Vroeger was het simpel: er waren benzineauto’s en dieselauto’s. En je wist dat auto’s met een rare plastic dop in de bumper op LPG reden. Maar toen kwamen er ineens hybrides. Ook nog te behappen. Maar toen kwamen er ineens plug-in hybrides (PHEV) en moesten we de normale hybrides ineens ‘volledige’ hybrides (HEV) noemen. Om over mild-hybrides (MHEV) nog maar niet te spreken. En nu moet je ineens ook rekening gaan houden met EREV’s. Maar wat zijn EREV’s dan?

Eigenlijk zijn EREV’s helemaal niet nieuw (wat dacht je van de Fisker Karma?), maar het type aandrijflijn maakt een comeback. EREV staat voor Extended Range Electric Vehicle. Simpel gezegd is dit een volledig elektrische auto waar een brandstofmotor inzit die als generator werkt. Bij een plug-in hybride drijft de brandstofmotor vaak nog de wielen aan, maar bij een EREV dient de brandstofmotor alleen als aggregaat voor de accu. De accu van een EREV kun je ook opladen met een stekker.

De EREV is niet nieuw, maar er komen meer aan

De BMW i3 kon je tien jaar geleden al als EREV bestellen, alleen noemden we het toen vaak gewoon nog ‘range-extender’. Veel autofabrikanten merken nu dat de vraag naar volledig elektrische auto’s (BEV of EV) afneemt, dus ze zoeken naar een tussenoplossing. Het ene merk gaat voor de plug-in hybride, maar je ziet dat er ook fabrikanten zijn die EREV’s gaan aanbieden. Zo kun je bij Mazda de MX-30 R-EV kopen en zal Seres in Nederland een EREV leveren met 1.000 kilometer range.

Zowel bij EREV’s als PHEV’s is het gunstig voor de gebruiker om zoveel mogelijk op te laden, want stroom is in de meeste gevallen goedkoper dan benzine of diesel. Vaak zijn EREV’s elektrische auto’s die optioneel een generator hebben, en PHEV zijn vaak brandstofauto’s die ook leverbaar zijn met een accupakket. Simpeler gezegd: EREV’s zijn elektrische auto’s met een benzinemotor en PHEV zijn benzineauto’s met een elektromotor.

Elektrische actieradius EREV’s is vaak groter

Omdat EREV’s dus meer elektrische auto’s met een benzinemotor zijn, is de elektrische actieradius van de range-extender voertuigen vaak wat groter. De eerste generatie PHEV’s rijdt zo’n 30 tot 50 kilometer op een accu, terwijl de huidige generatie plug-in hybrides vaak de 100 kilometer wel haalt. Tegenwoordig zijn beide aandrijflijnen goed genoeg om de meeste dagelijkse kilometers wel mee af te leggen. Overigens zijn er ook merken die EREV’s gewoon PHEV’s noemen voor de herkenbaarheid.

Een groot voordeel van de EREV’s is dat je een kleinere accu kunt monteren in de elektrische auto’s. Dit scheelt kostbare grondstoffen en het kan in sommige gevallen zelfs gewicht schelen. Als de brandstofmotor energie gaat opwekken, dan komt er wel CO2-uitstoot vrij, maar veel onderzoeken wijzen uit dat de meeste mensen niet heel ver rijden op een dag. Je kunt dus ineens een EV met een bescheiden accu kopen zonder angst om stil te vallen.

Zijn range-extenders de redding van de benzinemotor?

Momenteel zijn autoconcerns als Ford en Stellantis (het moederbedrijf van onder meer Alfa, Opel, Fiat en Peugeot) bezig om in de EU te lobbyen voor gunstige regels voor EREV’s. Deze merken zien de range-extenders als een mooie manier om de transitie in gang te houden. Ford zegt: ‘Een EREV heeft een kleinere batterij, maar 95 procent van de reizen kun je volledig elektrisch doen.’

Reacties

  • YASIN heeft op 24 augustus 2024 geschreven:

    Dan heb je beter de systeem van de mitsubishi outlander. Die kan ook zelf de accu opladen via benzine motor en vanaf 70km/pu rijd hij direkt met bezine motor. En als je alleen korte ritten maakt rijd die op elektrisch tientallen kmers. Trouwen je kunt hem ook opladen thuis. De beste phev van alle kanten waar andere fabrikanten een voorbeeld kunnen nemen. En ja je hebt ze vabaf 2013 al.

    Reageer
  • Scolopax heeft op 24 augustus 2024 geschreven:

    Het leek mij ook altijd al de meest voor de hand liggende optie. Vond het al vreemd dat de BMWs geen navolging kregen. Het is gewoon heel logisch om minder accus in de auto te stoppen, vanwege de kosten en de milieubelasting van de materialen.
    Lijkt me trouwens wel een probleem met benzine die mogelijk heel lang ongebruikt in de tank zit en de motor die mogelijk vrij lang niet gebruikt wordt. Dat doet het meestal niet zo goed voor de auto…

    Reageer
  • Kootje70 heeft op 24 augustus 2024 geschreven:

    Nissan zet in met de E-Power in de Qashqai.

    Reageer
  • Andre heeft op 24 augustus 2024 geschreven:

    Erev gebruikt dus altijd een benzine motor om het accupakket te laden of je moet hem thuis aan de stekker hebben gehangen. Dat geeft toch een hoop energie verlies, want ipv gelijk benzine om te zetten in kracht (wat altijd al verlies geeft) ga je het eerst omzetten in ekectriciteit en dan gebruiken. En dat met een veel zwaardere auto, die dan straks vast ook dik in de mrb zit. Lijkt me echt niet iets wat je wilt.

    Reageer
  • Zwarte Ibis heeft op 24 augustus 2024 geschreven:

    De eerste Opel Ampera’s zijn dus eigenlijk EREV’s

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)