Meer kans op wit spul in oliedop

100 rijden, veel thuiswerken en E10 vergroten de kans op mayonaise

Foto('s): BMWBMW M2 CS zes-in-lijn-motor
Foto('s): VolkswagenVolkswagen Golf 8 GTI 2020 2.0 TSI motor
Foto('s): PosaidonMercedes AMG-GT Posaidon RS onder motorkap
Foto('s): FordFord Ranger Raptor dieselmotor
BMW M2 CS zes-in-lijn-motor
Volkswagen Golf 8 GTI 2020 2.0 TSI motor
Mercedes AMG-GT Posaidon RS onder motorkap
Ford Ranger Raptor dieselmotor

Mayonaise op een andere plek dan naast je gefrituurde langwerpige stukken aardappel (we gaan niet de patat/friet-discussie hier aanzwengelen) is nooit een goed teken. Al helemaal niet als het in de oliedop van je auto zit. Helaas loop je bij veel auto’s nu de kans om de witte, yoghurtachtige substantie in je oliedop te vinden. Dat komt door drie ongelukkig getimede factoren waar we mee te maken hebben. Het is dus raadzaam om te controleren op wit spul in de oliedop. Dit doe je simpelweg door de dop los te draaien en te kijken of er witte drab op de dop zit, of in de hals van het vulgat.

Wat is die witte smurrie in de oliedop dan?

Het is een emulsie van water en olie. Volgens AMT wordt er bij de verbranding van elke liter brandstof ongeveer ook dezelfde hoeveelheid waterdamp gevormd. Het grootste deel hiervan gaat door de uitlaat naar buiten, maar een deel komt via de zuigerveren in de olie. Normaal geen probleem, want de olie wordt warm en het vocht gaat via de carterventilatie weer naar buiten. Maar als de motor niet warm genoeg wordt, bijvoorbeeld door korte stukjes te rijden, blijft het vocht in de olie zitten en vormt zich dit witte spul. Het kan blokkades veroorzaken en in de winter zelfs bevriezen.

Waarom is de kans op mayonaise toegenomen?

Vanaf 1 oktober tanken we in Europa allemaal verplicht E10. Deze brandstofsoort staat erom bekend dat het vocht aantrekt en dus de kans op de smurrie vergroot. Daarbij moeten we overdag verplicht 100 km/u rijden, waardoor motoren van mensen die maar een klein stukje op de snelweg rijden minder snel op de optimale temperatuur komen. Als je lange stukken 100 km/u rijdt, zou je motor overigens prima op temperatuur moeten komen. En tot slot werkt het gros van de mensen nu thuis. De auto’s staan veel stil en worden voornamelijk ingezet om een kort stukje naar de supermarkt te rijden.

Wat kan ik doen tegen wit spul in de oliedop?

Het Italiaanse beurtje, of Italian tune-up, is een goede start. Ga even een goed stuk rijden met de auto en zorg dat de motor goed warm wordt. Deze simpele oplossing zal in de meeste gevallen al flink helpen. Probeer de auto wat minder te gebruiken voor korte stukken. Vind je bij jouw auto bijzonder veel wit spul in de oliedop, dan is het raadzaam om even langs te gaan bij de dealer. Een grote hoeveelheid smurrie kan ook duiden op een ander probleem met de motor, bijvoorbeeld een lekke koppakking (waardoor koelvloeistof bij de olie komt). Tot slot zou je in deze periode Euro 98 kunnen tanken. Dit blijft langer goed, aangezien er geen ethanol in zit.

Reacties
  1. Chris Mintjes zegt op 3 mei 2020 om 16:51:

    TanQyou Euro102 heeft ook 0% ethanol geloof ik.

  2. Marcel zegt op 3 mei 2020 om 00:20:

    Het 100 km/h heeft hier weinig in vloed op. Je rijd namelijk wat tijd betreft weer langer waardoor de motor langer op bedrijfstemperatuur draaid. De temperatuur wordt immers bepaald door alle sensoren en de koel installatie.

  3. Tho zegt op 2 mei 2020 om 11:36:

    Nee er kan tot 5% ethanol in zitten en bij BP ultimate 0%ethanol en shell v-power 0% ethanol. 😁

  4. Leo zegt op 2 mei 2020 om 11:28:

    Texaco Euro XL98….ook 0%

    • Jeroen zegt op 2 mei 2020 om 22:56:

      Nope. Texaco heeft geen bio ethanol vrije benzine. Alleen BP, Shell en Esso hebben deze brandstof

      • Mieke zegt op 3 mei 2020 om 22:51:

        Avia heeft ethanolvrije brandstof: Super 98

  5. Ad vd Poel zegt op 2 mei 2020 om 11:06:

    BP Ultimate, Shell V Power en Esso Synergy Supreme+ zijn op dit moment bio-ethanol vrij.

    • J.Beuker zegt op 2 mei 2020 om 21:45:

      Dit is1 bijkomend aspect van het nieuwe rijden. Ook de diesels zullen waarschijnlijk hinder ondervinden bij het nieuwe rijden. De motoren komen minder snel op temperatuur, en ook zal de temperatuur binnen het dieselpartikelfilter te laag blijven. De kans opslibben wordt hierdoor dus vergroot

  6. Maikel zegt op 2 mei 2020 om 08:54:

    Een correctie in 98 zit wel degelijk ethanol maar wel 5% ipv 10% maar wel degelijk ethanol

    • Peter zegt op 3 mei 2020 om 08:17:

      Nope, bij BP, Esso en Shell doen ze in de E5 geen ethanol.

      • Jan zegt op 3 mei 2020 om 20:49:

        Je kut ik zit in de olie

    • Maarten zegt op 2 mei 2020 om 09:57:

      VPower is 0% ethanol

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws
Magazines