbels te maken. Dit is mijn ervaring.
Robert heeft op 17 juni 2023 geschreven:
Op de straat voor mijn huis ligt een verkeersdrempel. Het gros van de chauffeurs remt flink af voor drempel en geeft flink gas na de drempel. Het gevolg is een overvloed aan uitlaatgassen. Het stinkt er de hele dag naar, is niet goed voor het milieu en er wordt brandstof verspild. Mijn pleidooi: weg met de verkeersdrempel! Rustig doorrijden is veel beter
F. Bos heeft op 18 juni 2023 geschreven:
Je hebt gelijk, maar helaas hebben velen die discipline niet. Veel meer bekeuren is dan ook nodig.
Alfabarthisto heeft op 17 juni 2023 geschreven:
Dé reden dat SUV’s zo goed verkopen als stadsautootje is dat je in je Fiat 500tje de drempels niet eens meer over komt in Nederlandse steden. En die politici maar roepen dat het statussymbolen zijn. Het is gewoon evolutie vanwege het pesten van auto’s met goede aerodynamica, straffe vering en een korte wielbasis.