
Elke keer als je een enorme luxesedan voorbij ziet rijden denk je: dat moet een hoop geld kosten. Nu is dat in zekere zin ook zo, maar om te kopen zijn dit soort auto’s eigenlijk best betaalbaar. Het onderwerp van gesprek voor vandaag is de BMW 7-serie van de F01-generatie. Deze is gebouwd van 2008 tot 2015. Dit betekent dat de jongste exemplaren zelfs negen jaar oud zijn. Daarnaast zitten er dus ook youngtimers tussen. Onze vraag is natuurlijk? Wat kost een BMW 7-serie (F01) tegenwoordig nog?
Want het is een type auto dat juist nu heel erg interessant kan zijn om te kopen. Het was destijds de opvolger van de nogal bekritiseerde ‘E65′-generatie, met die bijzondere styling. De F01-generatie was juist minder uitbundig gestileerd, minder een rijdend statement. Dat niet alleen, het infotainment is bruikbaarder, de motoren zijn een stuk zuiniger en het interieur is fraaier. Kortom, er zijn veel reden om zo’n slagschip te kiezen. Wij gaan kijken wat het kost en waar je op moet letten.
Wat kost een BMW 7-serie (F01) als occasion (2008-2016)?
- Specificaties
- Hoeveel zijn er in Nederland?
- Wat kost een BMW 7-serie (F01) als occasion?
- Wat kost een BMW 7-serie (F01) als occasion in Duitsland?
- Is de BMW 7-serie (F01) betrouwbaar?
- Hoe rijdt zoiets?
- Welke uitvoering van de BMW 7-serie moet ik hebben?
- Wat zijn de concurrenten van de BMW 7-serie (F01)
- Is een BMW 7-serie (F01) zijn prijs waard?
Specificaties
De F01-generatie kwam in 2008 op de markt en was een totaal andere auto dan zijn voorganger. De styling was meer ingetogen. Desondanks was het een veel modernere auto. Veel dingen die de E65 zo futuristisch maakte in 2002, maken hem nu verouderd. Bij de F01 is dat precies andersom. In de juiste kleur-wielcombinatie ziet die er nog steeds modern uit. Er is niet één 7-serie, er zijn meerdere uitvoeringen die er hetzelfde uitzien, maar onderhuids behoorlijk afwijken.
Qua benzinemotoren is er keuze uit een zescilinder (740i, 320 pk) en een V8 (750i, 407 pk). Een lange versie, de F02, is er vanaf 2009. Later komt daar een twaalfcilinder bij, de 760i met 544 pk. Voor het eerst sinds lange tijd heeft de 7-serie een turbo benzinemotor. Een andere noviteit is dat je deze generatie kunt krijgen met vierwielaandrijving, xDrive genaamd. Aanvankelijk is dat alleen leverbaar op de 750i en de 740d. In 2010 verschijnt de ActiveHybrid 7, die vooral aantoont dat er de afgelopen 15 jaar flinke stappen zijn gezet qua hybride-techniek.

In 2012 krijgt de gehele range een facelift, LCI bij BMW geheten. De 730d is nu optioneel met xDrive te bestellen. Nieuw is de BMW 750d, die standaard xDrive heeft. Deze heeft de tri-turbodieselmotor uit de M550d met 381 pk en 730 Nm. De 750i heeft extra vermogen en koppel, en is aanzienlijk betrouwbaarder. De productie eindigt in 2015. De opvolger (G01) lijkt behoorlijk veel op zijn voorganger, dus ondanks zijn leeftijd, komt de F01 nog niet heel verouderd over.
Hoeveel zijn er in Nederland?
De BMW 7-serie (F010) is een relatief zeldzame auto in ons land. Volgens Kenteken.tv rijden er op dit moment een kleine 500 exemplaren in Nederland. Daar kunnen een paar late oudere types (E65) tussenzitten. Wat ook heel erg opvalt is dat de auto nieuw mondjesmaat verkocht in Nederland, maar vooral later werd geïmporteerd. Ongeveer 150 zijn er geleverd in Nederland, de rest is import. Er zijn er meer verkocht in Nederland, maar een gedeelte daarvan is ook weer geëxporteerd natuurlijk.
Wat kost een BMW 7-serie (F01) als occasion?
In Nederland staan er ongeveer 70 exemplaren te koop. De goedkoopste BMW 7-serie (F01) in Nederland kost 8.500 euro. Dan heb je uiteraard een 730d met veel kilometers: 350.000 km om precies te zijn. Zo rond de de tien mille is er behoorlijk wat keuze uit diverse exemplaren, allemaal diesels met veel kilometers. Voor de kilometers hoef je niet bang te zijn: dit zijn typische snelwegauto’s. Sterker nog, een 7-serie diesel met alleen stadskilometers zal meer problemen geven, ook al is de km-stand lager.

De benzine-versies zijn er vanaf 12.500 euro, er is nauwelijks prijsverschil tussen de zescilinder (740i) en achtcilinder (750i). Waarschijnlijk is dat in verband met de te verwachten kosten. Voor 20.000 euro heb je keuze uit hele dikke en frisse exemplaren. Bijzondere 7-series van na de facelift met weinig kilometers vind je voor minder dan 30.000 euro. Soms zijn jongere exemplaren iets goedkoper, dit vanwege de Youngtimer-regeling. Die jongere exemplaren worden pas over een jaar (of twee) youngtimer. Daar kun je je voordeel mee doen.
Wat kost een BMW 7-serie (F01) als occasion in Duitsland?
Jij denkt natuurlijk dat dit een auto die juist in Duitsland wel populair is, en weet je: daar heb je een punt. Bij onze Oosterburen staan er namelijk meer dan 600 exemplaren te koop. De goedkoopste BMW 7-serie (F01) in Duitsland kost 5.000 euro. Dat is dan een 730d met een half miljoen kilometers aan ervaring. Andere 7-series rond dat prijspunt hebben meestal wel wat werk. Ook hier geldt dat je rond de 10.000 heel erg veel keuze hebt uit exemplaren waar je nog jarenlang plezier van kunt hebben.
In Duitsland zie je veel meer aangepaste exemplaren. In principe kun je daar het beste ver van wegblijven, of het moeten net de modificaties zijn die jij net wil. Tussen de 15-20 mille is er een enorme keuze uit nette uitvoeringen. Ook in Duitsland zijn de duurste exemplaren 30.000 euro, ze zijn alleen nog mooier, aparter en netter.
Is de BMW 7-serie (F01) betrouwbaar?
Nee, totaal niet eigenlijk. Het is een zeer goede auto die waanzinnig goed in elkaar is geschroefd, maar dit zijn oude auto’s die bomvol zitten met techniek en luxe. In veel gevallen zijn het onderdelen die specifiek voor de 7-serie zijn. Het zal je niet verbazen: dat kan allemaal stuk en is duur om te vervangen. Het belangrijkste is dat je een keurig exemplaar vindt waarvan het onderhoud is bijgehouden. Zorg dat je de motor altijd koud kunt horen starten. Loop weg als de motor al warm is bij bezichtiging.

Qua motoren hebben ze allemaal wat. Bij de diesels is het handig om zoveel mogelijk turbo’s ontwijken. De 740d heeft er twee, de 750d heeft er drie. Belangrijke items op op te letten bij de diesels zijn het roetfilter, de waterpomp, distributieketting en krukaslagers. Bij de sterkere diesels lijkt dat harder te gaan. Bij de 750i met V8 kan er heel veel kapot gaan, zeker met verkeerd onderhoud. Tip: de 407 pk is een drama, de 449 pk-versie al een stuk beter.
Controleer vooral of alles werkt voordat je de auto koopt. Alle electronica, alle functies. Ook van ogenschijnlijk simpele defecten zijn de reparatiekosten dermate hoog dat je beter een duurdere auto kunt kopen. Kijk bij xDrive-modellen of de banden voor en achter de gelijke maat zijn en een ster-codering hebben. Is dat niet het geval, loop dan weg: de tussenbak kan dat niet hebben.
Hoe rijdt zoiets?
Uiteraard rijdt je als een vorst in zo’n auto. De 7-serie (F01) is bijzonder comfortabel, stil en relaxed. En snel. Er is niet zoiets als een trage 7-serie. Nou ja, die is er wel maar de 730i met N52-motor is nooit in Europa geleverd. Zowel de 740i als 730d zijn meer dan voldoende rap. Meer heb je eigenlijk niet nodig in de F01. Dit zijn geen auto’s voor randstad, maar voor de Autobahn. Daar zijn ze helemaal in hun element. Je kan de hele dag 200 plus rijden en fris uitstappen.

Het is de minst sportieve BMW, zoveel is duidelijk. De 7-serie is afstandelijk en alles gaat redelijk indirect. Een Audi A8 of Jaguar XJ betrekt je meer bij het rijden. De motoren zijn geweldig. Stil, welgemanierd en bijzonder krachtig. In geen versie heb je het geval ’te kort’ te komen. BMW deed in Europa niet aan schraapuitvoeringen zoals de concurrenten wel deden.
Welke uitvoering van de BMW 7-serie moet ik hebben?
Dat hangt natuurlijk af van je smaak en eisen. Maar in dit geval is het simpel: ga voor de basismotoren. Dus ga je voor een benzine, kies de 740i en voor de diesels de 730d. Sla de hybride over, die voegt niets toe en er is geen financiële incentive, terwijl er wel meer onderdelen zijn die onderhoud nodig hebben.
De 740i en 730d zijn het minst onbetrouwbaar, relatief zuinig en als je wil kun je ze makkelijk chippen voor meer vermogen. Dan nog is dat betrouwbaarder dan een dikkere uitvoering kopen. Daarbij is een zes-in-lijn een briljant motortype: ze zijn trillingsarm en lopen erg soepel. Dat past perfect bij een limo als de BMW 7-serie.
Bij de 7-serie F01 komen er diverse codes voorbij, dit betekenen ze:
- F01 (korte wielbasis)
- F02 (lange wielbasis)
- F03 (Security, gepantserd, veelal lange wielbasis, maar hoeft niet)
- F04 (ActiveHybrid, zowel lange als korte wielbasis)
Wat zijn de concurrenten van de BMW 7-serie (F01)
Nou, dat zijn natuurlijk de usual suspects van Audi – de A8 van de D4-generatie en Mercedes – de S-klasse van de W221-generatie. Ook bij die twee geldt, dat de instapversies alles bieden dat je nodig hebt. De S-Klasse heeft nog wat meer grandeur en is nog meer een Uberlimo. De Audi A8 is juist iets meer ingetogen. Als je graag vierwielaandrijving wil, laat die Mercedes en BMW staan en kies voor een A8 quattro. In beide gevallen zijn de achtcilinders beter dan bij BMW qua betrouwbaarheid.
Jaguar XJ

De XJ van de X350-generatie was een sensatie bij de introductie. Normaal gesproken verouderen dat soort ontwerpen erg snel, maar niet hier. Het is nog altijd een modern uitziende limousine. De auto is geheel van aluminium en bijzonder licht. Dat scheelt in de MRB. Qua motoren raden we de supercharged V6 of V8 aan, de 2.0T en de diesels zijn zuiniger, maar onderhoudsgevoeliger. En een dikke benzinemotor past beter bij een Jaguar.
Lexus LS

Ah, een Japanner, dus die gaan niet kapot. De Lexus LS heeft een naam hoog te houden als het gaat om betrouwbaarheid. Dat is niet een synoniem voor goedkoop onderhoud, want dat is zeker niet het geval. Mede vanwege de zeldzaamheid zijn de specifieke onderdelen soms onredelijk duur. Nog een nadeel: er zijn alleen maar achtcilinders. Ook is het interieur meer luxe Toyota dan premium-Duits. Oh, en om te rijden is het enorm inspiratieloos. Lekker een chauffeur huren, dus.
Volkswagen Phaeton

In dit geval kun je kiezen uit de latere modellen, van na de facelift. Ook de Phaeton is een auto waarbij je helemaal geïsoleerd bent van de buitenwereld. De brouwkwaliteit staat op een bijzonder hoog peil, maar net als bij de 7-serie is dat iets anders dan betrouwbaarheid. Je merkt wel dat de Phaeton in basis wat ouder is, dus minder rap, minder zuinig en minder gadgets aan boord. Ook helpt de badge niet mee, terwijl dat juist voor anderen een voordeel is. Dit is echt incognito genieten.
Is een BMW 7-serie (F01) zijn prijs waard?
Ja, de vraagprijs wel. De truc is om een nette auto te vinden. De financiële sweet spot zit rond de 15.000 tot 20.000 euro voor een nette zescilinder met achterwielaandrijving. Qua uitrusting, luxe, comfort en verfijning is een goed onderhouden 7-serie nog altijd beter dan veel nieuwere sedans. Houd er alleen rekening mee dat onderhoud soms ineens een paar duizend euro kan kosten, ook al is er nog niet echt iets stuk. Houd dus altijd een potje apart, dus kun je met gerust hart zoeven.
Het grote nadeel van de V8’s is dat er van veel slijtagezaken er 2 opzitten, dus als er iets kapot gaat, dan gaat dat direct keer twee.
De I6 is wat dat betreft wezenlijk goedkoper.
En de hot-V van de V8 was iets waar BMW in moest groeien. Dus zoals het artikel stelt, verwacht van de 1e generatie veel duur onderhoud.
Goed verhaal met een realistische kijk op de te verwachten kosten.
Mbt x drive is gelijke banden inderdaad een must maar geen ster codering lijkt mij niet een deal breker? Zal ook checken of de olie van de tussenbak (en ondanks BMW’s ‘sealed for live’ onzin dat alle andere diffs en versnellingsbak) al eens vervangen is.
BMW, Beter Met Wegenwacht.