Misschien kijk jij er nu anders tegenaan, maar op het moment dat ik dit schrijf, moeten de Indy 500 en de GP van Monaco nog plaatsvinden en heb ik één vraag: kan iemand me misschien vertellen wat voor Fernando Alonso het voordeel precies is om geen punten te kunnen scoren in Monaco, en in plaats daarvan over een ovaal te gaan rossen in Indianapolis? Hij neemt enorme risico’s, zowel wat betreft zijn reputatie als wat betreft zijn veiligheid. En dat op een baan met maar vier bochten. Terwijl we allemaal weten dat hij juist uitblinkt in het rijden op krappe, bochtige en snelle circuits.

Wat heeft hij er te winnen? Hij is twee keer wereldkampioen geworden, wat in geen verhouding staat tot zijn talent. Hij had om eerlijk te zijn nooit kunnen bedenken dat McLaren het zo beroerd zou doen als nu. Het is afgrijselijk: McLaren zou zich moeten schamen dat het in de positie verkeert dat de wagen het niet eens haalde tot de start in Sochi. Het is van de gekke. De ene ramp na de andere.

Dus het is een logische keuze van Alonso geweest?

Gezien zijn situatie valt te begrijpen waarom hij de Indy 500 wil winnen. En wellicht op een dag Le Mans – met de prestaties van Graham Hill in zijn achterhoofd – en die gedachte zal hem op de been houden. Maar kan hij in de VS ook echt winnen?

Jij weet het antwoord inmiddels, ik speculeer nog, maar natuurlijk kan hij winnen. Hij heeft er het talent voor, maar zijn mogelijkheden liggen toch eerder in plaatsen als Spa en Suzuka. Circuits die vereisen dat je diep de bocht in remt, snel van richting verandert en je exit goed voorbereidt. Op Indy geldt precies het tegenovergestelde. Je hebt steile bochten, er is geen uitloop en je moet vooral hard rijden. Hij zal naar het verleden hebben gekeken en gezien hebben dat Nigel Mansell erheen ging en kampioen werd. Maar Mansell legde zich volledig toe op dat kampioenschap, een heel seizoen lang. Dit is een totaal ander geval.

Dus niet in Monaco…

En waarom doet hij uitgerekend in Monaco niet mee? We weten allemaal dat het er vaak nat is, en dat vermogen er niet per se een factor van belang is. Ik begrijp niet dat het management ermee akkoord is gegaan. Als ik daar aan het roer stond, zou ik dat nooit hebben toegestaan.

In de Formule 1 weet hij voor wie hij moet oppassen – wie de wildebras in het peloton is – en kan hij zijn manoeuvres daarop plannen. Dat voordeel heeft hij bij de Indy 500 niet; hij komt voor één race en vertrekt daarna weer. Natuurlijk zal hij de baan kennen tegen de tijd dat de race plaatsvindt, en zal hij er testen, en dat is verstandig – in tegenstelling tot zijn vervanger voor één race in de F1, Jenson Button, die denkt dat hij de compleet nieuwe McLaren in een simulator kan leren kennen en dan kan meedoen in Monaco, wat me onzin lijkt. Maar dat is een ander verhaal.

Dus wat moet Fernando Alonso doen volgend seizoen?

Voorbij zijn de dagen waarin iemand kon overstappen van het schaatsen naar het wielrennen, of andersom, zoals in het verleden weleens gebeurde. Professionaliteit, fitheid en voorbereiding bevinden zich inmiddels op een heel nieuw en ander niveau. De sport is veranderd en het is onmogelijk om je te spiegelen aan coureurs uit het verleden, zoals aan wijlen John Surtees – die zowel op twee als op vier wielen wereldkampioen werd. Volgens mij zijn zulke dromen, of doelen, inmiddels niet meer van toepassing, zijn ze niet rationeel, en zijn ze evenmin haalbaar.

Of ik denk dat hij volgend jaar nog bij McLaren rijdt? Eerlijk gezegd niet, maar waar moet hij dan heen? Red Bull? Nou, nee. Terug naar Ferrari? Niet als Vettel blijft. Mercedes? Daar is op dit moment geen plaats. Dan blijft alleen Renault over. Hij kan natuurlijk stoppen met de F1 en sportwagenraces gaan rijden, maar dat zie ik niet meteen gebeuren. Hoe je het ook bekijkt: de situatie is momenteel niet bepaald gunstig voor hem, maar hij heeft deze ellende toch echt aan zichzelf en aan zijn eigen management te wijten.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear