Wat je niet wist over Shell V-Power

Johanne Smith, de Shell brandstofexpert geeft antwoord

Shell V-Power
Shell V-Power

Advertisement

(advertorial)

Je staat er waarschijnlijk niet altijd bij stil, maar het maakt nogal wat uit wat voor brandstof je tankt. En dan bedoelen we niet dat je beter geen diesel in je benzineauto kunt gooien (of andersom), want dat is altijd een slecht idee. Nee, tussen de diverse soorten brandstoffen bestaan nogal wat verschillen. Foute keuzes wat brandstof betreft bestaan niet, wel betere. Maar hoe weet jij wat goed of beter is? We hebben het voor je gevraagd bij een expert van Shell. Als íemand het weet, is zij het…

Zijn alle premium brandstoffen hetzelfde?

‘Nee, je moet het zo zien: Shell V-Power Brandstoffen hebben allemaal een geheel eigen samenstelling, gebaseerd op de DYNAFLEX-technologie. Vitale motoronderdelen worden gereinigd en beschermd en hierdoor kan er méér energie uit elke druppel brandstof worden gehaald. Dit zorgt voor betere prestaties en meer efficiëntie.’

Waarom kan ik beter Shell V-Power Benzine tanken dan Shell FuelSave Euro 95?

‘In Shell V-Power zit meer DYNAFLEX-technologie dan in Shell FuelSave Euro 95. Sterker nog: in Shell V-Power Benzine zitten zelfs drie keer meer reinigende moleculen dan in ‘gewone’ Shell Fuelsave Euro 95. Dat helpt niet alleen aanslag in je motor te voorkomen, maar kan tot zelfs 80 procent van de aanslag die er al zit weghalen. 80 procent! Het zal je niet verbazen dat je motor daar een heel stuk blijer van wordt.

Shell V-Power

Afgezien daarvan heeft Shell V-Power Benzine ook drie keer meer wrijvingsverminderende moleculen en een hoger octaangetal van minimaal 98 in plaats van 95. Ook dat helpt de prestaties van de motor en de efficiënte nog verder te verbeteren.’

Hoe worden brandstoffen, zoals Shell V-Power, getest?

‘Het ontwikkelen van een nieuwe brandstof is een proces dat enige jaren in beslag neemt. De meest recente Shell V-Power brandstoffen zijn ontwikkeld door een internationaal team van ongeveer 120 brandstofexperts, dat ook de race-brandstof voor de Scuderia Ferrari ontwikkelt. Alles begint natuurlijk met een aantal ideeën. Daarmee gaan we het laboratorium in, om nieuwe samenstellingen te ontwikkelen en aan uitgebreide tests te onderwerpen. De meest veelbelovende samenstellingen worden verder getest, bijvoorbeeld in motoren die we uit auto’s hebben gehaald.

Dat gebeurt onder streng gecontroleerde omstandigheden, om de resultaten zo betrouwbaar mogelijk te krijgen. Daarna testen we de brandstoffen in echte auto’s die op rollerbanken zijn gezet. Zo kunnen we reëel rijgedrag simuleren, maar onder omstandigheden die we nauwkeurig kunnen controleren. In de laatste testfase gaan we de weg op, met een hele vloot testauto’s. Pas als al die tests naar tevredenheid zijn verlopen, zul je een brandstof bij het tankstation kunnen tegenkomen.’

Heb jij ook een vraag aan de Shell brandstofexpert? Stel hem! Je kunt daarvoor de comments-sectie hieronder gebruiken. Johanne Smith is benieuwd naar jouw vragen en opmerkingen, dus: vooral doen!






Reacties
  1. Hans van Dijk zegt op 2 mei 2021 om 22:41:

    Ik tank al een jaar Shell V power benzine ( zonder ethanol )
    Deze brandstof gaat in een Rotax 912 ULS motor in een Van”s RV12 vliegtuig.
    Heb er zeer goede ervaringen mee en is ook nog iets zuiniger.

  2. Ruud zegt op 28 april 2020 om 21:55:

    hoe weet ik dat Vpower ook Vpower is en geen E10 . keuren jullie de tank stations?
    En ja ik kan lezen en ben ook niet kleurenblind.

  3. E. den Arend zegt op 27 november 2019 om 12:04:

    Het is volkomen slecht om in de euro 95 10% ethanol toe te voegen. Ethanol is slecht voor veel motoren en onderdelen en ook komt het de actieradius niet ten goede. Het lijkt wel of de overheid de mensen bewust op kosten wil jagen. Ik heb vele jaren op een raffinaderij gewerkt, ik weet dat ethanol eigenlijk niet thuis hoort in benzine.

  4. F-powder zegt op 5 oktober 2019 om 17:28:

    Een octaan(booster) verhogend middel zal het zelfontbrandingstemperatuur verhogen waardoor er meer mengsel kan worden ingespoten.
    Hiervoor is idd een klop/pingel sensor voor nodig om te herkennen dat er meer potentie aanwezig is…

  5. Geron zegt op 30 september 2019 om 20:58:

    V power is toch geen echte Ron 98 ? Had gelezen ergens 96/97 klopt dit ?

  6. F zegt op 30 september 2019 om 15:35:

    Hallo wij hebben een keer shell v power getankt voor de 2 tact karts. Dit kwam niet ten goede aan de prestaties. Dus maar in de aggregaat gedaan. Deze ging er ook heel slecht op draaien. Hoe kan dit.

  7. Johan zegt op 29 september 2019 om 21:23:

    Ja Shell Vpower zit geen ethanol in.

  8. Berend zegt op 24 september 2019 om 15:57:

    Hoi, ik heb twee oudere auto’s en tank altijd V-Power omdat ik begreep dat daar geen of minder ethanol in zit. Is V-Power inderdaad ethanolvrij? En blijft dit in de toekomst ook zo? Ik wil namelijk niet riskeren dat ethanol het brandstofsysteem in mijn oudere auto’s aanvreet en lekkages veroorzaakt.

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken