Vroeger was het simpel: er waren benzineauto’s en dieselauto’s. En je wist dat auto’s met een rare plastic dop in de bumper op LPG reden. Maar toen kwamen er ineens hybrides. Ook nog te behappen. Maar toen kwamen er ineens plug-in hybrides (PHEV) en moesten we de normale hybrides ineens ‘volledige’ hybrides (HEV) noemen. Om over mild-hybrides (MHEV) nog maar niet te spreken. En nu moet je ineens ook rekening gaan houden met EREV’s. Maar wat zijn EREV’s dan?

Eigenlijk zijn EREV’s helemaal niet nieuw (wat dacht je van de Fisker Karma?), maar het type aandrijflijn maakt een comeback. EREV staat voor Extended Range Electric Vehicle. Simpel gezegd is dit een volledig elektrische auto waar een brandstofmotor inzit die als generator werkt. Bij een plug-in hybride drijft de brandstofmotor vaak nog de wielen aan, maar bij een EREV dient de brandstofmotor alleen als aggregaat voor de accu. De accu van een EREV kun je ook opladen met een stekker.

De EREV is niet nieuw, maar er komen meer aan

De BMW i3 kon je tien jaar geleden al als EREV bestellen, alleen noemden we het toen vaak gewoon nog ‘range-extender’. Veel autofabrikanten merken nu dat de vraag naar volledig elektrische auto’s (BEV of EV) afneemt, dus ze zoeken naar een tussenoplossing. Het ene merk gaat voor de plug-in hybride, maar je ziet dat er ook fabrikanten zijn die EREV’s gaan aanbieden. Zo kun je bij Mazda de MX-30 R-EV kopen en zal Seres in Nederland een EREV leveren met 1.000 kilometer range.

Zowel bij EREV’s als PHEV’s is het gunstig voor de gebruiker om zoveel mogelijk op te laden, want stroom is in de meeste gevallen goedkoper dan benzine of diesel. Vaak zijn EREV’s elektrische auto’s die optioneel een generator hebben, en PHEV zijn vaak brandstofauto’s die ook leverbaar zijn met een accupakket. Simpeler gezegd: EREV’s zijn elektrische auto’s met een benzinemotor en PHEV zijn benzineauto’s met een elektromotor.

Elektrische actieradius EREV’s is vaak groter

Omdat EREV’s dus meer elektrische auto’s met een benzinemotor zijn, is de elektrische actieradius van de range-extender voertuigen vaak wat groter. De eerste generatie PHEV’s rijdt zo’n 30 tot 50 kilometer op een accu, terwijl de huidige generatie plug-in hybrides vaak de 100 kilometer wel haalt. Tegenwoordig zijn beide aandrijflijnen goed genoeg om de meeste dagelijkse kilometers wel mee af te leggen. Overigens zijn er ook merken die EREV’s gewoon PHEV’s noemen voor de herkenbaarheid.

Een groot voordeel van de EREV’s is dat je een kleinere accu kunt monteren in de elektrische auto’s. Dit scheelt kostbare grondstoffen en het kan in sommige gevallen zelfs gewicht schelen. Als de brandstofmotor energie gaat opwekken, dan komt er wel CO2-uitstoot vrij, maar veel onderzoeken wijzen uit dat de meeste mensen niet heel ver rijden op een dag. Je kunt dus ineens een EV met een bescheiden accu kopen zonder angst om stil te vallen.

Zijn range-extenders de redding van de benzinemotor?

Momenteel zijn autoconcerns als Ford en Stellantis (het moederbedrijf van onder meer Alfa, Opel, Fiat en Peugeot) bezig om in de EU te lobbyen voor gunstige regels voor EREV’s. Deze merken zien de range-extenders als een mooie manier om de transitie in gang te houden. Ford zegt: ‘Een EREV heeft een kleinere batterij, maar 95 procent van de reizen kun je volledig elektrisch doen.’

Reacties

  • Tim Douwersma heeft op 25 augustus 2024 geschreven:

    In het artikel wordt gesuggereerd dat elektriciteit goedkoper is per km dan diesel/benzine. Dat is echter onjuist.

    Mijn Volvo V60 diesel hybride doet 20 km op 1 liter diesel (langjarige gemiddelde) van 1,60 per liter. Aan de laadpaal betaal ik 60 cent per kWh, max 10kwh voor een volle lading, kan ik 40 km mee rijden (Max 80 km per uur) voor 6,-. Kortom op elektra is de v60 bijna 2x zo duur per km. Laad vooral op door diesel te verstoken…

    • Wijsneus heeft op 26 augustus 2024 geschreven:

      Misschien moet je dan eens stoppen met van die dure laadpalen uit te zoeken.

      Reageer
    Reageer
  • Dieselfreak heeft op 25 augustus 2024 geschreven:

    In een topzware elektrische auto een ´veredelde kleine grasmaaier´ hangen is ´a reciepe for disaster´ bij BMW zoop die als een dronken Zwitser want hoe kun je met ´grasmaaier motortje´ 220km per uur rijden?De consument word belazerd waar hij bij staat,Colin Chapman van Lotus die briljante F1 auto maakte zei in de jaren 60 ´Lightness is speed…
    Elektrische auto´s zijn zoals 55 percent v/d Belgen te dik´Ze vreten zuipen zich te pletter´…

    Reageer
  • Andy heeft op 25 augustus 2024 geschreven:

    sorry erev

    Reageer
  • Myview heeft op 25 augustus 2024 geschreven:

    Is mooi, dan kan je op vakantie of lange rit ook gewoon doorrijden zonder opladen en alleen tanken. Ook bij het trekken van een aanhanger of caravan waarbij het vebruik stijgt is dit een goede oplossing. Terwijl op de korte woon werk verkeer ritten je elektrisch rijd zonder vervuiling in de stad. Dit is DE tussenoplossing ook voor bedrijfsbussen en zou met EU regels gebackd moeten worden. Alle EU landen zelfde milieu regels (ipv inzinnige rijstebrij die nu ontstaan is in alle landen en steden afzonderlijk), in geen enkel centrum meer brandstof gebruik is dan ook mogelijk. Buiten het centrum is brandstof laden dan weer toegestaan.

    • R.J.A.M. heeft op 25 augustus 2024 geschreven:

      Heel tevreden met de Mazda MX-30 R-EV. In de stad bijna altijd elektrisch rijden en daarbuiten ook en de rotatie motor laadt dan keurig op wanneer dit nodig is. Bij de eerste lading hoorbaar en als de motor warm is minder lawaai dan bij een benzine motor.

      Reageer
    Reageer
  • FRANK heeft op 25 augustus 2024 geschreven:

    Ik Wilde het net zeggen, waar blijft de Ampera in dit verhaal.
    Rijd er zelf ook nog steeds een en het bevalt me prima. 🙂

    Reageer
  • Arch heeft op 24 augustus 2024 geschreven:

    Dit is niet juist. Doordat de brandstofmotor op zijn ideale toerental kan draaien zal deze juist efficiënter kunnen werken. Dit kan niet bij direct koppelen aan de aan drijflijn.
    Ook kan door alleen gebruik te maken van een elektromotor voor de aandrijving veel harder geregenereerd worden bij afremmen, waardoor je een hogere totale efficiëntie kunt halen.

    Los daarvan ben ik geen voorstander van deze ontwikkeling. Wij rijden sinds 2018 een EV met kleine accu. Met de ritten die wij maken hoeven we zelden buiten de deur te laden. Dat is prima te doen zonder brandstofmotor in mijn kofferbak.
    We hebben hier zelfs een vakantie door Zweden mee gemaakt van 3500km. Dit was ook prima te doen met dagafstanden van 400 tot 500km. We zijn bij veel leuke plekken gestopt te laden. Het is maar hoe je de stop invult.
    Als je nu de ev’s met range extender terug laat komen krijg je weer allemaal mensen die gewoon doorrijden en niet stekkeren.

    • A.T heeft op 25 augustus 2024 geschreven:

      Klopt ook niet je theorie. Mensen gaan wel nog stekkeren doordat rijden op elektriciteit nog steeds voordeliger is, temeer dat er mensen zijn met zonnepanelen alsook werkgevers die gratis stekkeren aanbieden. Er zijn bijna 60% firmawagens op de baan die meer km’s doen dan uzelf, deze mensen willen zeker zijn dat ze op tijd op hun bestemming raken. Op vakantie gaan zoals u aangeeft is anders, dan is er meer tijd voor stops. Bekijk ook het brede plaatje.

      • Tim Douwersma heeft op 25 augustus 2024 geschreven:

        Ik heb dus een PHEV en zonnepanelen, maar kan niet aan huis laden (geen oprit). Bijgevolg stekker ik vrijwel nooit, tarieven aan laadpaal is 2x zo duur dan fossiele brandstof. De aanschaf van een elektrische auto is niet het probleem, maar de kosten per km zijn te hoog om het betaalbaar te maken voor Jan Modaal.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • YASIN heeft op 24 augustus 2024 geschreven:

    Dan heb je beter de systeem van de mitsubishi outlander. Die kan ook zelf de accu opladen via benzine motor en vanaf 70km/pu rijd hij direkt met bezine motor. En als je alleen korte ritten maakt rijd die op elektrisch tientallen kmers. Trouwen je kunt hem ook opladen thuis. De beste phev van alle kanten waar andere fabrikanten een voorbeeld kunnen nemen. En ja je hebt ze vabaf 2013 al.

    • HG heeft op 25 augustus 2024 geschreven:

      De Outlander was de grote excuus PHEV. Veel belastingvoordeel en er werd nooit geladen met die auto. Dus een gemiddeld benzine verbruik van 1 op 13 bij die auto. Dat zal gelden voor vele ErEV auto’s. Laden is teveel werk of onmogelijk (geen eigen laadpaal), zodat er relatief veel op de benzine motor wordt gereden. Zeker als er in het geval van een lease auto geen enkele financiële prikkel is.

      Reageer
    Reageer
  • Scolopax heeft op 24 augustus 2024 geschreven:

    Het leek mij ook altijd al de meest voor de hand liggende optie. Vond het al vreemd dat de BMWs geen navolging kregen. Het is gewoon heel logisch om minder accus in de auto te stoppen, vanwege de kosten en de milieubelasting van de materialen.
    Lijkt me trouwens wel een probleem met benzine die mogelijk heel lang ongebruikt in de tank zit en de motor die mogelijk vrij lang niet gebruikt wordt. Dat doet het meestal niet zo goed voor de auto…

    Reageer
  • Kootje70 heeft op 24 augustus 2024 geschreven:

    Nissan zet in met de E-Power in de Qashqai.

    Reageer
  • Andre heeft op 24 augustus 2024 geschreven:

    Erev gebruikt dus altijd een benzine motor om het accupakket te laden of je moet hem thuis aan de stekker hebben gehangen. Dat geeft toch een hoop energie verlies, want ipv gelijk benzine om te zetten in kracht (wat altijd al verlies geeft) ga je het eerst omzetten in ekectriciteit en dan gebruiken. En dat met een veel zwaardere auto, die dan straks vast ook dik in de mrb zit. Lijkt me echt niet iets wat je wilt.

    • Andy heeft op 25 augustus 2024 geschreven:

      sorry erev

      Reageer
    • Andy heeft op 25 augustus 2024 geschreven:

      Beste Andre, de eres gebruikt zeker NIET altijd de benzine motor, ik rij een Chevrolet Volt en rij ca. 70 km geheel elektrisch en daarna treedt de benzine motor pas in werking om de elektrische motor te voeden. Auto is bijna 12 jaar oud, heeft bijna 73.000 km gelopen en zijn lifetime benzine verbruik staat op 1.4 dus 1 op 71,4 dat noemen ze een range extender oftewel eres.

      Reageer
    • Smartsys heeft op 25 augustus 2024 geschreven:

      Je kunt natuurlijk een heel klein brandstof motortje toepassen ipv een apparaat dat 200+ pk moet ophoesten.
      Als je ongeveer 15kw elektrisch vermogen kunt opwekken kun je met een moderne elektrische aandrijflijn rijden met 80km/u en een klein beetje laden. Aangezien mensen geen geduld hebben zal deze motor wel 20 tot 25kw elektrisch vermogen moeten kunnen opwekken, maar dat is de discussie niet.
      Een (F)outlander is een goed voorbeeld van hoe het niet moet en van een systeem wat slecht werkt. Je hebt in de basis al een onzuinige auto. Daarin is een accu pakket gestopt met een elektrische aandrijving en dat is gekoppeld aan de aandrijving van de brandstof motor.
      Je hebt dus een grote inefficiënte brandstof motor, een zware versnellingsbak en de boel ellende om een klein stukje elektrisch te kunnen rijden.
      Dat hele systeem is puur ontwikkeld om de toenmalige uitstoot norm positief te kunnen afronden en wat van de Outlander PHEV een zeer gewilde auto heeft gemaakt. Totdat de belasting en bijtelling regels in NL zijn veranderd. Deze auto’s worden nu niet of nauwelijks meer verkocht.

      Een systeem met een kleine compacte super efficiënte brandstof motor die slechts 15kw elektrisch vermogen hoeft te produceren ongeacht van de snelheid die gereden wordt, zorgt voor een compact motortje en een kleine brandstof tank.
      Als je hier een klein dieseltje voor pakt moet je met 10 tot 20liter diesel al 100 tot 200kwh kunnen laden. Met 200kwh moet je een riante 1000km ver kunnen komen.

      Reageer
    Reageer
  • Zwarte Ibis heeft op 24 augustus 2024 geschreven:

    De eerste Opel Ampera’s zijn dus eigenlijk EREV’s

    • Henry P heeft op 6 november 2024 geschreven:

      Klopt, dat was de Chevrolet Volt in een ander jasje.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)