
We zijn nog maar niet bijgekomen van de compleet nieuwe Lexus ES, komt er nóg een grote sedan uit de Toyota-stal. Lexus is het luxemerk van Toyota (een beetje zoals Audi het luxemerk van Volkswagen is). Soms zit er weleens wat overlap bij de modellen. De eerste aanname die je kan doen is dat de Toyota bZ7 dezelfde techniek heeft als de ES. Die aanname kan echter de prullenbak in. Sterker nog: het is niet een Toyota-techniek. Overigens wil dat niet automatisch zeggen dat deze auto onbetrouwbaar is.
Die naam is natuurlijk nogal omslachtig. De echte echte kenner weet dat het ‘bZ’ het label is voor elektrische Toyota’s, maar het slaat nog niet echt aan. In Europa althans, want in China zijn er meerdere modellen, zoals de bZ3 en bZ5. De bZ7 is de volgende in dat rijtje. En zoals de naam suggereert, staat deze boven aan het bZ-gamma. De auto werd als concept voorgeteld op de Guangzhou Auto Show in 2024, dit is de productieversie.
Toyota bZ7 interieur
Het maken van interieurs is iets dat de Chinese automerken telkens beter kunnen. Zeker als je weleens in een Landwind, Brilliance of Qoros hebt gezeten, zie je dat de stappen enorm zijn. In dit geval zien we in het interieur van de Toyota bZ7 een strak interieur met ruim opgezet dashboard. De verlichting, diagonaal over de deuren, is een leuk detail. Net als het ‘werkje’ in de bekleding. Het is geen uitgelubberd leer, maar een patroontje. Mooi hè?

Wanneer komt de Toyota bZ7 naar Nederland?
Zeg nooit nooit, maar in principe nooit. De auto is namelijk specifiek voor de Chinese markt ontworpen. Nu is er telkens meer overlap tussen de wensen van de Chinese, Europese en Amerikaanse consument. De Mazda 6e is een soortgelijke auto die aanvankelijk ook niet direct voor Europa is ontworpen. Gezien het feit dat Toyota nog niet heel erg een breed aanbod van elektrische auto’s heeft, is het zeker geen slecht idee en zal het ons zeker niet verrassen.
Overzicht uitvoeringen en prijzen
Qua uitvoeringen is er nog niet veel bekend. Toyota verklapt dat de bZ7 meer dan vijf meter lang is en dat is het wel een beetje. Maar als we even goed kijken naar de auto, lijkt de bZ7 heel erg veel op de Aion Hyper GT. Met name bij de D-stijl zijn de gelijkenissen treffend. De Aion Hyper GT kun je in China krijgen met 70 kWh-accu en eentje met 80 kWh. De eerste heeft 240 pk en gaat in 6,5 seconden naar de 100 km/u. De ’80’ heeft 340 pk en sprint in 4,9 seconden naar de 100 km/u.
Wat is de actieradius van Toyota bZ7?
Die vermeldt Toyota evenmin, maar ook hierbij kunnen we kijken naar het zustermodel. De instapper met 240 pk heet een 70 kWh-accu en kan 600 kilometer ver komen op een volle accu. Het topmodel heeft een accu van 80 kWh (ja, dit verzinnen we niet) en moet 710 kilometer halen. Dit zijn de officiële cijfers voor de Aion Hyper GT volgens de CLTC. Deze cyclus is minder representatief dan de WLTP-cyclus die wij hanteren.

Wat is de prijs van de Toyota bZ7?
Lees dit stukje even niet als je in Nederland net een nieuwe auto hebt gekocht. De prijs van de Toyota bZ7 is niet bekend, logischerwijs. Maar van het zustermodel wel en de Aion Hyper GT is er al vanaf omgerekend 24.500 euro, voor de eenvoudigste uitvoering met de kleinste accu en het minste vermogen. Ga je voor ‘De Dikke Sjaak’, dan ben je omgerekend 31.150 euro kwijt. Voor Nederland zou die prijs hoger liggen, vanwege de importtaksen, zo rond de 45.000 euro.
Wat zijn de alternatieven?
Het lijkt eigenlijk een regelrechte aanval te zijn op de Mazda 6e. Het idee is natuurlijk ook gelijk. De Toyota bZ7 is niet vanaf het ventieldopje ontwikkeld is als Toyota, maar een Chinese sedan waar ze een Toyota van gemaakt. Andere alternatieven zijn diverse Chinese elektrische sedans, zoals de BYD Seal, Nio ET5 en Xpeng P7. Ja, dat rijtje kan je bekend voor komen, want die noemden we vanmiddag ook al een keertje.