Gepubliceerd op 23 september 2019 om 15:20 uur
8 reacties
(advertorial)
Je staat er waarschijnlijk niet altijd bij stil, maar het maakt nogal wat uit wat voor brandstof je tankt. En dan bedoelen we niet dat je beter geen diesel in je benzineauto kunt gooien (of andersom), want dat is altijd een slecht idee. Nee, tussen de diverse soorten brandstoffen bestaan nogal wat verschillen. Foute keuzes wat brandstof betreft bestaan niet, wel betere. Maar hoe weet jij wat goed of beter is? We hebben het voor je gevraagd bij een expert van Shell. Als íemand het weet, is zij het…
Zijn alle premium brandstoffen hetzelfde?
‘Nee, je moet het zo zien: Shell V-Power Brandstoffen hebben allemaal een geheel eigen samenstelling, gebaseerd op de DYNAFLEX-technologie. Vitale motoronderdelen worden gereinigd en beschermd en hierdoor kan er méér energie uit elke druppel brandstof worden gehaald. Dit zorgt voor betere prestaties en meer efficiëntie.’
Waarom kan ik beter Shell V-Power Benzine tanken dan Shell FuelSave Euro 95?
‘In Shell V-Power zit meer DYNAFLEX-technologie dan in Shell FuelSave Euro 95. Sterker nog: in Shell V-Power Benzine zitten zelfs drie keer meer reinigende moleculen dan in ‘gewone’ Shell Fuelsave Euro 95. Dat helpt niet alleen aanslag in je motor te voorkomen, maar kan tot zelfs 80 procent van de aanslag die er al zit weghalen. 80 procent! Het zal je niet verbazen dat je motor daar een heel stuk blijer van wordt.
Afgezien daarvan heeft Shell V-Power Benzine ook drie keer meer wrijvingsverminderende moleculen en een hoger octaangetal van minimaal 98 in plaats van 95. Ook dat helpt de prestaties van de motor en de efficiënte nog verder te verbeteren.’
Hoe worden brandstoffen, zoals Shell V-Power, getest?
‘Het ontwikkelen van een nieuwe brandstof is een proces dat enige jaren in beslag neemt. De meest recente Shell V-Power brandstoffen zijn ontwikkeld door een internationaal team van ongeveer 120 brandstofexperts, dat ook de race-brandstof voor de Scuderia Ferrari ontwikkelt. Alles begint natuurlijk met een aantal ideeën. Daarmee gaan we het laboratorium in, om nieuwe samenstellingen te ontwikkelen en aan uitgebreide tests te onderwerpen. De meest veelbelovende samenstellingen worden verder getest, bijvoorbeeld in motoren die we uit auto’s hebben gehaald.
Dat gebeurt onder streng gecontroleerde omstandigheden, om de resultaten zo betrouwbaar mogelijk te krijgen. Daarna testen we de brandstoffen in echte auto’s die op rollerbanken zijn gezet. Zo kunnen we reëel rijgedrag simuleren, maar onder omstandigheden die we nauwkeurig kunnen controleren. In de laatste testfase gaan we de weg op, met een hele vloot testauto’s. Pas als al die tests naar tevredenheid zijn verlopen, zul je een brandstof bij het tankstation kunnen tegenkomen.’
Heb jij ook een vraag aan de Shell brandstofexpert? Stel hem! Je kunt daarvoor de comments-sectie hieronder gebruiken. Johanne Smith is benieuwd naar jouw vragen en opmerkingen, dus: vooral doen!