
Duitse degelijkheid, die term zit diepgeworteld in de autocultuur. En een lange tijd was dit terecht: je kocht een Volkswagen en als de auto na 200.000 kilometer klaar was in Nederland, ging hij ineens met 100.000 kilometer op de teller naar Oost-Europa. En deze fraude was geen probleem, want daar ging ie nog even minimaal 200.000 kilometer door. Maar ergens is het fout gegaan en het imago van merken als Volkswagen liep een deuk op. Hoe kwam dat zo?
Het begon rond 2015. Volkswagen was rustig bezig met plannen te maken voor elektrische auto’s, maar toen kwam de dieselgate. Het sympathieke merk voor het volk liet ineens een duistere zijde zien, en dat imago moest snel opgepoetst worden. Daarom werden de plannen voor de elektrische ID-serie versneld. En daar ging het mis: hoewel Volkswagen in vergelijking met Tesla al royaal te laat was, voelde het merk weinig urgentie om al te snel met een EV te komen.
De software was gehaast
Volkswagen was vooral gewend om goed blik te bouwen. Duitsland is sowieso geen land met grote softwarebedrijven; dat zou te maken kunnen hebben met de enorme voorliefde voor privacy van het land. Maar hoe goed een elektrische auto is, hangt voor een groot deel van de software af. En dan zijn moderne auto’s ook nog eens altijd connected. Daar ging het mis: Volkswagen had niet de tijd om de software echt goed in orde te maken.
Daarnaast is de aanpak bij EV’s ook fundamenteel anders. Bij een ouderwetse benzineauto bepaalt Volkswagen het eisenpakket en dan komen de leveranciers. Bosch komt met een ECU, Continental verzorgt de remmen, ZF het chassis en noem maar op. Het automerk brengt de onderdelen samen en zorgt dat het netjes in elkaar past. Bij elektrische auto’s werken de remmen (regeneratie) samen met de elektromotor en die weer met de batterij. En dat weer met de navigatie.
Het resultaat was een bij elkaar geraapt hoopje onderdelen dat niet goed met elkaar communiceerde. En dat werkt niet bij EV’s. Volkswagen had niet de juiste kennis in huis om dit hele pakket samen te stellen. De eerste ID-modellen werden geplaagd door vastlopers en fouten. Dit heeft Volkswagen uiteindelijk ook ruiterlijk toegegeven.
We moeten zeggen dat Volkswagen de software inmiddels sinds een paar jaar onder controle heeft. De nieuwste software-updates zijn stabieler, schermbevriezingen zijn vrijwel verdwenen en gebruikersklachten zijn sterk afgenomen. Bij de laatste update dacht het serviceteam zelfs even dat het meldsysteem kapot was, omdat er geen meldingen meer binnenkwamen.
Volkswagen gaat samenwerkingen aan
Volkswagen heeft voor de toekomstige modellen twee partners gevonden. Het Chinese automerk XPeng voor de Chinese markt en recent een miljardeninvestering in Rivian om de rest van de wereld te bedienen. De software wordt nu extern gebouwd door mensen die er echt goed in zijn. De aankomende Volkswagen ID.1 (die anders gaat heten) is het eerste model met deze nieuwe software. Herstelt de opvolger van de Up het merk weer naar oude glorie?
Alleen EV, rijd een hybride Tiguan uit 2024. De software is nog steeds belabberd. Het is al veelzeggend dat de VW monteur bij m’n huis komt met dopsleutel 10 in de hand nadat ik gebeld had dat de auto niet start tegelijk met een reeks alarmerende meldingen op het display. Accu afkoppelen, even wachten en weer aansluiten. Gewoon een harde reset. Rijd nu zelf rond met dopje 10 in t dashboardkastje; lekker gevoel bij een auto van 53 mille. En een afspraak maken om nieuwe software te krijgen gaat niet; de fabriek heeft nog geen oplossing. Helaas, ben niet de enige. Toen m’n collega met dezelfde auto de foto’s van de foutmeldingen moest printen kon ie halverwege eerst z’n cartridge van de printer vervangen. Bedroevend.
De realiteit is pijnlijk voor de fanboys, zoveel is wel duidelijk. VW verkoopt inmiddels een veelvoud van Tesla en dat is niet bepaald alleen omdat mensen die nazibakken zat zijn. Het is vooral ook omdat ze gewoon betere auto’s zijn.
Volkswagen is gewoon rotzooi geworden sinds het nietmeer in duitsland word gemaakt wij hebben een polo nieuw gekocht wat een grote probleem auto zeg.gemaakt in hongarije baba mijn oude golf van 1984 was een top auto maar deze baba zal nooit meer volkswagen kopen
Welke Europees automerk is eigenlijk nog goed, stellantis al helemaal niet meer te vertrouwen. Ik koop het liefst een 2e hands van voor 2010 denk ik🤔 of dan toch maar een Toyota?!
De tsi en tdi modellen van rond 2010 hadden anders ook genoeg problemen.
Vw maakt wel degelijk goede ev,s,maar zit al lang vastgeroest met hun software.Mechanisch zijn ze beter dan vele maar evt ook geplaagd door te snel proberen schakelen naar ev,s met kinderziekten van leveranciers van onderdelen.Grootste probleem blijft de prijs waar ze niet kunnen concurreren met China.Dan maar samenwerken om op den duur voor het grootste deel chinees te zijn.Vw was het vooruitstrevend met als eerste de modulaire aanpak en chassis maar dat was iets dat zware investeringen bracht die nog weinig opbrengen.En marktleider willen zijn met autos op de markt te gooien met beginprijzen van 50000€.Met grote accu eerder 70000€?Intussen zijn de prijzen al gezakt om onherroepelijk terug omhoog te gaan.En uiteindelijk autos bouwen die niemand echt wil of op zat te wachten.En ze gaan er veel en continu moeten verkopen om dit rendabel te maken.Niemand die ik ken die overtuigt een ev gaat kopen,En het laden en genoeg elektriciteit hebben om 6 miljoen ev,s te laten rijden in België?Als het de toekomst word word met een ev rijden eender hoe een pak duurder dan nu.Fat zijn ze nu al zonder subsidies.
.
Leuk artikel
Nooit begrepen waarom geen degelijke goedkope zuinige wagen bestaat waar prestaties niet belangrijk zijn met zo weinig mogelijk software – de chauffeurs worden nog apatischer lakser en dommer
Ik heb zo’ n id5 sinds 2 jaar. 14 weken in de garage gestaan. Slechte audio: na 1 jaar en 3 maanden opgelost, slechte connectiviteit bluetooth: enorm veel problemen en nog steeds niet ok. Ook bleek het lampje en 12v socket achteraan niet te werken: bleek dat ze dit vergeten waren in te pluggen in Duitsland. Is met voorsprong mijn slechtste auto ooit. En de service/klantgerichtheid van de importeur: abominabel slecht. Voor mij geen VW meer
Inderdaad, SAP is een groot software bedrijf in Duitsland. Als zij de software voor de VW’s hadden gemaakt, waren de problemen nu nog niet opgelost. Duitsland heeft gewoon geen historie op het gebied van dit soort software voor auto’s. Da’s heel wat anders dan ERP software die nooit meteen doet wat ie moet doen en door duizenden programmeurs moet worden aangepast.
“Duitsland is sowieso geen land met grote softwarebedrijven”, wel eens van SAP gehoord? Grootste bedrijf in Europa, groter als ASML dus….
Duitsland is sowieso geen land met grote softwarebedrijven?? Euhm SAP
En het is daarom dat ze ook zo efficiënter omgaan met hun energie.
De perfecte afstelling van alles op elkaar is zo goed dat ze 20% MEER verbruiken dan een Tesla.
Wel verbruiken ze 20% minder dan de Chineese brol.
Geen haar op mijn hoofd die denkt om een VW te kopen. De les leerde ik toen ik klein was zoveel kruiwagens gehad uuuu ik bedoel Golfs dat er zelf eentje de boel opblies toen de distributieriem brak.
Auto stuk na amper 40.000km.
Die bedriegers komen NOOIT in mijn garage!
Realität schreef:
27 mei 2025 om 13:58
Inmiddels zijn de ID modellen beter dan die van Tesla (en daarmee heel veel beter dan alles uit China) en hebben ze 3 modellen in de top 4 van meest verkopende EV’s van Europa staan. Knappe prestatie en allemaal ‘made in Europe’!
ID modellen beter dan Tesla? Daar moest ik toch echt effe hartelijk om lachen.
Tja zolang ze stug volhouden aan de 2 jaar garantie en zelfs Peugeot 4 jaar geeft blijft mijn vertrouwen minimaal. Rijd nu een ID3 maar mijn volgende wat al besteld is, KIA EV3. 10 jaar of 150k garantie. Ik heb in 4,5 jaar al de nodige reparaties gehad in en buiten de garantie. Zolang 2 jaar garantie geen VAG meer.
Mensen hebben gewoon blindelings vertrouwen in vag producten dat is per definitie degelijk in hun ogen.
Ik weet uit 30 jaar werkplaats ervaring dat dat niet zo is, integendeel zelfs.
Vertrouwen komt te voet en gaat te paard, eenmaal ooit olie schraap veer problemen met tsi tfsi of distributieketting problemen? Dan zijn er zat mensen die zeggen nooit dat merk meer, dit speelt ook bij de stelantis merken en bij Ford.. de europese merken waren zeer goed in de diesels dat hadden ze niet zo snel moeten loslaten
Inmiddels zijn de ID modellen beter dan die van Tesla (en daarmee heel veel beter dan alles uit China) en hebben ze 3 modellen in de top 4 van meest verkopende EV’s van Europa staan. Knappe prestatie en allemaal ‘made in Europe’!
Inderdaad. In de jaren 90 begon de ellende. Veel bezuinigingen op materialen. Hoe het tegenwoordig gaat bij VW weet ik niet maar in die tijd dat ik VW reed en je moest naar de garage, wist je dat je volledig werd leeggeroofd. Er waren altijd wel mankementen..
Het ging onder Lopez al mis met VW in 1995.