Een schoen die zijn maatje mist, een papieren zak met een gele ‘M’ erop én vrachtwagens. Het zijn dingen die je regelmatig op de vluchtstrook ziet, waarvan je misschien niet helemaal weet wat ze daar te zoeken hebben. Het antwoord is in alle gevallen: eigenlijk helemaal niets. Net als bestuurders van personenauto’s mogen ook vrachtwagenchauffeurs niet zomaar stil gaan staan op de vluchtstrook. Dus waarom zie je dan toch geregeld truckers zonder pech staan?
De vrachtwagens nemen daar meestal gedwongen pauze. Een onhandige plek, maar dat komt omdat er een probleem is in Nederland: er zijn te weinig parkeerplaatsen voor vrachtwagens. EenVandaag meldde gisteren dat er duizenden parkeerplaatsen bij moeten komen. We horen je denken: dan rijden ze toch even een stukje verder? Maar dat kan vaak niet zomaar.
In elke vrachtwagen moet een tachograaf zitten die de rijtijden bijhoudt. Vrachtwagenchauffeurs mogen twee keer per week maximaal 10 uur per dag rijden en op de resterende dagen maximaal 9 uur per dag. Per week mogen ze maximaal 56 uur onderweg zijn. Als ze aan hun maximale reistijd zitten, dan moeten de chauffeurs stoppen om een boete te voorkomen. En dan parkeren ze hem soms op de vluchtstrook.
Groot tekort aan parkeerplaatsen
EenVandaag schrijft: ‘Volgens een onderzoek van Royal-DHV en Buck Consultants International zijn er op dit moment zo’n 4.500 parkeerplekken voor vrachtauto’s, terwijl er nu al behoefte is aan bijna het dubbele, 8.400 plekken. Er is dus een tekort van bijna 4.000 plekken.’ De verwachting is dat dit tekort de komende jaren alleen maar groeit. Er waren plannen om 2.400 extra plekken te realiseren, maar dit aantal is blijven steken op 375.
Lees ook: Vrachtwagens zijn onveilig, dus daar gaat de EuroNCAP eindelijk iets aan doen
Niet alleen moet de vluchtstrook vrij blijven voor mensen met pech of voor hulpdiensten, het is ook nog eens gevaarlijk voor het overige verkeer. Het komt voor dat er auto’s achterop de geparkeerde vrachtwagens rijden. Zeker als dit met snelheden gaat die je mag verwachten op de snelweg, loopt dit vaak niet goed af. De oplossing is volgens een hoogleraar om er een goed verdienmodel aan te hangen: dan motiveer je mensen om meer parkeerplaatsen aan te leggen.
Peter heeft op 15 december 2024 geschreven:
Politie zal eens wat meer moeten handhaven tegen deze “parkeerplaatsen” ipv een smoes van we hebben andere prioriteiten en te druk. Het is een onveilige situatie en daar moet op gehandhaafd worden.
Peter heeft op 15 december 2024 geschreven:
Ben zelf vrachtwagenchauffeur waarom zie je dan op de vluchtstrook alleen maar witte nummer borden pl. Lt. Bg als je rijd en je ziet op de tachograaf dat je over een half uur je pauze moet maken en over bv 5 km is een parking waar je kan staan en die is ,s middags heus niet vol nou dan kan je daar je pauze maken erger nog een Poolse chauffeur is in de botlek. Tunnel stil gaan staan om ze 45 minuten pauze te maken dus het verhaal over te weinig parkeer ruimte in de middag is totale onzin
Michiel heeft op 14 december 2024 geschreven:
Of minder vrachtwagens i.p.v. meer parkeerplekken. We moeten meer grond voor wonen, natuur, parkeren, vrije tijd, etc. De grond is op. Het kan niet meer.
Realist heeft op 15 december 2024 geschreven:
Jij ben het grote voorbeeld waarom democratie nooit kan werken.
Domme mensen hebben ook stemrecht, en die zijn in de meerderheid.
Tja dan kan je niet winnen he.
Wim is hier blijkbaar wel slimmer.
Wim heeft op 14 december 2024 geschreven:
Dit kun jij niet serieus menen. Minder vrachtwagens zeg jij en vervolgens meer huizen, parkeren??? en vrije tijd. Hoe denk jij dat al die spullen ergens komen. Kijk om je heen. Op de lucht, zon, mas en sterren na is alles door een vrachtwagen getransporteerd. Alles wat je ziet. Dus jouw oplossing is bullshit
Jan heeft op 16 december 2024 geschreven:
als al die spullen voor de belgische markt zouden zijn, zou er veel plaats zijn hoor
Dries de Driver heeft op 14 december 2024 geschreven:
Het is de bedoeling dat parkeerplaatsen langs de snelwegen niet langer bezet worden dan dat nodig is om te voldoen aan de rijtijdenwet. In de praktijk zie je dat deze langdurig worden bezet door vrachtwagens, met name uit Oostbloklanden, waarvan de chauffeurs moeten wachten op een opdracht voor een vracht terug (leeg terug kost geld).
In de buurt van de snelwegen liggen ook een aantal truckpoints, die er juist voor zijn bedoeld om chauffeurs in hun auto te laten overnachten. Hier parkeren kost de chauffeur/bedrijf echter geld, dus kiest men voor een gratis plekje, vaak in groepjes voor dagenlang. Handhaving hierop (als dit al kan) gebeurd echter niet. Parkeren op de vluchtstrook is natuurlijk altijd een slecht plan, maar de boete hiervoor zal goedkoper zijn dan de overschrijding rijtijdenwet.
Björn heeft op 15 december 2024 geschreven:
In België is het €1500 of meer voor het overschrijden van de rijtijd en onterecht stilstaan op de vluchtstrook gaat tot €2000. In België hadden we een programma ‘Alloo bij de wegpolitie’ en daar kwamen op regelmatige basis van die Oostblokkers langs die hun dutje op de vluchtstrook deden en dan ’toevallig’ geen Engels verstonden of spraken. De vrachtwagen ging dan gewoon meer naar de verkeerspost en mocht pas vertrekken als de boete was betaald.
Bl4fh3rt heeft op 14 december 2024 geschreven:
Oostblokkers hebben nogal de neiging om whatever ze zich op dat moment bevinden, de hele combinatie stil te gooien om de verplichte pauze te nemen. Net als die Roemeense chauffeur die dat vorig jaar deed MIDDEN in de Botlek tunnel, en de Pool 2 jaar eerder op de Brienenoordbrug. IQ van een goudvis.
kees heeft op 13 december 2024 geschreven:
deze mensen die dit doen denken niet na daarom parkeren ze zomaar een slimme chauffeur denkt van tevoren waar hij zijn pauze maakt.
je ziet in Nederland maken ze de parkeerplaatsen voor onze concurrenten uit ukraine Litouwen polen de Oekraïneers zitten veelal op pools of Litouws gekentekende auto s eveneens. uit India Pakistan tjadziki en Kazachstan.ga maar is opletten in het weekend.
Wim heeft op 14 december 2024 geschreven:
Hoelang van te voren moet je gaan stoppen?? Het gebeurt regelmatig en zeker in Duitsland dat je 3, 4, 5 parkeerplaatsen verder pas plek hebt. Dus stoppen na 1 rijden of elke dag om 16 uur auto aan de kant??
Adje heeft op 13 december 2024 geschreven:
En toch is het heel simpel: kijk op tijd wanneer je pauze moet maken en plan daar je rit op.
De meeste “witte platen” doen dit niet en worden pas wakker als hun tachograaf gaat roepen ” pauze over 15 min.”……
Beetje dom….
Alexx heeft op 13 december 2024 geschreven:
Omdat de meeste niet van de snelweg af willen staan ze op de vluchtstrook. Ga iets eerder van de snelweg af, en ga op een rustig plekje je pauze houden.
Martin heeft op 13 december 2024 geschreven:
De reden dat ze niet een half uur eerder stoppen is omdat hun werkgever dat niet zal waarderen. Het zijn geen vakantie kilometers.
Beetje naief…
kees heeft op 13 december 2024 geschreven:
deze mensen die dit doen denken niet na daarom parkeren ze zomaar een slimme chauffeur denkt van tevoren waar hij zijn pauze maakt.
je ziet in Nederland maken ze de parkeerplaatsen voor onze concurrenten uit ukraine Litouwen polen de Oekraïneers zitten veelal op pools of Litouws gekentekende auto s eveneens. uit India Pakistan tjadziki en Kazachstan.ga maar is opletten in het weekend.