We hopen nog steeds op een glorieuze comeback van de Landwind CV9, want de Multipla-grappen beginnen zo’n beetje op te raken. Helaas is dat bedrijf sinds twee jaar failliet. Landwind was zo’n 15 jaar geleden écht een van de eerste Chinese automerken van Nederland, maar Seres is ook een eervolle vermelding waard toen het even na MG arriveerde. Het merk maakte in 2021 een valse start, maar met een nieuwe importeur gaan ze het nog een keer proberen.

In eigen land staat Seres naar eigen zeggen in de top vijf van de duurdere merken zoals Audi en Nio. En ja, ‘in de top vijf’ is vast een leuke verwoording voor de vijfde plek. Het bijzondere is dat het kleinste model, de Seres 3, alles behalve premium is. Het is zelfs de meest nietszeggende auto die we in tijden gezien hebben. Dat wil niet zeggen dat ie per se slecht is, maar er zit totaal geen eigen karakter aan. Daar staat wel weer een vriendelijke prijs van 33.990 euro tegenover.

Die Seres 3 was tegelijkertijd de auto waarmee het merk in 2021 het land kwam binnenvallen. De auto is iets bijgepunt en kan nu wél 3-fase laden. Daarnaast heeft ie 163 pk en gaat in 8,9 seconden van 0 naar 100. Hij moet 331 km ver komen op één lading. Een kort ritje bevestigen de vermoedens die zijn uiterlijk oproept: het doet wat het moet doen, maar het is verder allemaal niet zo spannend. Het interieur voelt ook wel wat goedkoop aan.

De Seres 5 en 7 zijn een stuk hoogwaardiger

De Seres 7 (zwart) en Seres 5 (blauw) | Foto: © Seres

Met poging twee zijn de grotere 5 en 7 overgekomen. De Seres 5 is een volledig elektrische SUV die je ook met range-extender kunt bestellen. Deze moet je met 300 pk en een actieradius van 500 kilometer al kunnen rijden voor ongeveer 50.000 euro. Dan is er nog een versie met 586 pk en een 0-100-tijd van 3,7 seconden. Daarvan is de prijs nog niet bekend.

De versie met de range-extender herken je aan de grille. Deze haalt dankzij een 1,5-liter benzinemotor en een 40-kWh batterij een bereik van 1.000 kilometer. Vanbinnen ziet de Seres 5 er stukken hoogwaardiger uit dan de Seres 3. Dat maakt de propositie wat gek: alsof Audi ook een Suzuki Alto-tegenhanger zou aanbieden. Wat de prijs voor deze auto gaat worden, is nog niet bekend, maar hij kan nooit heel veel meer gaan kosten.

Het interieur van de Seres 7 | Foto: © Seres

Want voor ongeveer 55.000 euro heb je al de Seres 7. Dit is het vlaggenschip van het merk en die krijgt dezelfde range-extender. Deze SUV kun je krijgen met zeven zitplaatsen en vanbinnen ziet het er heel behoorlijk uit. Het is stukken goedkoper dan bijvoorbeeld een Nio EL7, die al 75.000 euro kost in Nederland. We zijn benieuwd of de comeback van Seres succesvoller is dan de eerste poging van een groepje Suzuki-dealers.

Reacties

  • Blijf maar weg heeft op 26 april 2024 geschreven:

    We zitten niet op die spionage auto’s te wachten!!

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)