Wist je dat de Porsche 911 in de Verenigde Staten luider is dan in Nederland? Dit komt omdat alle nieuwe benzineauto’s in Europa sinds een jaartje of vijf een zogenoemd Otto Partikel Filter hebben. Vaak wordt dit afgekort met OPF, maar soms zie je ook de afkorting GPF (Gasoline Particulate Filter). Dit is de benzineversie van de roetfilter die je in diesels vindt. En als dit filter het niet naar z’n zin heeft, krijg je een waarschuwingslampje.
Het waarschuwingslampje dat je hierboven ziet (die voor de duidelijkheid iets is uitvergroot) is het waarschuwingslampje voor het OPF in een Kia. Er is niet één universele standaard voor dit lampje, maar in de meeste symbooltjes kun je een filter zien met pijltjes erdoorheen. Fervent dieselaars hebben ongetwijfeld weleens een soortgelijk icoontje gezien, maar tegenwoordig kun je hem tegenkomen in benzineauto’s.
Niet alle benzineauto’s hebben een OPF-meldingslampje
Performance-specialist PSR Parts verkoopt uitlaten waar geen OPF meer inzit, met name voor BMW’s. Dit bedrijf vertelt aan TopGear dat BMW’s bijvoorbeeld niet een specifiek waarschuwingslampje hebben voor de OPF. Bij dit merk krijg je gewoon het bekende ‘check engine’-lampje en gaat de auto in de zogenoemde noodloop. Als je het OPF verwijderd, dan moet je hem dus ook uit de software laten programmeren.
Als het lampje brandt, dan betekent het overigens niet automatisch dat de boel stuk is. Sommige auto’s geven het met een lampje aan als het filter aan het regenereren is. Hierbij wordt er extra brandstof ingespoten om het filter flink op te stoken, waardoor de roetdeeltjes in het filter verbranden. Twijfel je, dan is het wijs om even de garage of de pechhulp te bellen.
Mag je het OPF verwijderen?
De OPF moet je niet verwarren met de katalysator. In veel gevallen mag je de katalysator niet verwijderen en bij diesels van een bepaalde leeftijd mag je het roetfilter ook niet zomaar verwijderen. Volgens de RDW wordt de OPF op zijn werking getest via de computer van de auto. Als de auto een foutmelding geeft, dan komt hij niet door de keuring. Handige tuners die schrijven bij het verwijderen de foutcode van het OPF uit de boordcomputer, dus meestal lukt het je wel om zonder dit filter door de keuring te komen.
Waarom zit er een knopje voor dit filter in mijn auto?
Het bovenstaande knopje vind je bijvoorbeeld in de auto’s van Lexus. Dit is niet zodat je even in de cabine kunt ruiken of je roetfilter nog lekker werkt. Als je op dit knopje drukt, dan gaat de ventilatie op de recirculatiestand en pompt de auto alle cabinelucht door het interieurfilter. Het maakt dus alle lucht in de cabine schoon. Handig als je last hebt van hooikoorts.
Niet te verwarren met een ander filter-lampje
Wijst het pijltje naar beneden? Dan is de kans groot dat dit een lampje is van het luchtfilter. Je motor krijgt graag frisse lucht, dus het is goed om te zorgen dat deze ook niet verstopt of vervuild is. Als je netjes je beurtjes laat uitvoeren, dan komt het meestal niet zover dat het luchtfilter écht vervuild is. De meeste mensen zullen dit lampje niet snel zien. Ook niet alle auto’s hebben dit specifieke lampje.
TripleBee heeft op 25 december 2024 geschreven:
Bij het regenereren wordt roet niet verbrand. Anders heeft een roetfilter geen zin. Wel worden de onverbrande koolwaterstoffen opnieuw verwarmd om zich te scheiden en zo enkel de onschadelijke deeltjes door te laten. Het roet blijft in de filter tot die verzadigd is. Daarna moet de roetfilter vervangen worden. Dit is meestal na 250000 km. Misschien eens een lesje autotechniek volgen vooraleer je nog eens iets technisch uit wilt leggen?