Zeven. Onthoud dat getal. Weet jij er een ezelsbruggetje voor, zet het in de comments onder dit bericht. Want bij 7 graden Celsius, of lager, werken winterbanden beter dan zomer- of andere banden. Dus bij 7 graden of minder kun je je winterbanden erom leggen.

En dat ‘beter werken’ wil zeggen: ze bieden meer grip. In bochten, bij optrekken en bij remmen. Winterbanden hebben namelijk een grover profiel en zijn iets zachter van samenstelling. Goed voor de grip. Wat je het meest merkt bij remmen. Vooral bij een noodstop kan het echt meters schelen.

Tips wanneer je geen winterbanden neemt

Het is geen verplichting om winterbanden op je auto te hebben als je in Nederland en België rijdt. Het is uiteraard wel veiliger om ze te hebben. Véél veiliger in sommige gevallen. Maar als je je aan een paar regels houdt, kun je ze soms ook wel skippen. Hou dan deze punten in de gaten als het 7 graden of kouder is:

  • Rij normaal (wat bij elke temperatuur geldt, trouwens)
  • Hou altijd voldoende afstand (meer dan normaal, je remweg is langer)
  • Rij voorzichtiger bij gladdere omstandigheden (regen)
  • Rij heel voorzichtig bij (natte) sneeuw
  • Bij veel sneeuw of ijzel: blijf thuis, gewoon niet de weg op gaan, want je hebt nul grip
  • Vierwielaandrijving helpt in bochten en bij optrekken, maar is niet zaligmakend
  • Achterwielaandrijving? Altijd winterbanden nemen, anders kom je geen stoeprand op
  • Achterwielaandrijving en +200 pk? Zie 7 en nergens vol gas

Het is overigens ook verstandig om deze regels te volgen wanneer je wél met winterbanden rijdt.

Tijdens welke periode moet je winterbanden hebben in Nederland en België?

Voor Nederland gelden er geen regels wanneer je winterbanden moet hebben. Behalve dan dat je (winter)banden op orde moeten zijn, met voldoende profiel (minimaal 1,6 millimeter). Ongeacht of je zomerbanden, all-seasons of winterbanden omgelegd hebt.

Voor België is er wel wat om in de gaten te houden: daar mag je namelijk soms ook niet met winterbanden rijden. Zeker niet als je auto nogal hard kan. En dat geldt ook voor Duitsland. Lees hier hoe je met behulp van een sticker voor je winterbanden kunt zien of ze geschikt zijn. We komen zo ook nog even op die sticker terug.

Verder is er geen periode in België waarin winterbanden verplicht zijn. Maar zeker in de heuvel- en bergachtige gebieden raden we het aan. Met natte sneeuw de berg op in je 3-serie op zomerbanden wordt lastig.

Winterbanden beter in de regen bij kou
Redacteur ontdekt ChatGPT voor het maken van plaatjes. Regen en 7 graden of kouder? Winterbanden aan te bevelen…

Wanneer moet je winterbanden in Duitsland hebben?

In Duitsland geldt er geen specifieke periode dat je winterbanden moet hebben, daar gaat het om de omstandigheden van het moment. Hier lees je de specifieke regels voor winterbanden in Duitsland. Is het dus 30 graden tijdens de Kerst, dan mag je gewoon zelf weten op wat voor banden je rijdt.

Als er een beetje natte sneeuw ligt en het is een graadje of 3, dan heb je ze maar beter wel onder je auto liggen. Typisch van die omstandigheden waarbij winterbanden in Duitsland verplicht zijn. Ons advies is dus altijd: bij 7 graden of minder, of kans daarop, en je gaat door Duitsland, winterbanden erom. De minimale profieldiepte van banden, welke dan ook, is ook in Duitsland 1,6 millimeter.

Wat zijn de regels voor winterbanden in Frankrijk?

Van 1 november tot en met 31 maart zijn winterbanden verplicht in Frankrijk, maar niet overal. Lees hier de regels voor winterbanden in Frankrijk, die nieuw zijn en per 1 november ingaan. Om geen risico te lopen in gebieden waar winterbanden wel en niet verplicht zijn, leg je ze als je naar Frankrijk gaat gewoon om na 1 november.

Als het goed is, staat overal op borden aangegeven waar de verplichting geldt. Maar als je dus zo’n gebied in rijdt en je hebt geen winterbanden, dan ben je in overtreding. Tenzij je op sneeuwkettingen rijdt. Let op dit bord:

Bord winterbanden verplicht in Frankrijk

Waar herken ik winterbanden aan?

Het is soms nogal verwarrend, want er bestaan ook all-seasons-banden. Nou ja, dat woord zegt het al, die kunnen dus in alle seizoenen. Maar in de landen of gebieden waar winterbanden verplicht zijn, moet je letten op het 3PMSF-symbool op je band. Dat moet op de winterband (of all-season) staan.

De afkorting staat voor ‘Three-Peak Mountain Snowflake’ en het icoontje is, inderdaad, een berg met een sneeuwvlokje erin. Op de wang van je band. Dat zijn echte goedgekeurde banden voor in de winter. Dat kunnen dus winterbanden zijn, maar ook all-seasons.

Winterbanden logo's, ook voor all-seasons-banden

Ik heb alleen het M+S-logo op m’n banden

Heb je banden met alleen het M+S-logo (‘modder+sneeuw’) dan zijn ze waarschijnlijk al wat ouder. En mogen ze alleen in winterse omstandigheden gebruikt worden als je ook dat 3PMSF-symbool erbij ziet staan. M+S zonder dat bergje en sneeuwvlokje is niet (meer) voldoende op plaatsen waar winterbanden verplicht zijn.

Lekker handig allemaal toch? De makkelijkste stelregel als je wilt weten of je band geschikt is: alleen als er een bergje met sneeuwvlokje op de wang staat. Dan zit je altijd goed. Tenzij je er vorig jaar slicks van maakte. En dat kan makkelijk, want als het warmer dan 7 graden is en je rijdt op winterbanden, dan slijten ze wat harder. Ze maken trouwens ook meer herrie en veroorzaken een hoger verbruik.

Hoe hard mag je op winterbanden?

Zo hard als je kan en mag. Qua maximumsnelheid waar je rijdt en qua wat er op je banden staat – de zogenoemde snelheidscodering. Daar heb je soms een sticker bij nodig als je op winterbanden rijdt, waarop we nog zouden terugkomen.

Net als bij normale banden zijn winterbanden gefabriceerd voor bepaalde snelheden. Omdat ze wat zachter zijn van compound, en een grover profiel hebben, vinden ze zeker snelheden boven de 200 niet allemaal leuk. Heb je een snelle auto, dan is het beter er ook voor een snelle auto geschikte winterbanden erom te leggen.

Snelheidscodering banden van auto's, ook voor winterbanden

Snelheidscoderingen op banden

Op banden staan snelheidscoderingen (zie hierboven). Die codering moet overeenkomen met wat jouw auto kan. Als die combinatie niet klopt, oftewel je auto kan harder dan wat de banden fijn vinden, dan moet je een voor de bestuurder zichtbare sticker op je dashboard plakken. Of op je stuur, net wat jij wilt. Die sticker geeft aan hoe hard jouw winterbanden mogen gaan – zodat de bestuurder weet: niet harder rijden dan wat op de sticker staat. Beter neem je dus gewoon winterbanden die echt bij je auto passen.

Overigens: bij sommige moderne auto’s kun je in het systeem aangeven dat ze op winterbanden staan. En welke snelheidscodering die dan hebben, zodat de waarschuwing op je dashboard verschijnt in plaats van dat je zo’n lelijke sticker moet plakken. In sommige landen wordt er echt op gecontroleerd, dus denk er niet te makkelijk over. Scheelt je geld, wat je beter aan goede banden besteedt.

Reacties

  • Slimpie heeft op 25 oktober 2024 geschreven:

    Nooit nodig! Wanneer is het winter dan.

    Reageer
  • WK heeft op 24 oktober 2024 geschreven:

    Er is al regelmatig een test gedaan waarbij zomerbanden en winterbanden werden vergeleken bij temperaturen onder de 7 graden. Wat bleek: pas bij 0 graden zijn winterbanden beter. Die 7 graden is een fabeltje.

    Reageer
  • Arthur heeft op 23 oktober 2024 geschreven:

    Mijn ervaring is dat winterbanden in alle omstandigheden behalve in sneeuw en op bevroren ijzige ondergrond in Nederland slechter presteren dan zomerbanden.
    Als ze dan beter zouden presteren onder de 7°C: laat de cijfers maar eens zien.

    • Arthur is eigenwijs heeft op 23 oktober 2024 geschreven:

      😂😂😂 kom maar eens in de Alpen zonder winterbanden op wegen of paden vol sneeuw en ijs.

      Succes met je zomerbanden.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear