Mayonaise op een andere plek dan naast je gefrituurde langwerpige stukken aardappel (we gaan niet de patat/friet-discussie hier aanzwengelen) is nooit een goed teken. Al helemaal niet als het in de oliedop van je auto zit. Helaas loop je bij veel auto’s nu de kans om de witte, yoghurtachtige substantie in je oliedop te vinden. Dat komt door drie ongelukkig getimede factoren waar we mee te maken hebben. Het is dus raadzaam om te controleren op wit spul in de oliedop. Dit doe je simpelweg door de dop los te draaien en te kijken of er witte drab op de dop zit, of in de hals van het vulgat.

Wat is die witte smurrie in de oliedop dan?

Het is een emulsie van water en olie. Volgens AMT wordt er bij de verbranding van elke liter brandstof ongeveer ook dezelfde hoeveelheid waterdamp gevormd. Het grootste deel hiervan gaat door de uitlaat naar buiten, maar een deel komt via de zuigerveren in de olie. Normaal geen probleem, want de olie wordt warm en het vocht gaat via de carterventilatie weer naar buiten. Maar als de motor niet warm genoeg wordt, bijvoorbeeld door korte stukjes te rijden, blijft het vocht in de olie zitten en vormt zich dit witte spul. Het kan blokkades veroorzaken en in de winter zelfs bevriezen.

Waarom is de kans op mayonaise toegenomen?

Vanaf 1 oktober 2020 tanken we in Europa allemaal verplicht E10 (als je tenminste niet Euro98 tankt). Deze brandstofsoort staat erom bekend dat het vocht aantrekt en dus de kans op de smurrie vergroot. Daarbij moeten we overdag verplicht 100 km/u rijden, waardoor motoren van mensen die maar een klein stukje op de snelweg rijden minder snel op de optimale temperatuur komen. Als je lange stukken 100 km/u rijdt, zou je motor overigens prima op temperatuur moeten komen. En tot slot werkt het gros van de mensen nu thuis. De auto’s staan veel stil en worden voornamelijk ingezet om een kort stukje naar de supermarkt te rijden.

Wat kan ik doen tegen wit spul in de oliedop?

Het Italiaanse beurtje, of Italian tune-up, is een goede start. Ga even een goed stuk rijden met de auto en zorg dat de motor goed warm wordt. Deze simpele oplossing zal in de meeste gevallen al flink helpen. Probeer de auto wat minder te gebruiken voor korte stukken. Vind je bij jouw auto bijzonder veel wit spul in de oliedop, dan is het raadzaam om even langs te gaan bij de dealer. Een grote hoeveelheid smurrie kan ook duiden op een ander probleem met de motor, bijvoorbeeld een lekke koppakking (waardoor koelvloeistof bij de olie komt). Tot slot zou je in deze periode Euro 98 kunnen tanken. Dit blijft langer goed, aangezien er geen ethanol in zit.

Advertentie

Reacties

  • Pete E says at 23 januari 2022:

    Altijd euro98 tanken geeft de minste problemen en is op termijn zuiniger in het verbruik

    Reply
  • Christian says at 9 mei 2021:

    #TeamAardappelstokjes

    Reply
  • Chris Mintjes says at 3 mei 2020:

    TanQyou Euro102 heeft ook 0% ethanol geloof ik.

    Reply
  • Al says at 3 mei 2020:

    Reply
  • Marcel says at 3 mei 2020:

    Het 100 km/h heeft hier weinig in vloed op. Je rijd namelijk wat tijd betreft weer langer waardoor de motor langer op bedrijfstemperatuur draaid. De temperatuur wordt immers bepaald door alle sensoren en de koel installatie.

    Reply
  • Tho says at 2 mei 2020:

    Nee er kan tot 5% ethanol in zitten en bij BP ultimate 0%ethanol en shell v-power 0% ethanol. 😁

    Reply
  • Leo says at 2 mei 2020:

    Texaco Euro XL98….ook 0%

    • Jeroen says at 2 mei 2020:

      Nope. Texaco heeft geen bio ethanol vrije benzine. Alleen BP, Shell en Esso hebben deze brandstof

      • Mieke says at 3 mei 2020:

        Avia heeft ethanolvrije brandstof: Super 98

        Reply
      Reply
    Reply
  • Ad vd Poel says at 2 mei 2020:

    BP Ultimate, Shell V Power en Esso Synergy Supreme+ zijn op dit moment bio-ethanol vrij.

    • J.Beuker says at 2 mei 2020:

      Dit is1 bijkomend aspect van het nieuwe rijden. Ook de diesels zullen waarschijnlijk hinder ondervinden bij het nieuwe rijden. De motoren komen minder snel op temperatuur, en ook zal de temperatuur binnen het dieselpartikelfilter te laag blijven. De kans opslibben wordt hierdoor dus vergroot

      Reply
    Reply
  • Maikel says at 2 mei 2020:

    Een correctie in 98 zit wel degelijk ethanol maar wel 5% ipv 10% maar wel degelijk ethanol

    • Peter says at 3 mei 2020:

      Nope, bij BP, Esso en Shell doen ze in de E5 geen ethanol.

      • Jan says at 3 mei 2020:

        Je kut ik zit in de olie

        Reply
      Reply
    • Maarten says at 2 mei 2020:

      VPower is 0% ethanol

      Reply
    Reply

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer

Meer van TopGear

Advertentie