De Amerikaanse torpedoneus zie je in Nederland vooral tijdens promotie-dingetjes. Bijvoorbeeld tijdens het anderhalf uur pure kwelling dat je partner All You Need Is Love noemt. Voorlopig blijft dat ook zo, maar de neuzen van vrachtwagens kunnen de komende tijd wel gaan groeien. Bijvoorbeeld bij deze nieuwe Volvo FH Aero, waarbij de cabine 24 centimeter langer is dan voorheen.
De naam zegt het al een beetje: de Volvo FH Aero is een extra gestroomlijnde uitvoering van de FH. Het is geen torpedoneus, maar het zou wel de zuinigste Volvo-vrachtwagen ooit zijn. De langere neus is een belangrijk onderdeel van de aerodynamica. Naast een lager verbruik, zou de vrachtwagen ook minder last moeten hebben van de wind. Als je goed kijkt, zie je dat de neus inderdaad iets meer naar voren steekt.
Voorheen mochten de langere neuzen niet
Vrachtwagens met een oplegger mogen in Nederland maar 16,50 meter lang zijn en eentje met een aanhanger 18,75 meter lang. Als je de neus van een vrachtwagen langer maakt, dan kost dat je dus laadruimte achterin. De EU wil dat vrachtwagens zuiniger (en dus wat langer) worden, maar er is natuurlijk niemand die zo’n ding koopt als het nadelig is voor de lading. Dat moest veranderen.
Vrachtwagens die een langere neus krijgen vanwege de aerodynamica, krijgen door een wetsaanpassing uit 2020 wat extra speling. Zo kunnen transportbedrijven deze zuinigere vrachtwagens kopen zonder dat ze kortere opleggers moeten gebruiken. De aerodynamische neuzen mogen maar liefst 90 centimeter langer zijn, waardoor een torpedoneus nog best een optie is.
Volvo is niet de enige fabrikant waarvan de vrachtwagens een leugentje hebben verteld. DAF kwam een tijdje geleden al met vrachtwagens waarvan de neus 16 centimeter langer is. Een neus van 90 centimeter is (voor zover wij weten) nog niet onderweg, maar daarbij kun je denken aan het ontwerp van de Tesla Semi.
Reacties