Een schoen die zijn maatje mist, een papieren zak met een gele ‘M’ erop én vrachtwagens. Het zijn dingen die je regelmatig op de vluchtstrook ziet, waarvan je misschien niet helemaal weet wat ze daar te zoeken hebben. Het antwoord is in alle gevallen: eigenlijk helemaal niets. Net als bestuurders van personenauto’s mogen ook vrachtwagenchauffeurs niet zomaar stil gaan staan op de vluchtstrook. Dus waarom zie je dan toch geregeld truckers zonder pech staan?
De vrachtwagens nemen daar meestal gedwongen pauze. Een onhandige plek, maar dat komt omdat er een probleem is in Nederland: er zijn te weinig parkeerplaatsen voor vrachtwagens. EenVandaag meldde gisteren dat er duizenden parkeerplaatsen bij moeten komen. We horen je denken: dan rijden ze toch even een stukje verder? Maar dat kan vaak niet zomaar.
In elke vrachtwagen moet een tachograaf zitten die de rijtijden bijhoudt. Vrachtwagenchauffeurs mogen twee keer per week maximaal 10 uur per dag rijden en op de resterende dagen maximaal 9 uur per dag. Per week mogen ze maximaal 56 uur onderweg zijn. Als ze aan hun maximale reistijd zitten, dan moeten de chauffeurs stoppen om een boete te voorkomen. En dan parkeren ze hem soms op de vluchtstrook.
Groot tekort aan parkeerplaatsen
EenVandaag schrijft: ‘Volgens een onderzoek van Royal-DHV en Buck Consultants International zijn er op dit moment zo’n 4.500 parkeerplekken voor vrachtauto’s, terwijl er nu al behoefte is aan bijna het dubbele, 8.400 plekken. Er is dus een tekort van bijna 4.000 plekken.’ De verwachting is dat dit tekort de komende jaren alleen maar groeit. Er waren plannen om 2.400 extra plekken te realiseren, maar dit aantal is blijven steken op 375.
Lees ook: Vrachtwagens zijn onveilig, dus daar gaat de EuroNCAP eindelijk iets aan doen
Niet alleen moet de vluchtstrook vrij blijven voor mensen met pech of voor hulpdiensten, het is ook nog eens gevaarlijk voor het overige verkeer. Het komt voor dat er auto’s achterop de geparkeerde vrachtwagens rijden. Zeker als dit met snelheden gaat die je mag verwachten op de snelweg, loopt dit vaak niet goed af. De oplossing is volgens een hoogleraar om er een goed verdienmodel aan te hangen: dan motiveer je mensen om meer parkeerplaatsen aan te leggen.
kees heeft op 13 december 2024 geschreven:
deze mensen die dit doen denken niet na daarom parkeren ze zomaar een slimme chauffeur denkt van tevoren waar hij zijn pauze maakt.
je ziet in Nederland maken ze de parkeerplaatsen voor onze concurrenten uit ukraine Litouwen polen de Oekraïneers zitten veelal op pools of Litouws gekentekende auto s eveneens. uit India Pakistan tjadziki en Kazachstan.ga maar is opletten in het weekend.
Adje heeft op 13 december 2024 geschreven:
En toch is het heel simpel: kijk op tijd wanneer je pauze moet maken en plan daar je rit op.
De meeste “witte platen” doen dit niet en worden pas wakker als hun tachograaf gaat roepen ” pauze over 15 min.”……
Beetje dom….
Alexx heeft op 13 december 2024 geschreven:
Omdat de meeste niet van de snelweg af willen staan ze op de vluchtstrook. Ga iets eerder van de snelweg af, en ga op een rustig plekje je pauze houden.
Martin heeft op 13 december 2024 geschreven:
De reden dat ze niet een half uur eerder stoppen is omdat hun werkgever dat niet zal waarderen. Het zijn geen vakantie kilometers.
Beetje naief…
kees heeft op 13 december 2024 geschreven:
deze mensen die dit doen denken niet na daarom parkeren ze zomaar een slimme chauffeur denkt van tevoren waar hij zijn pauze maakt.
je ziet in Nederland maken ze de parkeerplaatsen voor onze concurrenten uit ukraine Litouwen polen de Oekraïneers zitten veelal op pools of Litouws gekentekende auto s eveneens. uit India Pakistan tjadziki en Kazachstan.ga maar is opletten in het weekend.