Het is de meest unieke hot hatch van de afgelopen 25 jaar, als je de Renault Clio V6 even niet meerekent. We hebben het over de BMW M135i en M140i. De combinatie van een C-segment hatchback met een enorme zescilinder turbomotor en achterwielaandrijving is bijzonder. Bij BMW gaan we het niet meer tegenkomen, in elk geval. Dat betekent bij andere merken al helemaal niet.

Ondanks dat het nog relatief moderne auto’s, zijn het nu dus al een soort klassiekers. De liefhebbers zijn namelijk er ook van op de hoogte. Het mooie is dat je een bijzondere motor, achterwielaandrijving kan krijgen in een compact, praktisch en relatief onopvallend totaalpakket. Het zijn ook nog vrij moderne auto’s die je elke dag kunt gebruiken.

Specificaties

Zoals gezegd is de BMW M135i (en de latere M140i) een C-segment hatchback met een zescilinder lijnmotor met turbo en achterwielaandrijving. Maar er zijn een hele hoop verschillende varianten die behoorlijk afwijkend zijn qua beleving. Het mooie is dat je BMW destijds elke mogelijk configuratie kon krijgen. De BMW M135i komt in 2013 op de markt.

In feite zijn er twaalf verschillende configuraties mogelijk. Er is een driedeurs (F21) en vijfdeurs (F20). Vervolgens kun je kiezen tussen een handgeschakelde zesversnellingsbak of achttraps automaat. De handbak heeft altijd achterwielaandrijving. Vierwielaandrijving – xDrive genaamd – is mogelijk in combinatie met die automaat.

BMW M135i (F21) blauw (2013) zijkant rechts achter schuin

De BMW M135i heeft een N55B30-motor, een drieliter zescilinder met 320 pk en 450 Nm. Vanaf juli 2013 stijgt dit vermogen naar 326 pk. Die 6 pk ga je niet meteen voelen, maar mocht je tuningsplannen hebben wel. De 326 pk-versies hebben een elektronische wastegate (in plaats van pneumatisch) en kun je (nog) makkelijker opvoeren. Standaard is de M135i overigens meer dan snel zat.

In 2015 krijgt de BMW M135i een facelift, LCI in BMW-termen (Life Cycle Impulse). Het maakt de auto aanzienlijk minder karakteristiek. De voorzijde is wat non-descript en de achterzijde oogt wat ieler dankzij de bredere achterlichten. Nu is dat slechts een mening en was de consument erg blij de met de facelift. In technische zin verandert er vooralsnog niets.

BMW M135i LCI (F20) oranje (2015) zijkant rechts voor schuin studio

Dat gebeurt pas in 2016. De M140i volgt de M135i op. Deze worden soms ook als LCI2 omschreven. Wederom is het een drieliter zes-in-lijn met turbo, ditmaal met 340 pk en 500 Nm. De motor is compleet nieuw: de B58B30. Deze hebben niet alleen nog meer potentie, maar zijn aanzienlijk betrouwbaarder én zuiniger. Nu koopt niemand een M140i voor de zuinigheid, maar het is wel mooi meegenomen, toch?

Hoeveel zijn er in Nederland?

In Nederland is het best een populaire auto. Er rijden er namelijk bijna 1.000 van rond in ons land. Nieuw was het geen verkooptopper, maar het is een importfavoriet. Er zijn er al meer dan 700 ingevoerd. Dat is ook niet gek, want dit zijn typisch auto’s die nieuw in Nederland niet echt goed verkopen, maar gebruikt wel. Ook heeft de BPM hiermee te maken, naarmate een auto ouder wordt, krijg je korting op de BPM.

Wat kost een BMW M135i als occasion?

In Nederland staan er op moment van schrijven zo’n 65 exemplaren van de BMW M135i en M140i te koop. De goedkoopste BMW M135i in Nederland kost 13.400 euro. Voor dat geld heb je uiteraard een vroeg (2012) exemplaar met enorm veel kilometers (265.000). De op een na goedkoopste M135i kost 16.000 euro, dus het loopt al snel op. Rond de 18.000 euro heb je iets van keuze, maar wil je een exemplaar met minder dan anderhalve ton op de klok, moet je 20.000 euro (of meer) mee nemen.

BMW M140i xDrive Shadow Edition (F20, LCI2) grijs (2017) zijkant achter schuin

Wat opvalt is dat er bijzonder weinig keuze is qua kleur of uitvoering. Kijken we naar de BMW M140i, dan zien we iets opmerkelijks. Iets dat wel een beetje aan hadden kunnen zien komen. De M140i is namelijk ietsje duurder dan zijn opvolger, de nieuwere M135i (F40-generatie). De duurste M140i van Nederland kost nog doodleuk 50.950 euro. Tip: voor dat geld ben je gek als je niet een BMW M2 koopt. Het geeft in elk geval wel aan dat men die ziet als de heilige graal.

Waarde qua configuratie:

  • Achterwielaandrijving couranter dan xDrive
  • Vijfdeurs couranter dan driedeurs
  • Automaat couranter dan handbak

Wat kost een BMW M135i als occasion in Duitsland?

In Duitsland is de keuze logischerwijs een stuk groter, maar ook niet weer zóveel groter als je zou denken. Er staan er ongeveer 180 stuks te koop. Als we de versies met ‘Motorschaden’ (nee, dat is niet een gewilde optie) niet meerekenen, kost de goedkoopste BMW M135i in Duitsland 13.000 euro. Dat ben je kwijt voor een versie met xDrive en veel kilometers. Duitsers rijden graag met hun auto’s en er staan er veel met veel kilometers.

De duurste exemplaren zijn ook hier de M140i’s met weinig kilometers. In Duitsland zitten die rond de 40.000 euro, in plaats van rond de 50.000 euro. Houd er rekening mee dat je met de jongere exemplaren nog wel iets aan BPM zal moeten betalen als je hem op Nederlandse platen wil. Ook hier is het overigens duurder dan de M135i van de F40-generatie,

Is de BMW M135i betrouwbaar?

In grote lijnen wel. We durven zelfs te tellen dat de M135i en M140i over het algemeen genomen betrouwbaarder zijn dan de drie- en viercilindermotoren die in de 1-serie zijn geleverd in die periode. Deze auto’s kun je heel erg goed tunen en dat is wat velen hebben gedaan. Nu hoeft dat niet zo’n probleem te zijn, maar houd er wel rekening mee dat niet alle onderdelen het eeuwige leven hebben.

BMW M135i (F20) N55B30 motor

Bij vroege modellen wil de turbo het weleens begeven. Houd ook de waterpomp en thermostaat in de gaten (komt bij heel veel BMW’s voor). De B58-motor wordt als onverwoestbaar omschreven, maar geef het even tijd. Het zijn zeker geen perfecte motoren, maar zoals met alle BMW-motoren moet je ze goed warm rijden en geregeld onderhouden.

Hoe rijdt zoiets?

Dat hangt eigenlijk heel erg af van de precieze configuratie af. De meest pure versie is de M135i met achterwielaandrijving en handbak. Die handbak is typisch BMW: een tikkeltje hakerig en nooit echt precies. Enerzijds is dat ‘leuk’, je moet dus met beleid schakelen en dat is beleving, maar je kan hem niet lekker door de versnellingen heen ‘rammen’. De automaat is briljant: snel, soepel en doet bijna altijd wat je verwacht.

De xDrive modellen hebben een vanaf de transmissie een tussenbak naar voren. In basis voelt het aan als een Negatieve punten zijn er ook. De besturing is elektrisch en wel erg gevoelloos, doch precies en snel. Vering en dempers staan niet op het hoge niveau van de motor en met name een sperdifferentieel ontbreekt, wat de auto met dit vermogen en koppel gewoon nodig heeft.

BMW M135i (F21, LCI) oranje (2015) zijkant schuin door bocht

Wat je past later opvalt: je zit scheef in de 1-serie en niet zo’n klein beetje ook. Het went op zich wel, maar vanuit een 3-serie valt het wel op. Verder rijdt een M135i en M140i uit de kunst. Ze zijn relatief compact, maar je hebt wel die geweldige zes-in-lijn motor. Deze doet trillingsvrij zijn werk en heeft bij alle toerentallen voldoende koppel of vermogen. De latere B58 is sneller en zuiniger, de oude N55 (M135i) klinkt aanzienlijk mooier.

Wat zijn de concurrenten van de BMW M135i en M140i?

In principe zijn dat de andere premium hot hatchbacks. Bij Audi kun je voor hetzelfde geld terecht voor een S3 of een iets oudere RS 3. De Audi S3 heeft een eenvoudigere motor, maar een (veel) hoogwaardiger interieur. Ook is de Audi altijd voorzien van quattro-vierwielaandrijving. Vroege exemplaren kon je krijgen met een handbak, maar die zijn zeldzaam. Die RS3 heeft zo mogelijk een nog fijnere motor dan de M135i, maar is iets minder een rijdersauto.

De Mercedes A 45 AMG was de directe concurrent van de M135i. Deze was aanzienlijk duurder en voorzien van slechts een tweeliter viercilinder. De A45 is een effectief kanon met zijn automaat met dubbele koppeling en vierwielaandrijving. En in standaarduitvoering ook gewoon sneller, want de A45 AMG heeft 360 pk en weegt minder. Qua beleving is het wel een compleet andere auto. Als je kijkt naar wat een A45 kost ten opzichte van een BMW M135i, lijkt de markt dat ook zo te zien.

Is een BMW M135i (of M140i) zijn prijs waard?

Ja, 100%. In principe krijg je namelijk twee auto’s voor de prijs van 1. Enerzijds heb je een krachtige en bijzondere aandrijflijn die meer thuis hoort in bijzondere sportwagens. Anderzijds is het gewoon een praktische BMW 1-serie. Ze zijn niet heel erg goedkoop in aanschaf en al helemaal niet qua gebruikskosten. Qua onderhoud is het bijna een BMW 3-serie (wat het technisch gezien ook is).

Honda S2000 (AP2) rood (2003) zijkant voor schuin voor rechts dak omlaag

Lees ook: Is zo’n hoogtoerige Honda S2000 na 25 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Reacties

  • GeesM140i heeft op 31 december 2024 geschreven:

    Leuk artikel. Hopelijk staat dit ook in het blad. Ga ik het zeker kopen.
    Gelukkige bezitter van een in NL nieuw gekochte M140i, stock, maar met M-performance remmen en binnenkant. Incl alle opties. Een pareltje dat hopelijk zijn waarde gaat houden in zijn eigen garage. Zo blij mee. Want weinig rijdt zoals dit.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)