Met de nieuwe Audi RS3 Sportback – het bommetje van Audi dat de Volkswagen Golf R mag overschaduwen – konden we vooralsnog niet op normaal asfalt rijden. Dus begaven we ons op glad ijs en reden prompt een scheve schaats. Letterlijk.

Het is wereldnieuws

Met een Audi RS3 kun je ook dwars door de bocht. Daarmee is Audi zijn belofte nagekomen. Het merk met de ringen was in zijn wiek geschoten, want ze kregen het verwijt dat de snelle jongens uit Ingolstadt te veel onderstuur hadden om echt mee te dingen naar de titel Meest Begerenswaardige Duitser. Er is keihard gewerkt om de Audi RS3 Sportback zo te configureren dat ook hij zwierend met zijn kont door bochten te rammen is. Het recept was tamelijk eenvoudig: de integrale aandrijflijn is zo ingeregeld dat er 100 procent motorkracht naar de achterwielen kan gaan. In het persbericht pocht Audi zelfs dat gecontroleerde drifts mogelijk zijn. Maar het was geen loze prietpraat. Zelfs in onze onbehouwen klauwen gleed de Audi RS3 Sportback soepeltjes zijwaarts door de bochten, met de voorwielen full-lock tegensturend.

Maar nu komt de aap uit de mouw

De ondergrond moet niet stroever zijn dan een spiegelglad bevroren meer. Het enige ‘wegdek’ waarop de Audi zijn kunsten wil vertonen, is ijs. Ja, lekker is dat. Hier krijg je zelfs een tractor nog dwars. Ergo, we hebben het bewijs gekregen dat je een Audi aan het oversturen kunt krijgen, maar daar zijn we niet veel wijzer van geworden. We hebben (stiekem) met veel plezier naar Frozen gekeken, maar om nu elke keer een spekgladde B-weg op de Noordpool op te zoeken om dwars te kunnen gaan met een snelle vijfdeurs gezinsauto, dat gaat zelfs ons te ver. Krijg je die kont ook op zoab óm?
Het enige dat we je wél kunnen melden is dat het vermogen geen probleem is. Met 367 pk is het namelijk de snelste hot hatch die er momenteel te koop is. Hij peutert het uit een vijfcilinder turbo en troeft de Mercedes A 45 AMG af. De stopwatch blijft bij de acceleratie van 0 naar 100 km/u steken op 4,3 seconden. De reactie op het gaspedaal is fenomenaal. Het maximale koppel is al bij 1.650 tpm los, en ook bij hogere toeren is er een surplus aan stuwkracht. Het geluid is briljant, zowel de zeventraps bak met dubbele koppeling en krachtverdeling in de quattro-aandrijflijn reageren bliksemsnel op je commando’s. Daar kan de A 45 nog wat van leren. Maar verder komen we niet, want het notitieblokje blijft leeg.

En dus weten we niet of de Audi RS3 Sportback de meerprijs ten opzichte van de Volkswagen Golf R waard is. Dáármee hebben we al ervaren dat het een heerlijkheid is om ook op normale Europese wegen te stoeien. We kijken dan ook reikhalzend uit naar onze eerste kennismaking met de RS3 in de bewoonde wereld. Dus je zult het voorlopig even moeten doen met de wetenschap dat je met een Audi RS3 Sportback op ijs kunt driften. Alleen dat al is een rijtest waard.

Specificaties Audi RS3 Sportback


Motor
2.480 cc
vijfcilinder turbo
367 pk / 465 Nm

Aandrijving
vier wielen
7v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 4,3 s
top 280 km/u

Verbruik (gemiddeld)
8,1 l/100 km
189 g/km CO2

Afmetingen
4.343 x 1.800 x 1.411 mm (l x b x h)
2.631 mm (wielbasis)
1.520 kg
55 l (benzine)
340 / 1.180 l (bagage)

Prijzen
NL € 68.000
BE € 52.800

VONNIS
Hopelijk is deze koning van de hete hatchbacks op een stroeve baan net zo goed als op het ijs, maar vooralsnog weten we dat niet. Dus deze test op uitnodiging van Audi was eigenlijk zinloos. Maar wel enorm leuk

Reacties