Waar we in Nederland met smart zitten te wachten tot we 130 mogen rijden, doen ze er in Tsjechië nog een schepje bovenop: daar willen ze een maximumsnelheid van 150 km/u invoeren. Sterker nog: het plan was om dit jaar al de verhoging door te voeren. Met nog maar ruim twee weken te gaan, is het veilig om te stellen dat ze die deadline niet gaan halen. Dus we waren even benieuwd: wanneer mag je dan wel 150 km/u gaan rijden? We zoeken het voor je uit.
Inmiddels is de wet in Tsjechië gewijzigd de maximumsnelheid op de snelweg nu 150 km/u is. Alleen staan er nog nergens borden met 150. De lokale Rijkswaterstaat heeft wel al een snelweg uitgekozen waar de snelheid omhoog gaat: op de D3 tussen Tábor en České Budějovice mag je straks meer vaart maken. Dit is een stuk van zo’n 50 kilometer lang, dus je kunt daar mooi een Italian tune-up uitvoeren. Een jaar later komt de D1 tussen Přerov en Říkovice er waarschijnlijk nog bij.
Waarom mag je niet nu al 150?
Het laatste obstakel is nu het vinden van een partij die nog wat aanpassingen wil maken aan de snelweg. Daarvoor heeft Tsjechische Rijkswaterstaat nu een aanbesteding uitgeschreven. Er moeten bijvoorbeeld variabele verkeersborden komen en ze willen ook een partij hebben die de boel minimaal vijf jaar onderhoud. De overheid wil er zo’n omgerekend zo’n 760.000 euro aan spenderen, dus als je nog iemand weet die een beetje handig is…
En hoeveel tijdswinst is er?
Het zal je niet verbazen dat we het bij TopGear best een geinig idee vinden om 150 km/u te mogen rijden in Tsjechië. Al ligt de Duitse Autobahn natuurlijk dichterbij, dus écht van toegevoegde waarde is het natuurlijk niet voor ons. De grote vraag is of het wel de moeite waard is voor Tsjechië. De tijdswinst op het 50 kilometer lange traject zou slechts twee minuten zijn, want de maximumsnelheid is daar nu al 130. Als je elke werkdag op een neer rijdt, scheelt het toch zo’n 16 uur per jaar.
Experts maken zich zorgen om de veiligheid: mensen zullen vaak nog nét iets harder rijden dan 150 en bovendien heeft Tsjechië een wat ouder en dus minder veilig wagenpark. Grappig genoeg horen we dan weer bijzonder weinig kritische opmerkingen over het klimaat en de uitstoot. Goed: een exacte datum is er niet, want daarvoor moeten eerst de juiste klusjesmannen worden gekozen. We houden je weer op de hoogte.
Lasgo heeft op 14 december 2024 geschreven:
Kijk, daar in Tsjechië snappen ze het tenminste!