Dat we gaan rekeningrijden in Nederland, dat was al duidelijk. In 2030 verdwijnt (als het goed is) de wegenbelasting en dan gaan we betalen naar gebruik. Elke kilometer kost dan een bepaald bedrag. Vandaag laat De Telegraaf weten dat ze op basis van Haagse bronnen (‘zondâh dolle, we gaan rekeningrijdâh’) meer informatie hebben. Dus, hoe werkt rekeningrijden in 2030 – en wat is rekeningrijden überhaupt?
De kosten van rekeningrijden voor automobilisten
Het rekeningrijden vervangt de motorrijtuigbelasting, ook wel wegenbelasting genoemd. Er zijn nog geen concrete bedragen genoemd, dus de exacte kosten van het rekeningrijden in Nederland zijn nog niet bekend. Zeker is dat mensen die veel rijden, duurder uit zullen zijn. Binnenkort komt het kabinet met meer informatie naar buiten, hopelijk met een indicatie van de bedragen.
De Haagse bron haalt een berekening aan waaruit blijkt dat mensen die gemiddeld 80 kilometer per dag rijden in 2030 zo’n 2,5 keer duurder uit zijn dan nu, als je alleen kijkt naar de wegenbelasting. Mensen die slecht 20 kilometer per dag rijden gemiddeld, zullen de helft goedkoper uit zijn. Het doel is dus duidelijk om mensen minder te laten rijden.
Er komt in 2030 maar één tarief voor rekeningrijden
Volgens De Telegraaf gaat er maar één tarief gehanteerd worden voor het rekeningrijden. De kilometers in de spits zijn dus niet duurder en ook maakt het niet uit waar je rijdt. Dus ook de kilometers in het buitenland gaan geldkosten. Wel meldt de bron dat het rekeningrijden ook geldt voor elektrische auto’s, die betalen momenteel geen wegenbelasting. Of de kilometers voor EV’s en zuinige auto’s goedkoper zijn, dat is nog niet helemaal duidelijk.
Hoe werkt rekeningrijden? Dat is de grote vraag
De grote vraag blijft: hoe moet het rekeningrijden gaan werken? Het klinkt ons niet wenselijk dat je één keer per jaar bij de APK de kilometers voor een heel jaar mag afrekenen. Bovendien hoeven nieuwe auto’s pas na vier jaar voor de APK. Krijgen die dan een rekening voor de afgelopen vier jaar? Of werkt het net als bij de energieleverancier: per maand een geschat bedrag betalen en dan aan het einde van het jaar de balans opmaken? Bovendien wordt het terugdraaien van de teller dan wel ineens erg interessant.
Een andere manier zou een kastje in de auto zijn die bijvoorbeeld op basis van GPS de kilometers bijhoudt. Maar moet er dan in elke auto een kastje worden gezet? En hoe zit dat dan met de privacy? Dit kastje zou je ook makkelijk kunnen verwijderen, al loop je dan waarschijnlijk bij de APK tegen de lamp omdat ze de kilometers naast elkaar kunnen leggen.
Volgens De Telegraaf komt het kabinet binnenkort met een eerste opzet van de plannen voor het betalen naar gebruik in 2030. Dan krijgen we hopelijk een beter beeld van hoe rekeningrijden werkt en wat het gaat kosten.
Welk land heeft de hoogste autobelasting?
En hoe hoog is onze wegenbelasting vergeleken met andere EU-landen?
Peter heeft op 20 januari 2023 geschreven:
Ik mis in de discussie hoe om te gaan met het aantal kilometers dat je in het buitenland rijdt, bijvoorbeeld op vakantie, of als je voor iets anders de naar een buurland moet. Moet je hier in Nederland dan betalen voor de kilometers die je hier niet rijdt. Nu betaal je in Nederland accijns als je in Nederland tankt, ongeacht of je een Nederlands of buitenlands kenteken hebt. Hoe wordt omgegaan met personenauto’s met een niet-Nederlands kenteken, bijvoorbeeld als een Belg of Duitser in Nederland komt. M.i. het huidige systeem handhaven. Trouwens, oudere auto’s hebben niet, zoals nieuw(ere) auto’s allerlei electronica in de auto dat kan worden uitgelezen. Dan heb ik nog niet over de vraag of dergelijke systemen geen een inbreuk op de privacy maken. Wordt er al nagedacht of het dan niet handiger is om bij iedereen vanaf de geboorte een chip in te planten, dan kunnen ze je helemaal 24/7 volgen.
wakker heeft op 31 juli 2023 geschreven:
Wat niemand in de gaten lijkt te hebben is dat het systeem dat voor rekeningrijden zal worden gebruikt al jarenlang verplicht is voor alle taxi’s in Nederland. BCT: Boord Computer Taxi. Het is ook niet toevallig dat de organisatie KIWA een belangrijke rol speelt o.a. als uitgever chauffeurskaart.
De familie Fentener van Vlissingen , als eigenaar van KIWA, zit op een goudmijn.
Privacy staat al jaren op de helling en het zal niet lang meer duren voordat privacy samen met het begrip vrijheid en democratie met een laatste duw in de afgrond verdwijnt. Het is ironisch dat mensen blijven stemmen op partijen die deze principes zeggen te ondersteunen terwijl uit hun handelen duidelijk blijkt dat dit niet zo is.
overbelasting heeft op 22 juli 2022 geschreven:
Als het ooit zover komt dat we in Nederland rekeningrijden krijgen zullen we zien dat het een uiterst gecompliceerd en onnavolgbaar systeem wordt. Niets kan hier eenvoudig, efficiënt en rechtvaardig. De Nederlandse overheid met al haar ambtenaren is kampioen differentiëren en het leven wordt er met de dag gecompliceerder op. Kijk alleen maar het maximum snelheidsbeleid. Kijk naar politici die voorstellen om elektrische auto s toe te staan om sneller te mogen rijden. Kijk naar alle flauwekul met die houderschapsbelasting (of was het nu wegenbelasting of motorrijtuigenbelasting ?) Kijk naar al die flauwekul met het schorsen van je auto. Volslagen onnavolgbaar. Maar het belangrijkste is nog altijd dat wat er ook gebeurt, het wordt er niet goedkoper op.
overbelasting heeft op 22 juli 2022 geschreven:
Ach gut. In den Haag halen ze het iedere keer weer van stal maar er gebeurt zoals gewoonlijk weer helemaal niets. Dat heeft naar mijn mening te maken met het feit dat onze hypocriete overheid het liefst niets doet dat de huidige manier van geld harken verstoort. De huidige manier levert tenslotte het meeste geld op. Ze beloven al jaren dat die onbeschofte BPM zou verdwijnen. Ze leuteren al jaren over ” de gebruiker/vervuiler betaalt” maar ze zijn maar niet in staat om dat naar de praktijk te vertalen. Een andere reden is dat onze overheid met al haar ambtenaren niet in staat is om zelf voor eenvoudige, efficiënte en vooral rechtvaardige systemen te zorgen. We zien in de praktijk bijzonder simpele zaken/problemen die dankzij onze overheid zodanig gecompliceerd worden gemaakt dat het voor niemand meer te volgen is. Een “mooi” voorbeeld is die flauwekul met scooters waar inmiddels niemand meer van begrijpt waar je nu wel en niet met of zonder helm mag rijden. Waar men in Den Haag wel toe in staat blijkt het eindeloos verhogen van de lasten van de autorijder. Al langere tijd hebben we ook te betalen wanneer we GEEN gebruik van de auto maken. We hebben tal van voorbeelden van landen waar het rekeningrijden al decennia werkt maar zoals we gewend zijn wil Den Haag het wiel zelf weer uitvinden. Als het eenvoudig kan gaan we dat natuurlijk niet doen. Ik heb hier nog een publicatie liggen uit 2009 waar in aangekondigd wordt dat we in 2012 rekeningrijden zouden krijgen. Het is nog steeds een grote grap.
Stef zelluf heeft op 4 juli 2022 geschreven:
Wat een onzin kilometers betalen die je in het buitenland rijdt.
Daar betaal je tol of een vignet. Is gewoon weer melken.
Jack luteijn heeft op 2 juli 2022 geschreven:
Rekeningrijden is pure waanzin.
Woon in west Zeeuws Vlaanderen waar elk stukje brood en vlees met de auto aangesleept moet worden …
Concreet :Er is geen trein ,geen Tram ,geen functionerend openbaar bus vervoer .en dus ook helemaal geen files.
Een auto is strikt noodzakelijk
Het lijkt wel of de muziek uitsluitend in de randstad speelt.
De automobilist is diegene die een grote rekening betaalt!!!
Ander voorbeeld .
Je wilt je kinderen in het buitenland bezoeken!
Dus ook hier weer geen trein,geen vliegveld m
Wel een auto ,Dus ook dit wordt straks onbetaalbaar!
Ik begrijp niet dat de anwb en consorten dit goed gaat keuren !
Onmogelijk én walgelijk
Paul Jongen heeft op 1 juli 2022 geschreven:
Accijns op brandstof is al een vorm van rekeningrijden. Je betaalt voor de brandstof en een deel daarvan is accijns. Hoe meer je rijdt destemeer accijns betaal je. Veelslurpers betalen relatief meer. Daarom is de voornoemde vorm van rekeningrijden milieuvriendelijk vanwege de hogere kosten. Als bij rekeningrijden alleen het aantal kilometers maar niet het gewicht van de auto meetelt is dit een stap terug qua milieuvriendelijkheid. MVGr. Paul Jongen
Ronald heeft op 1 juli 2022 geschreven:
@Chris En welke voertuigen trekken dan de zware vrachten? Diesels hebben in dat opzichte veel meer power.
Lees ook even dit stukje:
https://www.anwb.nl/auto/nieuws-en-tips/alles-over-uitstoot
en dan met name onderstaande tekst!
Benzineauto’s zijn al vele jaren verplicht voorzien van een katalysator, waarin een groot deel van de uitgestoten stikstofoxiden wordt omgezet in niet of minder schadelijke stoffen. De nieuwste generatie-dieselmotoren (motoren die aan de Euro 6d temp-norm voldoen) zijn uitgerust met een zogenaamd AdBlue-systeem, een additief dat de uitstoot van stikstofoxiden tot nagenoeg nul terugbrengt. Daarmee zijn deze nieuwe dieselauto’s wat betreft NOx-uitstoot niet langer schadelijker dan benzineauto’s. Bij vrachtverkeer wordt AdBlue al langer toegepast.
Dat eigenaren hun auto’s aan laten staan doen eigenaren van benzineauto’s ook. Niet allemaal bij beide gebruikers uiteraard.
Dat dat asociaal is ben ik wel met je eens.
Chris heeft op 1 juli 2022 geschreven:
Diesels moeten helemaal verboden worden, die stoten relatief veel stikstof uit, ze stinken meestal en de eigenaars laten hun stinkdiesel ook vaak aanstaan als ze op een parkeerterrein geparkeerd zijn (zeer asociaal gedrag, waarvoor je in New York terecht enkele honderden dollars boete kan krijgen, dat moeten ze hier ook invoeren).
Ronald heeft op 1 juli 2022 geschreven:
Rekening rijden kan ik mee leven als de wegenbelasting er af gaat en de brandstofprijzen naar beneden gaan.
Nu is er al een vorm van rekening rijden door de vele belastingen die op de brandstof zit.
Dat de kilometers in het buitenland ook meetellen is te gek voor woorden. In een heleboel landen moet je al betalen om daar te mogen rijden met tol of een vignet o.i.d.
Daarbij mogen buitenlandse auto’s hier gebruik maken van de wegen zonder dat ze er voor betalen.
Ik zou zeggen: stel een vignet in voor de Nederlandse wegen voor alle voertuigen die hier rijden. Dit doe je ook voor de Nederlandse voertuigen. Daarmee maak je de 1e 1000 kilometer vrij van rekening rijden.
Voor Nederlandse auto’s een jaarvignet die dan overeenkomt met die 1000 km. Voor buitenlandse auto’s een week, maand en jaarvignet die relatief duurder is dan die voor Nederlandse auto’s maar die vallen daarna niet onder het rekening rijden.
Dan nog het verschil in voertuigen. Als je daar geen onderscheid in maakt wordt het juist interessanter om bijvoorbeeld Diesel te gaan rijden. Diesel is goedkoper dan benzine en het nadeel van de dure wegenbelasting is weg. Ik heb nou een 3 cilinder benzine omdat ik daar meestel genoeg aan heb. Af en toe mis ik mijn trekhaak om een kar te kunnen trekken. De auto is daar niet geschikt voor en een diesel is verhoudingsgewijs nu veel te duur voor die ene keer dat ik een kar nodig heb.
Straks niet meer als er geen onderscheid is. Veel kilometers rij ik niet per jaar dus een mooie transportbus diesel wordt dan aantrekkelijk