Waarom je ook in de autonome toekomst geniet van autorijden

Henrik Fisker, CEO van Fisker Inc. en medeoprichter van VLF, over de toekomst

Audi RS 5 een enorme misser
Audi RS 5 een enorme misser

Futuristen voorspellen vaak een wereld waarin conformiteit en gemeenschappelijkheid de trefwoorden zijn, vooral als het om auto’s gaat. ‘In 2030 worden we allemaal getransporteerd in pods zonder stuur, waarbij snelheid geen rol speelt omdat we toch achttien uur per dag werken en permanent met onze mobiele apparaten bezig zijn terwijl we worden vervoerd naar onze bestemming.’ Natuurlijk zijn die voertuigen altijd wit, met grote glazen portieren.

Ik denk niet dat het zo simpel ligt. Ik denk dat de toekomst ons zal verbazen, zeker op autogebied, maar duidelijk is dat onze autocultuur aan verandering onderhevig is, en dat er een belangrijke verandering op de loer ligt. Jonge mensen zullen waarschijnlijk niet zo snel meer een auto kopen, aangezien autodelen en haal- en brengservices steeds populairder worden. Maar dat betekent niet dat ze nooit meer een auto zullen kopen; ze zullen het alleen later in hun leven doen. Dat is prima, want mensen zullen langer leven, langer doorwerken en meer geld hebben om te besteden aan interessante dingen.

Voertuigen om te delen of om via een app naar je toe te laten komen, zullen – specifiek gericht op die doelen – worden gebouwd door ‘s werelds grootste autobedrijven. Ze zullen goedkoop en betrouwbaar zijn, en autonoom. En daaronder zullen zich vast ook witte wagentjes bevinden, wellicht zelfs met grote glazen portieren.

Maar wanhoop niet

Door goedkoop en snel transport zal de vraag naar saaie auto’s voor de grote massa verdwijnen. Auto’s als de Camry, die maar een paar uur per dag worden ingezet voor saaie forensenritten terwijl ze hun eigenaars duizenden euro’s per jaar kosten. Met het geld dat we besparen, kunnen meer mensen dan ooit prachtige sportwagens kopen om puur voor de lol te gebruiken.

De auto voor privégebruik zal nog steeds zijn toegestaan, en het wordt lastig voor overheden en regeringen om die ultieme vrijheid van ons af te pakken. Dat is in het verleden al geprobeerd, met extreme belastingen en dure parkeerplaatsen, maar mensen rijden nou eenmaal graag, zijn trots op hun auto’s en maken graag een statement om hun succes of karakter te benadrukken. In je eigen voertuig kun je je eigen gebruikte koffiebeker achterlaten, heb je altijd je zonnebril bij de hand, hoef je het kinderzitje niet telkens mee te slepen – het is jouw auto.

Emotionele aankopen

Binnen afzienbare tijd zal ons dagelijkse vervoermiddel 100 procent elektrisch zijn en ons overal heen brengen waar we maar willen, ook binnen historische stadscentra. En het zal een emotionele aankoop blijven: mooi design, volledig connected, en snel. Maar mensen die echt van auto’s houden, zullen nog steeds unieke voertuigen kopen met benzinemotoren, omdat ze de emotie willen voelen en het prachtige geluid van een schitterende motor willen horen. En omdat tegen die tijd de meeste dagelijkse forensen elektrisch zullen rijden, zal er geen noodzaak meer zijn om die enkele auto op benzine hard te straffen.

Persoonlijk ben ik betrokken bij de ontwikkeling van zowel elektrische als benzineauto’s. Bij Fisker Inc. maken we geavanceerde elektrische voertuigen met een grote actieradius, die snel kunnen laden en autonoom kunnen rijden. Bij VLF zijn we druk met V8- en V10-sportwagens, niet autonoom, met handgeschakelde transmissies en mooie interactie tussen mens en machine.

fisker-slaat-terug-force-1-f-12012016194356-4481

Ik geloof niet in een homogene maatschappij waarin iedereen hetzelfde moet doen omdat een paar mensen in een ivoren toren namens ons besluiten ‘wat goed is voor iedereen’. We weten allemaal dat het ‘goed is voor iedereen’ om groenten en fruit te eten, maar toch wil ik af en toe een biefstuk.

Genieten van het rijden

De toekomst is zonnig en zal ons de mogelijkheid bieden om nog meer van onze vrijheid te genieten wat betreft het rijden in de auto die je echt wilt, terwijl je goedkoop en makkelijk kan worden getransporteerd naar de plekken waar je echt moet zijn. Zelf wil ik deel uitmaken van het bouwen van voertuigen die mensen echt willen hebben. En dat worden ook de auto’s waarin ik het grootste deel van de tijd zal gaan rijden. Ik kan me geen wereld voorstellen zonder opwindende auto’s.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken