Beste TopGear, ik zag pas een auto voorbijrijden met groene ventieldopjes. Nu zie je weleens vaker dat mensen hun wielen upgraden met mooiere dopjes, maar dit lijkt mij niet voor de sier. Toen ik het aan een maatje vroeg zei hij alleen dat je aan groene ventieldopjes kunt zien ‘dat iemand te goedgelovig is’. Wat is hier aan de hand?

Je maatje heeft voor een deel gelijk. Jij bent gewend om lucht in je banden te doen, maar je kunt door sommige garages of bandenboeren ook pure stikstof in de banden laten doen. Het idee hierachter is dat stikstof dikker is dan lucht en dat het zo minder snel ontsnapt. Het resultaat is een band die langer op spanning blijft omdat hij langzamer leegloopt. Want elke band loopt continu een heel klein beetje leeg, vandaar dat je regelmatig de druk moet meten.

Hoe zinvol is stikstof?

Zijn deze mensen dan opgelicht? Nou, niet echt. Ze krijgen echt stikstof, want daar hebben ze voor betaald. De vraag is alleen of het echt nodig is. Bandenmerk Continental zegt dat banden met stikstof iets langzamer leeglopen. De ANWB zegt dat er geen bewijs bekend is over voordelen van met stikstof gevulde banden. Volgens de pechhulpdienst is niet aangetoond dat deze banden inderdaad langer op spanning blijven. Nog belangrijker om te weten: lucht bestaat al voor 78 procent uit stikstof.

Volgens Continental is stikstof voor de banden van normale personenauto’s vaak overbodig. Wel vertellen ze dat het in de autosport interessant kan zijn om stikstof te gebruiken, aangezien de banden minder zullen reageren op temperatuur. De bandendruk zal dus constanter blijven. Als jij trouwens stikstof in je banden hebt en je bandenspanning is wel laag, dan kun je het gewoon aanvullen met ‘normale’ bandenlucht om op de juiste spanning te komen. Weet je dat ook weer.

20 reacties op “‘Waarom kom je soms groene ventieldopjes tegen? Is de eigenaar van zo’n auto opgelicht?’”

  1. Het kunnen ook zogenaamde drukventieltjes zijn. Normaal zijn ze groen, maar bij een te lage druk veranderd de kleur. Je ziet zo ook wel op fietsventielen

      • Bij mijn vorige auto kreeg ik bij de bandenwissel de mededeling dat er weer gewone lucht in gedaan werd omdat stikstof weinig uithaalt.

      • Even rekenen.. ik heb iets van 14000 gereden het afgelopen jaar met nieuwe banden. De spanning fluctueert met het weer en met hoe hard ik rij, maar ik hoef nog niet bij te vullen.

    • Maar bij de luchtvaart is de voornaamste reden om brandgevaar te voorkomen. Door zuurstof te elimineren verlaag je het risico op brand

  2. Niet helemaal correct. In lucht zit geen stikstof (N) maar distikstof (N2).

    Ja, ik weet het, ik ben een zeikerd.

  3. Gewone lucht bestaat voor ongeveer 80% uit stikstof.
    Stel dat na een tijdje 10% van de overige lucht uit de band is gelekt.
    Je vult die 10% dan bij met lucht die wederom voor 80% uit stikstof bestaat, dus je gaat dan al richting de 90% stikstof in totaal.
    Na een maand of 8 heb je op deze manier al meer dan 98% stikstof in je band zitten.

    Misschien geen oplichterij maar wel grote onzin.

    • Bovenstaande is natuurljjk een onzin verhaal.
      Zou een te mooie manier zijn om stikstof te produceren…. je blijft gewoon de gelijke percentages O2/N2 houden in je band bij aanvullen ervan.

      • Natuurlijk niet; wat Martin schrijft klopt in grote lijnen wel degelijk.
        Als er geen lucht lekt, maar alleen de zuurstof uit die lucht dan blijft er stikstof over.
        Dat vul je weer aan met lucht, wat voor ruim driekwart uit stikstof bestaat.
        Zo langzaam aan heb je in verhouding steeds meer stikstof en steeds minder zuurstof in de band.

        Als stikstof niet zou lekken en zuurstof wel dan is dat volledig juist.

      • Wat Wijsneus zegt.
        Het is geen magie, je produceert op deze manier geen stikstof Dries, je zuivert het stikstof/zuurstof mengsel door de zuurstof te laten ontsnappen.

      • Het idee is dat er minder stikstof verdwijnt dan zuurstof en CO2. Je hebt gelijk dat bij het bijvullen je de normale verhouding toevoegt, maar met elke iteratie verhoog je de hoeveelheid stikstof in de band, als de aanname dat stikstof nauwelijks weglekt tenminste klopt.

Laat een antwoord achter aan Sjaak Reactie annuleren

(verplicht)

Meer van TopGear