In de categorie: auto’s die Nederlanders zouden moeten kopen, maar veel te weinig doen hebben we de compleet nieuwe Lexus ES voor je. We konden onlangs al een beetje verklappen dat deze eraan zat te komen (omdat Lexus dat al deed), maar dit is hem in vol ornaat. De ES was altijd de ruime en verstandige sedan van het merk. Maar nu de IS en GS er niet meer zijn, is de ES belangrijker dan ooit.

Dat lijkt Lexus ook te begrijpen. Als occasion zijn Lexussen altijd bijzonder in trek, maar nieuw worden er – in Europa althans – te weinig van verkocht. Iedereen gaat vaak voor een ‘bekend Duits merk’. Dan kun je zelf invullen of dat Audi, BMW of Mercedes is. Maar met de nieuwe ES zou dat weleens kunnen gaan veranderen. Ze hebben er namelijk heel erg hun best op gedaan bij Lexus.

Wat is er nieuw aan de nieuwe Lexus ES?

Alles! Het is een compleet nieuwe auto. Wat vooral opvalt: de Lexus is groot geworden. Heel erg groot. De lengte is nu 5,14 meter. Dat is langer dan een Audi A6 (4,99 meter), BMW 5-serie (5,06 meter) of Mercedes E-Klasse (4,95 meter). Het is ook 16,5 centimeter meer dan de vorige ES. De breedte (1,92 meter) is ook toegenomen, evenals de hoogte en de wielbasis. Nu is het wel een auto die komt met twee aandrijfsoorten en dat vereist de nodige ruimte, dus niet alle extra centimeters gaan naar de inzittenden.

Het interieur van de nieuwe Lexus ES

Lexus ES (2025) interieur bruin dashboard links schuin

Ook nieuw is het interieur. Lexus heeft een tijd lang vastgehouden aan ietwat omslachtige manier van het bedienen van het infotainmentsysteem. Nu moeten we er eerlijk bij zeggen dat het vooral lastig was voor autojournalisten om er in een week aan te wennen; klanten konden er beter mee overweg. Het was echter nooit een verkoopargument geweest om een Lexus te kopen. Met het nieuwe Lexus Connect moeten al die klachten verleden tijd zijn.

Dit systeem werkt met touchscreen en moet handiger en eenvoudiger zijn om te bedienen. De oude ES had zo’n mousepad die niet voor iedereen prettig te bedienen was. Ook zag het dashboard er nogal druk en gekunsteld uit, zeker de facelift-uitvoeringen met her enorme centrale scherm erbovenop geplakt. is het interieur een stuk strakker met een groter scherm, dat iets lager en dichterbij de bestuurder is geplaatst. Ook opvallend: er zijn geen Lexus-logo’s, maar men schrijft L E X U S helemaal uit.

Overzicht uitvoeringen en prijzen van de nieuwe Lexus ES

Lexus maakt gebruik van het moment om drie motorversies aan te kondigen. Eentje daarvan is een oude bekende, de ES 300h. Die heeft een 2,5-liter atkinson-cycle viercilinder met elektrische ondersteuning. Dat was in de vorige ES niet echt een feestbeest, maar voor Nederlands gebruik is het meer dan voldoende. Daarnaast is ie lekker zuinig, zonder dat je hoeft te stekkeren. Het is namelijk een reguliere hybride. Je kan nu ook kiezen voor vierwielaandrijving in plaats van alleen op de voorwielen.

Daarnaast zijn er twee elektrische versies, de Lexus ES 350e en de ES 500e. De ES 350e heeft een enkele elektromotor op de vooras, die 224 pk levert. Prestatiecijfers geeft Lexus niet, maar verwacht er niet te veel van. De ES 500e heeft ook een motor op de achteras en dus vierwielaandrijving. Het vermogen is ook een stuk hoger: 343 pk in totaal. Overigens zijn we tegenwoordig extreem verwend, met 200 pk kun je prima meekomen in het verkeer, ook in Duitsland.

Wat is de actieradius van Lexus ES 350e en de ES 500e?

Daar zeg Lexus nog niets over. We gaan er een beetje van uit dat ze de accupakketten gaan gebruiken die we ook zagen in de nieuwste Lexus RZ 550e en andere Toyota-producten (Toyota is het moederbedrijf van Lexus) van 77 kWh. In de RZ moet die goed zijn voor 600 km, de ES is een stuk langer, maar wel wat lager. We verwachten dus een actieradius van ongeveer 600 kilometer. Als ze gebruik maken van dezelfde accu, zal de ES 350e verder komen dan de ES 500e. Twee motoren verbruiken meer energie.

Lexus ES 300h grijs (2025) zijkant links schuin achter

Wat is de prijs van de nieuwe Lexus ES?

Die is officieel nog niet bekend. Onofficieel ook niet. Uiteraard kunnen we wel een idee geven. De huidige Lexus ES 300h kost in Nederland 62.895 euro. De nieuwe zal – gezien de compleet nieuwe techniek en de genereuze afmetingen – er niet goedkoper op worden. Onze inschatting is dat Lexus gaat proberen de prijs onder de 65.000 euro te houden voor de instapper. Dat is ook het niveau van de Audi A6.

Wat zijn de alternatieven?

De Lexus ES is een beetje een bijzonder geval. Strikt genomen is het een auto in het D-segment, maar de ruimte die de auto biedt komt overeen met het E-segment. Met andere woorden: je hebt voor het geld van een BMW 3-serie, de ruimte van een 5-serie. De BMW’s hebben dan wel achterwielaandrijving (wat eigenlijk in deze klasse hoort). De voorwielaangedreven Audi A6 is eveneens een alternatief voor de ES300h. Oh ja, een Skoda Superb met alle opties is ook een prima concurrent.

Lees ook: Blijkbaar kopen alleen oudere mensen het betrouwbaarste merk ter wereld (en dat is zonde)

In het geval van de elektrische Lexus ES, zijn er meer concurrenten. De nieuwe Mazda 6e is een half maatje kleiner, maar iets voordeliger. Dan zijn er natuurlijk de Audi A6 e-tron, BMW i5 en Mercedes EQE. Oh, en nog een lading Chinese sedans waarvan de meeste mensen ze niet uit elkaar kunnen halen. Denk aan de Nio ET5, BYD Seal en XPeng P7.

Wanneer komt de nieuwe Lexus ES?

Goed nieuws! De nieuwe Lexus ES komt namelijk naar Nederland toe. Lexus bevestigt zelf dat ie op de planning staat voor 2026, volgend jaar dus. De auto moet in het voorjaar bij de dealers staan. Tegen die tijd zullen de prijzen ook bekend worden gemaakt. Dan krijgen we ook precies te horen welke uitrustingsniveaus beschikbaar zijn wat ie gaat kosten in de lease.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *