Duitse degelijkheid, die term zit diepgeworteld in de autocultuur. En een lange tijd was dit terecht: je kocht een Volkswagen en als de auto na 200.000 kilometer klaar was in Nederland, ging hij ineens met 100.000 kilometer op de teller naar Oost-Europa. En deze fraude was geen probleem, want daar ging ie nog even minimaal 200.000 kilometer door. Maar ergens is het fout gegaan en het imago van merken als Volkswagen liep een deuk op. Hoe kwam dat zo?

Het begon rond 2015. Volkswagen was rustig bezig met plannen te maken voor elektrische auto’s, maar toen kwam de dieselgate. Het sympathieke merk voor het volk liet ineens een duistere zijde zien, en dat imago moest snel opgepoetst worden. Daarom werden de plannen voor de elektrische ID-serie versneld. En daar ging het mis: hoewel Volkswagen in vergelijking met Tesla al royaal te laat was, voelde het merk weinig urgentie om al te snel met een EV te komen.

De software was gehaast

Volkswagen was vooral gewend om goed blik te bouwen. Duitsland is sowieso geen land met grote softwarebedrijven; dat zou te maken kunnen hebben met de enorme voorliefde voor privacy van het land. Maar hoe goed een elektrische auto is, hangt voor een groot deel van de software af. En dan zijn moderne auto’s ook nog eens altijd connected. Daar ging het mis: Volkswagen had niet de tijd om de software echt goed in orde te maken.

Daarnaast is de aanpak bij EV’s ook fundamenteel anders. Bij een ouderwetse benzineauto bepaalt Volkswagen het eisenpakket en dan komen de leveranciers. Bosch komt met een ECU, Continental verzorgt de remmen, ZF het chassis en noem maar op. Het automerk brengt de onderdelen samen en zorgt dat het netjes in elkaar past. Bij elektrische auto’s werken de remmen (regeneratie) samen met de elektromotor en die weer met de batterij. En dat weer met de navigatie.

Het resultaat was een bij elkaar geraapt hoopje onderdelen dat niet goed met elkaar communiceerde. En dat werkt niet bij EV’s. Volkswagen had niet de juiste kennis in huis om dit hele pakket samen te stellen. De eerste ID-modellen werden geplaagd door vastlopers en fouten. Dit heeft Volkswagen uiteindelijk ook ruiterlijk toegegeven.

We moeten zeggen dat Volkswagen de software inmiddels sinds een paar jaar onder controle heeft. De nieuwste software-updates zijn stabieler, schermbevriezingen zijn vrijwel verdwenen en gebruikersklachten zijn sterk afgenomen. Bij de laatste update dacht het serviceteam zelfs even dat het meldsysteem kapot was, omdat er geen meldingen meer binnenkwamen.

Volkswagen gaat samenwerkingen aan

Volkswagen heeft voor de toekomstige modellen twee partners gevonden. Het Chinese automerk XPeng voor de Chinese markt en recent een miljardeninvestering in Rivian om de rest van de wereld te bedienen. De software wordt nu extern gebouwd door mensen die er echt goed in zijn. De aankomende Volkswagen ID.1 (die anders gaat heten) is het eerste model met deze nieuwe software. Herstelt de opvolger van de Up het merk weer naar oude glorie?

55 reacties op “De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)”

  1. Twee keer een Golf gekocht. Een 1600 en een 2.0 benzine. Bij 100.000 was het beide keren wel klaar. Speling in de stuurinrichting, Zwabberen, uitlaat eraf, schokbrekers kapot. Matige auto voor veel te veel geld. Maar wel de air van een topmerk uit willen stralen. Daarna een Ford Focus 1600 wagon. Die is onverwoestbaar. Alles en iedereen vervoerd en verhuisd. 25 jaar oud, 250.000 kms. Weinig kosten. Roestvrij en nog als nieuw. Lust nu wel wat olie. Nooit meer een VW.

  2. Ik gooi mijn ervaring er ook maar even in. Vanaf 1982 tot 2021 Volkswagen gereden. Alles diesel. Golf 1, een paar Passats, Golf 4 en de laatste een 5 variant. Altijd tweedehands gekocht met minimaal 100.000 en soms meer dan 200.000 km op de klok en doorgereden tot 350.000 á 450.000 km. Bij elkaar ruim 1 miljoen km in neer dan 40 jaar. Pechgevallen? Ja, ik herinner me een gebroken veer rechtsvoor (Golf 4) en een keer dat de getande riem overgesprongen was bij een Passat B3 en de motor beroerd liep. En bij de Golf 4 gingen de lampen vaak stuk door overspanning of zo. Verder alleen normaal onderhoud aan remmen, banden, distributie riem, ruitenwissers. Klein onderhoud meestal keurig op tijd zelf gedaan. O ja, en soms tanken..
    En nu ben ik met pensioen. En voor die verandering maar een Skoda Octavia Combi 1.0 tsi, dus benzine, aangeschaft. Met 170.000 km op de teller gekocht, staat nu na 4 jaar op 230.000km. Ja, helaas al wel pech mee gehad. Waterpomp (plastic) lekte en is vervangen. VAG auto’s slecht? Ik weet echt na 45 jaar VAG niet waar je het over hebt.

  3. Ik ben VW fan, heb zelf een VW, BENZINE!!!
    Opzouten met die elektrische propoganda troep!!!
    Maar het bedrijf, de dealers in NL zelf, wat een bagger service, criminelen en arrogantie!!!
    Zij zien alleen maar euro tekens!!!
    Zij gaan echt niets voor je doen zolang je niet betaalt, al is het maar iets kleins!
    En dan heb ik het nog niet eens over hun tarieven gehad:
    Diagnose 30 minuten €160,-
    Olie servicebeurt: € 370,- HAHA
    Koplampen afstellen: €50,-
    Nieuwe accu: €330,-
    Kachelventilator (alleen onderdeel) €900,-

    Mijn vaste garage Profile Tyrecentre heeft nog meer kennis en weet nog wat service is, niet alles komt op factuur te staan! 😉

    Zij vergeten: zonder ons, de consument is er ook geen VW!!!
    Dit word denk ik ook mijn laatste VW. Maar ach, de jagende 2030 dendert toch wel door waardoor de auto’s straks verboden worden.

      • Amaai wie is hier nu eigenlijk de simpelste geest, jij die zo reageert misschien? Lap nu heb ik mij ook schuldig gemaakt aan dit simplisme 😉😁😇

        • Wat wordt gezegd is gewoon 100% waar, ik heb zoveel slechte ervaringen met die boeven van de VW dealer, alles alleen maar om geld binnen te harken, arrogantie ten top waardoor ze de particuliere rijder compleet verloren zijn. En de zakelijke rijder is massaal naar KIA eva gegaan en die komen maar lastig weer terug..

          • Heb sinds november 2024 een VW Tiguan. Wat een drama. Cintinue naar de garage om onderdelen te laten vervangen. Nu 22k kilometers gereden en Volkswagen weigert toe te geven dat het aan de software ligt. Auto wil van bereiders profiel wisselen en dan werkt helamaal niets meer ook al twee keer met een lege accu gestaan. Steeds moet ik betalen voor vervangend vervoer als de auto weer in de garage staat. Dat is toch geen service. Ga er maar eens werk van maken ….

    • Heel eerlijk vw is duur als je bij de dealer gaat onderhouden dat is een feit maar ik heb eergister met een oude golf ongeluk gehad en ik kan je zeggen auto is geknikt in het midden maar ik ben zonder problemen uit de auto gekomen dus vw had degelijk kwaliteit en ik heb het dan ook over een auto van 20 jaar oud daarom volkswagen ik hou van dat spul

  4. Wat een idee ook om als particulier die nieuwe elektrische VWs te kopen. Dat merk was nog een beginneling in die branche. Laat dat over aan bedrijven met hun bedrijfswagen. Is volgens mij nog veel te vroeg om als particulier voor een elektrische wagen te gaan. Wacht daar nog een paar jaar mee tot die technologie rijp genoeg is.

    • Precies . En nog wat …..
      Als die “regering” van dit rare land ( wat vroeger nederland heette, maar nu ee uu heet ) , ons allemaal graag zonnepanelen of in elektrische auto’s wil opdringen ….., dat je het dan juist niet moet doen . Naar mijn bescheiden mening .
      Maar ja …, ik ben ook een ongevacste ( opper ) wappie .
      🌝

        • Jij zit straks om 18.00 uur weer klaar met je bord op schoot voor het omgekochte NOS “nieuws” voor de niet zelfdenkend ras 😀

          • Weer zo’n iemand die onafhankelijke nieuwsbronnen niet wil geloven, maar mensen die bewezen leugens vertellen wel blind gelooft. Wat een clown ben je dan…

    • Ik maak mij ook niet druk om wat andere denken lol.
      Over mijn laatste zin, dat ze langzaam bezig zijn om ons bezit, onder andere onze auto af te pakken (15 minutes city). Dat daar niet op gereageerd word boeit mij ook niet. Ik ben een trotse “wappie” met WEL een eigen denkvermogen en ik zal nooit gaan knielen voor het huidig aankomend systeem!

      • Het blijft grappig met die wappies. Ze kunnen wel zogenaamd kritisch zijn op alles wat ze in de maatschappij zien en wat de overheid doet, maar vervolgens nemen ze de meest bizarre complotonzin zonder enige vorm van kritiek als waarheid aan. 🙂

        Hebben die mensen zelf niet door dat ze alleen zich zelf voor schut zetten?!

  5. VW, dat is toch het merk waar de kwaliteit al 25 jaar op Lada-niveau zit? Waar de fanboys denken dat kwaliteitsgevoel hetzelfde is als kwaliteit. Draagarmen versnellingsbakken oliezuipen het is schroot met een dun laagje chroom. Waar al 25 jaar bezuinigd wordt op onderdelen. Waar een 5- en een 6-bak een 4-bak is met wat tandwielen eraan geschroefd zodat die te weinig olie smering krijgen… gegarandeerd dat die bak een revisie nodig heeft a verloop van tijd. VW das war einmal.

    • Hmm. Wat een negatieve commentaar. Vroeger een VW Passat 1,9 liter diesel gehad. Verkocht rond 2004.Nooit geen probleem gehad. Heb 2 jaar geleden een oude VW T3 benzine 1,9 liter gekocht. Stond 10 jaar in een hangar. Benzinepomp was kapot. Beetje benzine inspuiten en draaide weer. In 2004 een Seat Cordoba 1,4 l diesel gekocht. 2020 verkocht. VW motor. Geen enkel probleem. In 2020 een VW Up 1.0 benzine gekocht. Al 70000km. Geen enkel probleem gehad.

      • Nog iets vergeten. Mijn vrouw heeft een Skoda Fabia Combi van 2014. VW benzine motor. Alleen iets gehad met de turbo en was maar iets van een 200 euro kosten. Dat was alles. Heeft nu ook al meer dat 250000 km. Ah ja mijn Passat van vroeger had ook mee dat 250000 km. Mijn Seat had ook meer dan 250000 km.

  6. Bij Audi idem. Leuke auto’s, rijd er al 30 jaar in, tonnen op de teller, maar de plastic onderdelen op de motoren gaan stuk. Hele onnozele en zeer bekende issues vanwege slechte kwaliteit onderdelen waarvan men op de hoogte is, maar veel kosten om te repareren. Zero coulance (k*t-PON), terwijl in Duitsland, VS dit gratis wordt opgelost.

    Overigens is het bij andere merken niets anders. Auto’s zijn wegwerpvoorwerpen geworden, net als mobieltjes. EV’s zeker.

  7. De juiste redenen is dat ze 33 miljarden moesten betalen voor de diesel affaire,dat geld ontbrak voor onderzoek en software ontwikkeling,dat was ook de bedoeling van de Amerikanen,ze wilden gewoon Tesla de markt laten veroveren, uiteindelijk heeft Volkswagen de miljarden subsidies die Tesla heeft ontvangen betaald,dat is het echte verhaal achter deze geschiedenis diesel en vermeende sjoemelen,de rest is wensdenken en fantasie vermoedelijk van haters van Duitsland,

  8. Volkswagen maakt ve nieuw model eerst 2 slechte, 3e lichting iets beter en zodra de 4e komt, is hij goed, zijn we 2t jaar verder en dan komt er weer een nieuw model…….en het bandje begin weer vooraan!

  9. Ik heb dat duitse spul in algemeen nooit wat gevonden…….altijd wel wat….nee, doe mij maar een fatsoelijke amerikaan met rechlijnige degelijke techniek

  10. Alleen EV, rijd een hybride Tiguan uit 2024. De software is nog steeds belabberd. Het is al veelzeggend dat de VW monteur bij m’n huis komt met dopsleutel 10 in de hand nadat ik gebeld had dat de auto niet start tegelijk met een reeks alarmerende meldingen op het display. Accu afkoppelen, even wachten en weer aansluiten. Gewoon een harde reset. Rijd nu zelf rond met dopje 10 in t dashboardkastje; lekker gevoel bij een auto van 53 mille. En een afspraak maken om nieuwe software te krijgen gaat niet; de fabriek heeft nog geen oplossing. Helaas, ben niet de enige. Toen m’n collega met dezelfde auto de foto’s van de foutmeldingen moest printen kon ie halverwege eerst z’n cartridge van de printer vervangen. Bedroevend.

  11. De realiteit is pijnlijk voor de fanboys, zoveel is wel duidelijk. VW verkoopt inmiddels een veelvoud van Tesla en dat is niet bepaald alleen omdat mensen die nazibakken zat zijn. Het is vooral ook omdat ze gewoon betere auto’s zijn.

  12. Volkswagen is gewoon rotzooi geworden sinds het nietmeer in duitsland word gemaakt wij hebben een polo nieuw gekocht wat een grote probleem auto zeg.gemaakt in hongarije baba mijn oude golf van 1984 was een top auto maar deze baba zal nooit meer volkswagen kopen

  13. Welke Europees automerk is eigenlijk nog goed, stellantis al helemaal niet meer te vertrouwen. Ik koop het liefst een 2e hands van voor 2010 denk ik🤔 of dan toch maar een Toyota?!

  14. Vw maakt wel degelijk goede ev,s,maar zit al lang vastgeroest met hun software.Mechanisch zijn ze beter dan vele maar evt ook geplaagd door te snel proberen schakelen naar ev,s met kinderziekten van leveranciers van onderdelen.Grootste probleem blijft de prijs waar ze niet kunnen concurreren met China.Dan maar samenwerken om op den duur voor het grootste deel chinees te zijn.Vw was het vooruitstrevend met als eerste de modulaire aanpak en chassis maar dat was iets dat zware investeringen bracht die nog weinig opbrengen.En marktleider willen zijn met autos op de markt te gooien met beginprijzen van 50000€.Met grote accu eerder 70000€?Intussen zijn de prijzen al gezakt om onherroepelijk terug omhoog te gaan.En uiteindelijk autos bouwen die niemand echt wil of op zat te wachten.En ze gaan er veel en continu moeten verkopen om dit rendabel te maken.Niemand die ik ken die overtuigt een ev gaat kopen,En het laden en genoeg elektriciteit hebben om 6 miljoen ev,s te laten rijden in België?Als het de toekomst word word met een ev rijden eender hoe een pak duurder dan nu.Fat zijn ze nu al zonder subsidies.
    .

  15. Nooit begrepen waarom geen degelijke goedkope zuinige wagen bestaat waar prestaties niet belangrijk zijn met zo weinig mogelijk software – de chauffeurs worden nog apatischer lakser en dommer

  16. Ik heb zo’ n id5 sinds 2 jaar. 14 weken in de garage gestaan. Slechte audio: na 1 jaar en 3 maanden opgelost, slechte connectiviteit bluetooth: enorm veel problemen en nog steeds niet ok. Ook bleek het lampje en 12v socket achteraan niet te werken: bleek dat ze dit vergeten waren in te pluggen in Duitsland. Is met voorsprong mijn slechtste auto ooit. En de service/klantgerichtheid van de importeur: abominabel slecht. Voor mij geen VW meer

  17. Inderdaad, SAP is een groot software bedrijf in Duitsland. Als zij de software voor de VW’s hadden gemaakt, waren de problemen nu nog niet opgelost. Duitsland heeft gewoon geen historie op het gebied van dit soort software voor auto’s. Da’s heel wat anders dan ERP software die nooit meteen doet wat ie moet doen en door duizenden programmeurs moet worden aangepast.

  18. “Duitsland is sowieso geen land met grote softwarebedrijven”, wel eens van SAP gehoord? Grootste bedrijf in Europa, groter als ASML dus….

  19. En het is daarom dat ze ook zo efficiënter omgaan met hun energie.
    De perfecte afstelling van alles op elkaar is zo goed dat ze 20% MEER verbruiken dan een Tesla.

    Wel verbruiken ze 20% minder dan de Chineese brol.

    Geen haar op mijn hoofd die denkt om een VW te kopen. De les leerde ik toen ik klein was zoveel kruiwagens gehad uuuu ik bedoel Golfs dat er zelf eentje de boel opblies toen de distributieriem brak.
    Auto stuk na amper 40.000km.

    Die bedriegers komen NOOIT in mijn garage!

  20. Realität schreef:
    27 mei 2025 om 13:58
    Inmiddels zijn de ID modellen beter dan die van Tesla (en daarmee heel veel beter dan alles uit China) en hebben ze 3 modellen in de top 4 van meest verkopende EV’s van Europa staan. Knappe prestatie en allemaal ‘made in Europe’!

    ID modellen beter dan Tesla? Daar moest ik toch echt effe hartelijk om lachen.

  21. Tja zolang ze stug volhouden aan de 2 jaar garantie en zelfs Peugeot 4 jaar geeft blijft mijn vertrouwen minimaal. Rijd nu een ID3 maar mijn volgende wat al besteld is, KIA EV3. 10 jaar of 150k garantie. Ik heb in 4,5 jaar al de nodige reparaties gehad in en buiten de garantie. Zolang 2 jaar garantie geen VAG meer.

  22. Mensen hebben gewoon blindelings vertrouwen in vag producten dat is per definitie degelijk in hun ogen.

    Ik weet uit 30 jaar werkplaats ervaring dat dat niet zo is, integendeel zelfs.

    • Ik rijd nu 4 jaar VW ID.3 en het is naar mijn mening de arrogante ‘service’ die Duitse merken parten speelt. De VW software is nog steeds wat belabberd. Met één Over-the-Air update, vorig jaar, was de ID.3 volledig dood,. Het langdurige herstel (2 weken!) is met enige moeite vergoed door VW. Soms nog wat kleine software problemen. De software werkt overigens wel simpeler dan de concureentie. Dat is wel weer knap. Fijne degelijke auto, geen technische problemen, alleen één keer bij 20d km aandrijfstangrubbers moeten vervangen onder garantie. Ik heb inmiddels een tweede EV erbij, want VW heeft mij enorm overtuigd. Dit keer een Kia zonder software problematiek en 7 jaar garantie in een formaat die VW niet als EV verkoopt. Voor mij geen ICE meer, hooguit een klassieker.

  23. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard, eenmaal ooit olie schraap veer problemen met tsi tfsi of distributieketting problemen? Dan zijn er zat mensen die zeggen nooit dat merk meer, dit speelt ook bij de stelantis merken en bij Ford.. de europese merken waren zeer goed in de diesels dat hadden ze niet zo snel moeten loslaten

  24. Inmiddels zijn de ID modellen beter dan die van Tesla (en daarmee heel veel beter dan alles uit China) en hebben ze 3 modellen in de top 4 van meest verkopende EV’s van Europa staan. Knappe prestatie en allemaal ‘made in Europe’!

    • Haha nou ik kan uit ervaring zeggen dat VW iets betere vering heeft en een betere draaicirkel…voor de rest is Tesla niet beter maar superieur aan de ID serie.

      Dan heb ik het nog niet eens over het waardeloze bedrijf VW.

  25. Inderdaad. In de jaren 90 begon de ellende. Veel bezuinigingen op materialen. Hoe het tegenwoordig gaat bij VW weet ik niet maar in die tijd dat ik VW reed en je moest naar de garage, wist je dat je volledig werd leeggeroofd. Er waren altijd wel mankementen..

Laat een antwoord achter aan Harry Reactie annuleren

(verplicht)

Meer van TopGear