De wegen en wetten van Nederland stimuleren niet het spannendste wagenpark ter wereld, maar ze redden ons wel van één eng fenomeen. In landen waar ze veel met pick-up’s en terreinauto’s rijden, hebben ze nogal eens last van de ‘death wobble’. In Nederland noemt men het de ‘shimmy’ of de Wiebel des Doods, al zwakt dat de ernst van de situatie wat af. Het komt vooral voor bij auto’s als de Jeep Wrangler en de Ford F-350. Veelal als de eigenaren zelf hebben geklust aan de ophanging, maar soms ook op standaard voertuigen.

Wat is een death wobble?

De Wiebel des Doods is een resonantie in de stuurinrichting. Wanneer de auto bij een bepaalde snelheid over net de verkeerde hobbel of kuil gaat, kan het stuur gewelddadig gaan schudden en is het lastig de auto te besturen. Denk maar aan je rolkoffer als je iets raakt, dan begint hij ook te zwieren. De DAF YA-328 van het Nederlandse leger had bijvoorbeeld last van deze resonantie boven de 70 km/u. Doorsnee voertuigen in Europa die technisch in orde zijn, zullen geen last hebben van het fenomeen.

De Jeep Wrangler kampte vaak met de death wobble, daarom liet FCA tijdens een terugroepactie nieuwe dempers in de stuurinrichting installeren. Het merk ontkent trouwens dat het een probleem was, maar loste het alsnog op. Momenteel blijkt het een groot probleem te zijn bij de Ford F-350, zoals je in de video ziet hieronder. Volgens WSOCTV9 zijn er duizenden pick-ups waarbij dit voor kan komen. Bekijk de death wobble hieronder, en kies er eventueel voor om Wiggle van Jason Derulo aan te zetten.

Death wobble in verhoogde Jeep Wrangler

Ford F-350 met de wiebel

Advertentie

Reacties

  • Roy heeft op 8 mei 2020 geschreven:

    Ha, gewoon een tank slapper, maar dan voor auto’s?
    Erg bekend onder de 2 wiel rijders.

    • Reinier heeft op 8 mei 2020 geschreven:

      Nog meer bekend onder de driewiel rijders. Zijspannen zijn bijna allemaal uitgerust met stuurdemper.

      Reageer
    Reageer

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer

Meer van TopGear

Advertentie