Muziekje, airco en niet zelf hoeven trappen. Autorijden is gewoon fijner dan fietsen. Maar zoals je misschien al weet, zijn korte stukjes rijden niet zo heel goed voor de auto. Niet als de motor koud is, tenminste. Maar waarom is dat eigenlijk zo? Het gaat hier trouwens alleen om auto’s met een verbrandingsmotor. Bij een elektrische auto of een plug-in hybride die puur op stroom rijdt, maakt het aanzienlijk minder uit.
Gek genoeg is het starten van een koude auto het slechtste wat je kunt doen. Een noodzakelijk kwaad, want anders kom je nergens. Wanneer een auto een nacht staat, koelt alle olie af en zakt het onderin de motor. Bij eerste paar slagen van de motor moet de olie zich nog verspreiden en bovendien is de olie nog dikker omdat het koud is, en dan smeert het minder goed. Dit is ook de reden waarom je een koude motor niet op zijn falie moet geven.
Hoe slecht een koude start precies is, daar verschillen de meningen over. Vroeger riep men dat elke koude start qua slijtage aan de motor gelijk staat aan 800 kilometer rijden. Moderne oliën zijn al weer een stuk beter dan vroeger, dus ga daar niet per se van uit. Feit blijft wel dat het beter is om zo min mogelijk korte stukjes te rijden met de auto. Als de motor nog warm is van een eerdere rit, hoef je je een stuk minder druk te maken.
De olie wordt niet warm bij korte stukjes rijden
Voordat een motor volledig op temperatuur is, ben je al gauw 15 tot 20 minuten verder. Op dat moment verdampt het vocht dat in de olie komt door het verbranden van brandstof en blijft er geen vocht achter in de olie. Rij je alleen korte stukken dan blijft het vocht in de motor zitten, en heb je kans dat er witte smurrie vormt in de oliedop en op andere nare plekken. Zorg dus altijd dat je regelmatig een goed stuk rijdt, zodat de motor zo nu en dan op temperatuur komt. Een Italiaans beurtje is ook een overweging waard.
Maar wat als ik te lui ben om te fietsen?
We hebben er alle begrip voor dat je gewoon geen zin hebt om de fiets te pakken naar de sportschool of de supermarkt. Het beste kun je de boel combineren. Ga je toch naar de sportschool, doe dan gelijk de boodschappen. Of ga gelijk uit je werk door. Als de motor nog op temperatuur is (en hij blijft best een flinke tijd warm) dan kan korte stukjes rijden minder kwaad. En het scheelt ook iets in het brandstofverbruik als de motor nog warm is.
Sander heeft op 28 september 2020 geschreven:
De oplossing: ga elektrisch rijden!
TG heeft op 28 september 2020 geschreven:
“Voordat een motor volledig op temperatuur is, ben je al gauw 15 tot 20 minuten verder. Op dat moment verdampt het vocht dat in de olie komt door het verbranden van brandstof en blijft er geen vocht achter in de olie.”
Hoe komt er dan vocht in de olie terrecht het carter is oliedicht afgesloten?
RP heeft op 28 september 2020 geschreven:
Bij de verbranding in de cylinder komt ook vocht vrij (zie de damp uit de uitlaat op een koude dag). Ook wordt bij een koude motor meer brandstof ingespoten. Dit vocht en een eventueel brandstof overschot “lekt” langs de zuigerveren in het carter en blijft in de olie zitten tenzij er geregeld een wat langere afstand wordt gereden. Het komt zelfs voor dat het oliepeil stijgt bij mensen die alleen korte stukjes rijden. Dit is door toename van het volume door vocht in de olie. Overigens is brandstofverdunning bij een moderne auto wel veel minder erg dan vroeger, de koudstart regelingen zijn omwille van milieu eisen een stuk nauwkeuriger
HK heeft op 28 september 2020 geschreven:
Onze brandstoffen zijn koolwaterstoffen en in de uitlaatgassen zit dus ook een deel waterdamp. Bij een koude motor condenseert een deel van die waterdamp en kan zo in het carter terecht komen.