Zouden ze bij de F1-organisatie al balen van de grote regelwijzigingen na 2021? Het doel was om het spannender te maken, maar door de dominantie van Verstappen is het saaier dan ooit. Waar ze wellicht ook balen van een wetswijziging, is het Europees Parlement. Een nieuwe wet in de transportwereld moet zorgen voor meer elektrische vrachtwagens, maar het tegenovergestelde effect lijkt in het vooruitzicht.

Vrachtwagens hebben een maximumgewicht voor de volledige combinatie. Elektrische vrachtwagens zijn zwaarder dan die met een dieselmotor, dus die kunnen minder meenemen. Om de aanschaf van stekkervrachtwagens te stimuleren, wil het parlement het maximale gewicht van elektrische vrachtwagens binnen de EU verhogen met 4 ton naar 44 ton. Dit zou genoeg gewicht zijn om het batterijpakket te compenseren.

Het klinkt niet moeilijk om dan te zeggen: 40 ton voor de diesels en 44 ton voor de elektrische vrachtwagens, maar er mist wat nuance in de nieuwe wet. Milieu-instantie Transport & Environment legt uit aan TopGear Nederland dat er momenteel al landen zijn waar vrachtwagens al 44 ton of meer mogen wegen, bijvoorbeeld Nederland, België en Frankrijk.

Vrachtwagens van 44 ton mogen de grens over

Belangrijk om te weten is dat deze vrachtwagens alleen dit gewicht binnen de landsgrenzen mogen voeren. Willen ze de grens over, dan mogen ze maar 40 ton wegen. Zelfs tussen twee landen waar 44 ton of meer is toegestaan. En dat gaat met het voorstel veranderen: ineens mogen alle vrachtwagens die 44 ton wegen de grens oversteken, dus ook diesels.

De uitkomst van de nieuwe regels is dan dat dieselvrachtwagens voor internationaal transport ineens 4 ton meer mogen vervoeren. En als alle vrachtwagens – diesel én elektrisch – dat extra gewicht mogen dragen, dan is er geen voordeel voor de EV’s. In de praktijk zullen veel bedrijven dus de goedkopere dieselvrachtwagen kiezen die ook nog eens meer mag meenemen.

De wet is nog niet aangenomen

We moeten erbij vertellen dat de nieuwe regel tot en met 2035 geldt. Daarnaast is de nieuwe regel nog niet aangenomen. De wet kan er pas doorheen wanneer EU-verkiezingen zijn geweest, die van 6 tot 9 juni plaatsvinden. Tot die tijd kan de EU, de wetswijziging die dieselvrachtwagens een voordeeltje geeft nog wat verder bijpunten.

Reacties

  • hans peperkamp heeft op 13 maart 2024 geschreven:

    En daarnaast door het extra gewicht van de lithium-pakketten,veel meer wagenschade’s aan het totale wegennet in alle gebonden EU-Landen.Ziet via: youtube.nl (tik in) Mit der Energiewende in den Blackout en Plötzlich Dunkel en Blackout-wie gut sind wir auf Hessen ohne Strom vorbereitet?: geeft weer als de zuivere sinus van 50 hz wisselstroom zal veranderen.Ze komen nu al energie te kort.dan had men 15 jaar geleden de netstroomkabels vernieuwen en de krachtstroom-transformatoren in de middelspanning van 110 KV wisselspanning(tik in) Hitec: Das stromnetz von Morgen: geeft weer het verschil tussen gelijk en wisselstroom.En vooral via de Duitse Taal weergegeven.Maar hier in Nederland: zijn vooral die tomelose weinig zeggende Talk-Shows van een kaliber meer geschikt voor die kijkers die beschikken over een IQ van een wasbeer!, en daar gaat men vanuit,maar over techniek dat zal buiten het gedachtgoed/denkbeelden van de presentatoren gehouden. Het gaat om de Kijkcijfers.afz: een voormalig Techneut die behoort tot de nieuwe generatie Senioren die over heel veel kennis beschikken,mijn Profiel huidige leeftijd van 80 jaar.Maar ik lange tijd geleden op een van de basis scholen gezeten,en geleerd/om te denken/logisch denken/ analytisch denken/geleerd een technische tekening te lezen en te begrijpen,en mijn 10 vingers te gebruiken voor technische oplossing.En dat was de ouderwetse AMBACHTS-SCHOOL,of de LBO.

    Reageer
  • hans peperkamp heeft op 13 maart 2024 geschreven:

    Bronvermelding:waterstofmagazine.nl de ontwikkelingen van waterstof overal in de wereld.En windturbine’s en zonneparken kunnen we voor de productie gebruiken van waterstof.En de nieuwste generatie Wind-turbine’s kunnen zelf waterstof-aanmaken.Bronvermelding: ov magazine.nl ALLE THEMA’S DUURZAAMHEID en klik op: Waterstof:massa is kassa en terug naar: Energie pag 2 Onze Energiehuishouding moet slimmer,en neem kennis van mijn ingezonden reaktie’s:inzake de technologische innovatie ontwikkelingen..Vooral de Duitse publieke/deelstaat/commerciele Omroepen geven veel meer de exakte waarheden via de MODERATORS dan onze staatsomroep de NPO.Vooral de Kabelkijkers worden voor dom versleten,en heel weinig technologische kennis overdracht tov de Schotelbezitters.Als voormalig FEEDHUNTER (hobbymatig) via Google.nl de betekenis van een FEEDHUNTER.Kunnen wij uit de zichtbare kant van de aarde,duizenden FEEDS ontvangen,die worden opgestraalt via een reportage Satelliet-Wagen.En daarom de vele frictie’s in de te weinig exakte kennis overdracht.Het is feitelijk om te huilen,de achterstand in kennis-geving via de Kabel.En dat moet anders.

    • hans peperkamp heeft op 15 maart 2024 geschreven:

      Bronvermelding: waterstofmagazine.nl Duitsland: eerste vijf Trucks op vloeibare Waterstof Mercedes- Den Z Cen H2 Truck en grootste Truck fabrikant ter wereld als eerste Amazon-Air Products INOS,Holeim Wiedman & Winz ervaring op CO2 vrij langeafstandstransport op waterstof,van meer als 1000 km,met -250 graden is het mogelijk om vloeibare waterstof om te zetten naar gasvorming.En dat is het heden en de toekomst van waterstof-aandrijvingen.Vooral als de wereld grootste Trucks-Fabrikanten zich gaan inzetten voor waterstof-aandrijvingen. Dan is de Europese Politiek aan zet.E-Trucks kan gezien worden als een tussen-oplossing!.Nog niet zolang geleden heeft een Mercedes CEN H 2 Waterstof-truck met een verzegelde Tank;een afstand afgelegd in Duitsland van 1024 km rijafstand.

      Reageer
    Reageer
  • Rolf heeft op 13 maart 2024 geschreven:

    Frankrijk is bezig voor alle wagens 44 ton alleen Duitsland is dan nog maar 40 ton. Dus ik weet niet hoe ze het dan willen stimuleren

    • Rolf heeft op 13 maart 2024 geschreven:

      Frankrijk is al 44 ton voor nationale chauffeurs met nationale ritten

      Reageer
    Reageer
  • hans peperkamp heeft op 13 maart 2024 geschreven:

    Daarnaast de enorme belasting van het wegdek in de EU gebonden lidstaten.En daarnaast de enorme belasting van het stroomnetwerk wat meer een blackout gaat geven..Waterstof:massa is kassa.

    • Nelis heeft op 13 maart 2024 geschreven:

      De onwetendheid bij mensen is groot. Anti elektriciteit zijn… want blackouts.
      Maar dan wel vragen om waterstof. Hoe denk je dat men waterstof maakt? Kost namelijk nog meer elektriciteit om te maken en de infrastructuur is er nog lang niet. Ja way to go!

      • Jan heeft op 13 maart 2024 geschreven:

        Waterstof wordt geproduceerd met energie overschotten en is kwa capaciteit vrijwel onbeperkt. Laat het nu ook nog eens het lichtste element zijn! Voor vrachtwagens dus een hele mooie optie. Voor personen autos echter minder interessant.

        • Timberleek heeft op 13 maart 2024 geschreven:

          Er is amper tot geen energie overschot.

          En je hebt een veelvoud aan energie nodig als je het via waterstof wil doen. We moeten gigantische hoeveelheden energie extra hebben bovenop wat we nodig zouden hebben voor puur elektrisch rijden.

          En dat het een licht element is heeft geen voordeel. Daarmee is de energie inhoud ook laag dus je moet veel meenemen.

          • hans peperkamp heeft op 13 maart 2024 geschreven:

            via:youtube.nl (tik in) Deutschland im Jahr 2050-Teil 2: Blick Unser Leben der Zukunft(reportage):geeft weer zoals ik al eerder aangaf(tik in) Klmaneutrales Deutschland 2045:wie Energiewende gelingt(tik in) Wir brauchen Energie! Aber woher?WDR Doku.Het is alleen jammer dat al die belangrijke informatie,weer achter de horizon zal verdwijnen.Want het zorgt wel voor de inhoudelijke informatie,die heel belangrijk is voor de lezers van TopGear.Wnt het geeft wel het verschil tussen de NPO kijkers en de Schotelbezitters.Hoe de wereld in 2050 er uit zal zien,in mobiliteit.Ik hoop dat TopGear nog die kennis bezit,en in 2050 terug kan komen wat géén tunnelvisie is.Maar in 2024 voldoende kennis heeft verworven,in de mobiliteit en toekomst gericht.

          • hans peperkamp heeft op 13 maart 2024 geschreven:

            ik kan op de verkeerde school hebben gezeten!.Maar als je goed op tenhoge werd gehouden,de bekende Olie-maatschappijen,zijn bezig op de Maasvlakte en bij Amsterdam en op de Eemsvlakte bij Groningen,gigantische waterstof-productie-bedrijven neer te zetten.Ook omdat rond Nederland,heel veel water aanwezig is.Een flesje met drinkwater,is feitelijk een energie-drager.Ziet via: youtube.nl (tik in) Wasserstoff Neues E-Bike: geeft weer de uitleg van de brandstof-cellen.En daarnaast in de natuur;krijg je niets voor niets,wat je aan de enekant wint,verlies je weer aan de andere kant.Het is altijd een plus min verhouding,maar door technologische ontwikkelingen zal het gaan bepalen,wat voor soort aandrijvingen het heden en de toekomst zal worden.Hoe zal de wereld in 2050 er uit zal zien?zowel in de energietransitie en het mobiel-voortbewegen?.En kunnen de toekomstige inwoners van Nederland,nog wel plaats is,om mobiel te zijn.Nu 18 miljoen inwoners in 2050 30 miljoen inwoners?.Ik denk door inductie-platen onder het wegdek geplaats,rijden we met E-auto’s die op gepaste afstand die inwoners zullen gaan verplaatsen.En op hun woonlocatie door inductie kunnen opladen?.Ik zal het niet meer meemaken met mijn huidige leeftijd van 80 jaar.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Kevin heeft op 13 maart 2024 geschreven:

    In Nederland mag je 50 ton wegen.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear