
Het maakt niet uit waar je nu een speld prikt op de kaart van Italië, als je erheen zou rijden, dan kom je een Panda tegen. Is het in de stad, dan is het een normale. Ga je verder de bergen in, dan is het een Panda 4×4. Voor die laatste mensen is een elektrische Panda misschien minder handig. Gelukkig is er vanaf vandaag niet alleen een Fiat Grande Panda met benzinemotor, maar ook gelijk de Grande Panda 4×4. En zo is het aanbod best compleet.
De Grande Panda komt naast de oude Panda in het aanbod van Fiat. De oudere versie zal de prijsvechter blijven. De nieuwe is iets groter en iets duurder. De specificaties lieten zich al raden, want de nieuwe auto staat op hetzelfde platform als bijvoorbeeld de Opel Corsa of de Peugeot 208. De nieuwe benzinemotor is dus de 1,2-liter turbomotor met 110 pk en een klein hybridecomponent. Je krijgt altijd een automaat met zes versnellingen.
Hoogtepunten van Fiat Grande Panda Hybrid
- De Fiat Grande Panda Hybrid is de versie met benzinemotor
- De benzineversie krijgt 110 pk en een automaat
- Is precies even duur als de elektrische versie
- Er komt ook een Grande Panda 4×4
- De Grande Panda 4×4 lijkt technisch hetzelfde als de Avenger 4xe
De Fiat Grande Panda 4×4 krijgt geen aandrijfas naar achteren, maar een elektromotor tussen de achterwielen. Het kan bijna niet missen dat dit exact dezelfde techniek is als de Jeep Avenger 4xe (review) of de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4. De specificaties zijn nog niet bekend, maar waarschijnlijk zal de 4×4 iets krachtiger zijn dan de voorwielaandrijver. Dat was in het geval van de Avenger ook al zo. De Panda 4×4 is voor nu nog een studiemodel.


Fiat Grande Panda Hybrid interieur
Het interieur van de Grande Panda is bekend. Daarover schreven we eerder: Het dashboard bestaat uit twee displays in een ovaal omhulsel (gemodelleerd naar de Lingotto-testbaan op het dak van de oude fabriek in Turijn – er prijkt zelfs een klein autootje rechtsonder in de bocht). De graphics en functies zijn eenvoudig, net als de bediening, omdat er simpelweg niet zoveel op zit.
De airco (handmatig in de Red, automatisch in de La Prima) bedien je gelukkig met losse knoppen. Die zijn er ook voor het uitschakelen van de snelheidswaarschuwing en rijstrookassistentie. De hoekige ventilatieopeningen hebben knalgele randjes, en alles is uiteraard gemaakt van materiaal dat duurzaam/verantwoord/hergebruikt/al het bovenstaande is.

Voorin zitten we prima op de zachte stoelen, en achterin kan een stel volwassenen het zeker een tijdlang uithouden. De Grande Panda heeft ruim 13 liter aan opbergruimte in het interieur, waarvan de grote box op het dashboard het opvallendst is. In de La Prima is die met bamboevezels bekleed. Er zijn rondom elektrische ramen, maar ‘starten’ doe je nog met een sleutel.
Wat is de prijs van de Fiat Grande Panda met benzinemotor?
De nieuwe Grande Panda Hybrid kost precies zoveel als de al eerder geïntroduceerde elektrische versie. De vanafprijs van de Grande Panda met benzinemotor is dus 25.990 euro. Dan heb je de Icon-uitvoering. Wie meer opties wil, moet gaan voor de La Prima-uitvoering van 28.990 euro. Dan krijg je bijvoorbeeld grotere velgen en automatische airconditioning. Andere landen krijgen nog een goedkopere Pop-uitvoering, maar die slaat Nederland over.
Wanneer komt de benzineversie van de Grande Panda?
Deze techniek en dit platform gaan al eventjes mee, dus een nieuwe auto op het onderstel zetten is waarschijnlijk een kleine moeite. Daarom is de nieuwe benzineversie van de Grande Panda gelijk te bestellen en hij wordt gelijk geleverd bij de dealer.
Wat zijn de alternatieven?
- Jeep Avenger, Peugeot 2008, Opel Mokka – dezelfde techniek
- Dacia Duster – zelfde filosofie, maar dan iets groter
- Fiat Pandina – de oude en goedkopere Panda
- Seat Arona – dezelfde prijs