Als het gaat om aanschafbelastingen kijken we in Nederland altijd met een jaloerse blik over de grens, maar is dat wel terecht? Bij benzine- en dieselauto’s scheelt het al snel duizenden euro’s in de aanschaf. Hoe onzuiniger de auto, hoe groter het verschil is. Voor een Maserati Quattroporte Trofeo betaal je in Nederland zo’n 50.000 euro meer dan in België, bijvoorbeeld. Overigens krijgen Belgische kopers van auto’s nog een heffing nagestuurd, dat zit dus niet bij de nieuwprijs, maar dat is weer een ander verhaal.
De belasting per jaar
Als alle belastingen eenmaal zijn betaald, dan liggen de zaken net even anders. Oh nee, geintje, ook dan betalen we in Nederland nog fors meer voor de brandstof. Maar mocht je deze kosten op magische wijze uit het huishoudboekje kunnen laten verdwijnen, dan blijft de motorrijtuigenbelasting over. Wat dat betreft zitten we in Nederland redelijk in de middenmoot. De European Automobile Manufacturers Association zette de belasting per EU-land op een rijtje.
Nederland in de middenmoot
European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA) kijkt naar de gemiddelde belastinginkomsten per auto. Daaruit concluderen ze wat je als inwoner van een land gemiddeld kwijt bent aan een auto per jaar. Dit bedrag dient als vergelijkingsmateriaal en zal dus niet representatief zijn voor wat jij bijvoorbeeld voor je Daewoo Matiz betaalt. In Nederland betaal je blijkbaar in een jaar gemiddeld 2.158 euro belasting. Daarmee staan we op nummertje zes in de lijst.
België is het land met de hoogste autobelasting
Het land met de hoogste autobelastingen per jaar is België. Had je dat verwacht? Oostenrijk en Finland volgen ons buurland. Duitsland zit net onder Nederland. Daar hebben ze dus goedkopere catalogusprijzen, lagere brandstofkosten, lagere belastingen en een hoger tempo op de snelweg. Maar goed, zij hebben dan weer geen Ben en Ruurd.
Landen met de hoogste autobelasting
01. België: € 3.187
02. Oostenrijk: € 2.678
03. Finland: € 2.523
04. Ierland: € 2.438
05. Denemarken: € 2.251
06. Nederland: € 2.158
07. Duitsland: € 1.963
08. Frankrijk: € 1.911
09. Italië: € 1.727
10. Zweden: € 1.561
11. Portugal: € 1.528
12. Griekeland: € 1.264
13. Spanje: € 1.068
Ray heeft op 19 juni 2024 geschreven:
Zo zie je maar dat je de media ABSOLUUT NIET KUNT VERTROUWEN!! Ze liegen en bedriegen om er zelf RIJKER van te worden. Bah…… En dan die zogenaamde professionals die alles maar gewoon klakkelloos overnemen zodat ze zelf GEEN onderzoek hoeven te doen (want ja dat kost natuurlijk ook weer geld en dan kunnen de CEO’s van top gear NIET MEER 4x per kaar naar Hawaii op vakantie. Dus dan maar liegen. Want wie zijn wij nou? gewoon gekkies toch? Jammer he dat we nu in het INTERNET tijdperk zit en we iedere leugen van de media DIRECT kunnen blootleggen. Vroegah, (toen ze nog kuilen hadden en geen drempols) Toen ging je bedrijf gewoon DICHT als je de boel bezodemieterde. Ken je nagaan hoe VIES SMERIG EN CORRUPT de mensen zijn op wie WIJ , de burger zouden moeten kunnen vertrouwen. Zouden moeten kunnen. Drie HELE BELANGRIJKE SLEUTELWOORDEN!!!
Donald Marlisa heeft op 29 april 2024 geschreven:
Het is zo ontzettend dom om zo’n ‘onderzoek’ zo klakkeloos over te nemen, zoals Menno zegt is dit gegoochel met cijfers. Ik woon in Belgie en dacht meteen ‘dit kan niet!’ en inderdaad dit kan niet.
Ik heb vervolgens de auto’s die ik heb/gehad (Polo tsi en een Volvo xc90 D5) door de simulaties gehaald; in Nederland betaal je aan wegenbelasting voor beide auto’s per kwartaal wat je in Belgie per jaar betaalt! Daarnaast is de benzine/diesel een stuk goedkoper!
Verbazingwekkend dat ‘TopGear’ dit zo kritiekloos heeft gekopieerd!
Hendrik Kröber heeft op 12 juni 2021 geschreven:
Ik betaal in Duitsland voor mijn Opel Astra 1.6 Diesel nog geen 200 Euro per jaar bouwjaar 08.2019.
Ray heeft op 19 juni 2024 geschreven:
Daarom rijden al die kut marrokanen hier in dikke BMW’s en Mercedes met DUITS kenteken……
Zodat ze hier in NL minder betalen. Goed he?? die Europese Unie
Menno heeft op 12 juni 2021 geschreven:
Lekker goochelen met cijfers. “De organisatie kijkt naar de gemiddelde belastinginkomsten per auto”. Ze houden dus geen rekening met het feit dat Belgen gemiddeld een goeie BMW rijden en Nederlanders een Aygo. Juist omdat we in Nederland zo’n hoge belastingen hebben, kiest men massaal voor een kleine auto met nog kleinere motor. Daarnaast kiezen we ervoor om langer door te rijden met een auto (onze auto’s zijn gemiddeld jaren ouder). Daardoor liggen de inkomsten per auto lager dan in België.
Gh horst heeft op 12 juni 2021 geschreven:
Zo wordt je voor de gek gehouden
Jean-Paul heeft op 11 juni 2021 geschreven:
Hier in Frankrijk 0,0 euro wegenbelasting. Peage moet je betalen als je er gebruik van maakt. Verder betaal je alleen verzekering en onderhoud en brandstof. Om een auto op je naam te zetten betaal je eenmalig een bedrag van gemiddeld 380 euro voor een nieuwe middenklasser en de helft als deze 10 jaar oud of meer is. Thats it!
Jean-Paul Horstink heeft op 11 juni 2021 geschreven:
Hier in Frankrijk 0,0 euro wegenbelasting. Peage moet je betalen als je er gebruik van maakt. Verder betaal je alleen verzekering en onderhoud en brandstof. Om een auto op je naam te zetten betaal je eenmalig een bedrag van gemiddeld 380 euro voor een nieuwe middenklasser en de helft als deze 10 jaar oud of meer is. Thats it!
Mki heeft op 8 juni 2021 geschreven:
Hoe kom je aan dat België meer belasting betalen dan Nederland wat we hier betalen in drie maanden wordt per jaar betaald dus 3 maanden nl is een jaar België
Derk Tjabsma heeft op 9 juni 2021 geschreven:
Ja dat klopt. Ik betaal in .be een kleine €200 per jaar aan wegenbelasting voor een auto met 1.6 motor uit 2016. Lijkt op een vermenigvuldiging met 12.