
We zijn benieuwd hoe lang het duurt voordat je met trots op een verjaardag kunt zeggen dat je een auto van het merk ChangAn rijdt – en wel specifiek een Deepal S07. Als marketingnoobs zouden wij zeggen dat je merk- en modelnamen misschien iets beter kunt afstemmen op de Europese markt. Het merk Nio snapt dat bijvoorbeeld wat beter. Maar mocht je nou een ChangAn willen, maar de naam wat lastig vinden, dan hebben we goed nieuws.
ChangAn is het zoveelste nieuwe Chinese merk dat naar Nederland komt, maar eigenlijk ken je het merk indirect al. De beeldschone Mazda 6E gebruikt namelijk de techniek van de ChangAn Deepal 03. De elektrische Mazda verschijnt in augustus van dit jaar in Nederland. Het zou kunnen zijn dat de Deepal iets eerder verschijnt in Nederland, maar dat is nog niet helemaal zeker. De 03 laten ze nog even thuis, want ze komen naar Europa met de S07. Dit is een SUV.
Wanneer komt de ChangAn Deepal S07?
Een woordvoerder van ChangAn vertelt aan TopGear Nederland: ‘Een precieze datum is nog onbekend, maar de lancering van de Deepal S07 zal gefaseerd verlopen en vanaf april beginnen. Nederland is een van de markten waar prioriteit aan wordt gegeven, dus de verwachting is dat april ook echt haalbaar is.’ Over anderhalve maand moet je de auto dus kunnen spotten in Nederland. Het zal dan nog even duren voordat de eerste klanten er eentje mogen ophalen.

Overigens hebben we ChangAn nog niet mogen betrappen op het hebben van een Nederlandse websites of afleverlocaties. Het kan dus zijn dat de auto wel arriveert in Nederland, maar voordat alles geregeld is qua verkooppunten en onderhoudspunten, zijn we nog wel even een poosje verder. We kunnen ons wel voorstellen dat een Mazda-dealer in de tussentijd aan je Deepal kan sleutelen. Het merk zegt ambities te hebben in 2030 een ’toonaangevende wereldwijde autofabrikant te worden qua marktaandeel’.
Wat is de prijs van de ChangAn Deepal S07?
De ChangAn Deepal S07 is met een prijs van 45.000 euro grappig genoeg vrijwel exact net zo duur als de Mazda 6E, want die is slechts een tientje goedkoper. De actieradius van de Deepal S07 is 475 kilometer en die van de Mazda is 479 kilometer. We vragen ons af of mensen voor ChangAn kiezen als je een auto van een bekend merk kunt kopen voor hetzelfde geld. En met dezelfde techniek. En als je het ons vraagt: de Mazda ziet er beter uit.
“Harry” met die Chinese propaganda van je gelooft niemand dat je echt “Harry” heet. Zet je echte naam, “Chang” ofzo, er maar gewoon bij. Dan is het net iets minder schijnheilig.
De Deepal S07 zal niet alleen gezelschap krijgen van de Deepal 03 maar ook van de Deepal S05, die wat kleiner is dan de Deepal S07. Merk- en typenamen hadden voor de Europese markt wat beter gekozen kunnen zijn, maar het gaat om wat je krijgt voor je geld. En dat gaat naar mijn bescheiden mening niet tegenvallen omdat zelfs het gerenommeerde merk Toyota voor haar prachtige 6E gebruik maakt van de techniek van de ChangAn Deepal 03. En daar zal Toyota vast goed over hebben nagedacht.
Voor @tdv: complimenten voor je reactie. Het is goed dat mensen tegen die stroom desinformatie in gaan.
Je vergelijking met de Japanners gaat volledig mank.
1. De Japanse economie is opgezet door de Westerse landen om toekomstige oorlogen te voorkomen. De Chinese auto economie is juist opgezet als onderdeel van een economische oorlog tegen het Westen.
2. Japanse auto’s blonken vanaf het begin al uit met hun betrouwbaarheid. Dat kan je van de Chinese merken zeker niet zeggen.
3. De Chinese auto’s zitten helemaal vol voor 2/3e van de prijs? Complete leugen. De Europese auto’s zijn beter en nieuw al goedkoper, terwijl die wel restwaarde hebben. De Chinese auto’s hebben de schrootprijs als restwaarde.
4. De suggestie dat Europese merken niet Europees zijn. VAG, Stellantis, Renault produceren bijna alles in Europa om maar een voorbeeld te geven. De bulk van Mercedes en BMW komt ook gewoon uit Europa.
5. De Chinezen doen alles beter en sneller. Dit kan haast alleen vanuit Chinees perspectief geschreven zijn. In werkelijkheid lopen ze ondanks decennia van schaamteloze en door de staat aangemoedigde IP diefstal en duizenden miljarden subsidie nog steeds achter op de Westerse fabrikanten.
6. Je mist een nogal cruciaal punt: de Chinese auto’s worden door de Chinese overheid vanwege 2 doelen zo gigantisch gesubsidieerd. Het beschadigen van de Westerse industrie is een groot doel en het andere doel is deze auto’s als spionagemiddel in te kunnen zetten. Het is aangetoond dat de data van de camera’s in de auto naar Chinese servers wordt gestuurd en ook dat de auto’s allerlei gegevens uit telefoons kunnen uitlezen, die ook naar Chinese servers worden gestuurd. Ook dit is totaal anders dan alle Japanse merken, die groot zijn geworden door het ondernemerschap van hun eigenaren.
Deze reacties zijn net dezelfde als toen de Japanners met autos op de westerse markt kwamen, enkel dat de Japanners er meerdere autogeneraties over deden om iets of wat goede wagens op te leveren (nu prima wagens)
De Chinezen doen het eigenlijk sneller en beter, hun eerste lading nieuwe wagens die in Europa gelanceerd worden zijn al op 90%… laat ze maar los, geef het enkele jaren en de Europese merken zijn antiek.
De politiek van full option wagens aan 2/3 van de prijs van een kale golf, voor een volwaardige ruime wagen is sterk en zal logischerwijs winnen van de “pak de klant zijn geld mentaliteit ” van onze Europese merken.
Het wegvegen van Chinese wagens als “rommel” zijnde is struisvogel politiek…
Vooral welke Europese merken zijn nu nog echt Europees..
Deze reacties zijn net dezelfde als toen de Japanners met autos op de westerse markt kwamen, enkel dat de Japanners er meerdere autogeneraties over deden om iets of wat goede wagens op te leveren (nu prima wagens)
De Chinezen doen het eigenlijk sneller en beter, hun eerste lading nieuwe wagens die in Europa gelanceerd worden zijn al op 90%… laat ze maar los, geef het enkele jaren en de Europese merken zijn antiek.
De politiek van full option wagens aan 2/3 van de prijs van een kale golf, voor een volwaardige ruime wagen is sterk en zal logischerwijs winnen van de “pak de klant zijn geld mentaliteit ” van onze Europese merken.
Het wegvegen van Chinese wagens als “rommel” zijnde is struisvogel politiek…
Vooral welke Europese merken zijn nu nog echt Europees..
Het moet een keer gezegd worden. Al die nieuwe auto’s… die zijn allemaal zó spuug lelijk! Zet er 10 op een rij en ik herken er geen een. Wat een eenheidsworst. Ook echte merken zoals VW of Citroën doen mee aan die onzin met schuine lijnen en interieurs waar je echt niet in past op vakantie met 2 kinderen en kampeerspullen….
Het moet een keer gezegd worden. Al die nieuwe auto’s… die zijn allemaal zó spuug lelijk! Zet er 10 op een rij en ik herken er geen een. Wat een eenheidsworst. Ook echte merken zoals VW of Citroën doen mee aan die onzin met schuine lijnen en interieurs waar je echt niet in past op vakantie met 2 kinderen en kampeerspullen….
Die Mazda is in feite gewoon een gerebadgede Chinees. Of zo oogt hij tenminste als je ze naast elkaar zet. Betekent dat dat Chinese auto’s nu zo betrouwbaar zijn als Mazda’s, of dat Mazda nu gewoon Chinese troep is?
De meesten hier komen niet verder dan hun eigen “keigoede” poepie, plassie, pissie “humor”.