Nee, dit is geen poging om het record ‘meeste vrachtwagens op een brug zonder in te storten’ te breken. Het is wel een experiment dat te maken heeft met de stevigheid van de brug. Het Duitse bedrijf Die Autobahn is de beheerder van deze brug. Onder het mom ‘meten is weten’ heeft de snelwegbeheerder getest hoe de brug zich gedraagt onder veel gewicht.

De bewuste brug is de ruim vijftig jaar oude Moseltalbrücke, oftewel de brug over het Moezeldal. De brug maakt deel uit van de snelweg A61 en is de op één na hoogste brug van Duitsland. De 935 meter lange brug is 123 meter hoog en 30,5 meter breed. Per dag rijden er ongeveer 45.000 voertuigen over de brug, waarvan een derde vrachtwagens zijn. En dat begint de brug te merken.

Waarom er 24 vrachtwagens op de brug zijn geparkeerd

Begin vorig jaar werden er scheuren ontdekt in de lasnaden van het brugdek. De oorzaak hiervan was voor de inspectie al duidelijk: de gelaste staalverbindingen zijn vermoeid en vervormd. Om deze vervormingen verder te onderzoeken, bedacht de snelwegbeheerder een experiment: rijd 24 vrachtwagens op de brug en kijk hoe de staalconstructie zich gedraagt.

In ieder geval veel lof voor de recruiter die 24 mensen kon overtuigen om met een zware vrachtwagen een wankele brug te betreden. We gokken dat het zo ging: ‘Hoi, we hebben een brug van 123 meter hoog die versleten is, wil jij met nog 23 vrachtwagens eens kijken hoe erg de schade echt is? Het is heus veilig. Denken we. Hopen we. Puur uit interesse hoor, maar heb je je testament wel goed geregeld?’.

De resultaten van deze test moeten informatie opleveren voor de komende reparatiewerkzaamheden. De beheerder hoopt ergens dit jaar nog te beginnen met de reparaties. Wanneer dat precies zal zijn en hoelang de werkzaamheden zullen duren, is nog niet bekend. Voor nu geldt er tijdelijke maximumsnelheid van 60 km/u op de rechterrijstrook 80 op de linker. Vrachtwagens moeten ten minste vijftig meter afstand van elkaar houden, ook bij een file.

Reacties

  • Wout heeft op 30 mei 2024 geschreven:

    Dat gebeurt wel vaker, ook bij nieuwe bruggen. Kijken of hij binnen de grenzen blijft. Nu is dit natuurlijk wel wat spannender dan op 6 meter hoogte.

    Reageer
  • Herwin heeft op 29 mei 2024 geschreven:

    Hoezo 24 chauffeurs, is één niet genoeg?

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear