
Als je heel hard je best hebt gedaan op school en heel hard werkt, kun je – op een gegeven moment – een leuke auto veroorloven. Mits de wederhelft het budget niet laat verdampen in de Bermudadriehoek van het huishoudboekje, om met Harrie Jekkers te spreken. Een Corvette is altijd de bluecollar-sportwagen geweest en de zesde generatie was veruit de beste. Daarom vroegen wij ons af: wat kost een Corvette C6 tegenwoordig nog?
Het klinkt namelijk als de ideale sportwagen voor erbij. Zeker als je iets wil met uitstekende prestaties, een fraai geluid en iconosich voorkomen. De Corvette is al jarenlang een fenomeen. Een veelgehoorde klacht was echter dat de auto zich absoluut niet kon meten met de beste Europese sportwagens. Deze ietwat snobistische houding is eigenlijk al niet meer van toepassing bij deze generatie.
Wat kost een Chevrolet Corvette als occasion (2004 – 2014)?
- Specificaties
- Hoeveel zijn er in Nederland?
- Wat kost een Chevrolet Corvette C6 als occasion?
- Wat kost een Chevrolet Corvette C6 als occasion in Duitsland?
- Is de Chevrolet Corvette C6 betrouwbaar?
- Hoe rijdt zoiets?
- Wat zijn de concurrenten van de Chevrolet Corvette C6
- Is een Chevrolet Corvette C6 zijn prijs waard?
Specificaties
De Chevrolet Corvette C6 is een doorontwikkeling van de C5. Dat is niet vreemd in sportwagenland. De Porsche 911 (997) is immers een doorontwikkeling van de 911 (996). Waar bij Porsche de afmetingen behoorlijk overeenkomen, is de Corvette korter dan zijn voorganger, maar is de wielbasis groter. Het is de eerste Corvette die géén klapkoplampen heeft sinds het model uit 1962. De opzet van de Corvette is simpel, tegen het ouderwetse aan. De body is van kunststof en achter heb je een bladveer.

De basisuitvoering heeft al een 6,0-liter V8 (LS2) met 400 pk en 542 Nm. Dat is al lekker. Standaard heeft de Corvette een handgeschakelde zesbak, maar voor het eerst was er een zestrapsautomaat. Van 0-100 km/u sprinten is in 4,1 seconden gedaan (4,8 voor de automaat) en de topsnelheid is 300 km/u. Ook in 2025 noemen wij dat snel. Dat komt mede door het lage gewicht van rond de 1.500 kilo. Heel erg handig, de Corvette Coupé is eigenlijk een hatchback met een bagageruimte van 647 liter.

Een andere toevoeging in 2005 is de Corvette Z06 (afbeelding boven). Deze heeft de LS7, een zevenliter V8 (ja, 7.0) en levert 505 pk en 639 Nm. Ook het chassis is flink aangepast. Je kunt de Z06 herkennen aan de grotere luchtinlaten en grotere wielen. In 2007 krijgt de gewone Corvette een 6,2-liter V8 met 437 pk, de LS3. Het topmodel komt in 2009, de Corvette ZR1 (afbeelding onder). Deze combineert een 6,2-liter V8 met supercharger (LS9) en levert 650 pk en 840 Nm.

In 2010 krijgt de C6 een facelift. De basisversie heet nu Grand Sport en is het pareltje van de range, eigenlijk. De Z06 en ZR1 blijven in het gamma. Voor het eerst krijgt de Cabrio een snelle versie: de 427. 427 staat voor het aantal cubic inches (de manier hoe ze in de VS cilinderinhoud communiceren) en dat komt overeen met 7 liter. In 2014 gaat de Corvette C6 uit productie en neemt de C7 het stokje over.
Hoeveel zijn er in Nederland?
Natuurlijk, het is geen Golf of Astra, maar er rijden alsnog meer dan 350 exemplaren van de Corvette C6 in Nederland. Daarmee is de auto minder populair dan de Porsche 911, maar zijn ze ook niet onvindbaar of extreem zeldzaam. Slechts 85 exemplaren zijn origineel Nederlands, de rest is geïmporteerd. Dat hoeft geen probleem te zijn, overigens. Wees er wel scherp op wáár de auto vandaan komt.
Handig om te weten, sommige Corvettes van deze generatie heten ‘Corvette’ en niet ‘Chevrolet Corvette’. De importeur probeerde Corvette los te weken van de plastic budgetknallers uit Zuid-Korea die toen ook ineens Chevrolet heetten. Het was typisch zo’n marketingprobeersel dat na zes glazen champagne het beste idee ooit bleek. Vana 2010 werd het gewoon weer Chevrolet Corvette.
Wat kost een Chevrolet Corvette C6 als occasion?
In Nederland staan er op dit moment zo’n dertig exemplaren te koop. De goedkoopste Chevrolet Corvette C6 in Nederland kost 24.949 euro. Jazeker, voor mindergeld dan een nieuwe Polo kost heb je dus al een legendarische sportwagen met V8. Dat is dan een coupé uit 2005 met automaat en flink wat kilometers: 265.000 km om precies te zijn. Onder de 30.000 euro vindt je ook exemplaren met de helft minder aan kilometers. Dat zijn allemaal coupés met automaat.
Handbakken zijn aanzienlijk duurder, net als de Z06. Die begint bij zo’n 50.000 euro. Op moment van schrijven stond er geen ZR1 te koop, maar die zijn vaak rond de 80.000 tot 100.000 euro. Daar heb je ook een gebruikte Ferrari voor, maar je kunt een ZR1 ook vergelijken met een Ferrari, zeker qua prestaties. Een Corvette ZR1 is in rechte lijn sneller dan een Ferrari 599 GTB Fiorano. Op de Nurburgring trouwens ook.
Wat kost een Chevrolet Corvette C6 als occasion in Duitsland?
Het aanbod in Duitsland is een stuk groter, daar staan er meer dan 90. De goedkoopste Chevrolet Corvette C6 van Duitsland kost 25.000 euro. Dan heb je Coupé uit 2007 met automaat met 95.000 kilometer. In Duitsland staan er veel getunede exemplaren. Dat is geen probleem, mits het goede onderdelen zijn. Namen als Callaway, Lingenfelter en Hennessey zijn altijd goed, net als Geiger Cars.

We hebben een speciale vermelding voor als je een Corvette gaat importeren of een geïmporteerde Corvette koopt. Er zit een verschil tussen een USA-Corvette en een EU-Corvette. De Europese modellen hebben het Z51-pakket standaard. Nu vinden we het een verschrikkelijke zin om uit te spreken, ‘maar die optie wil je er echt op hebben’. Het is een pakket met betere koeling, stijvere veren, grotere remmen, stijvere anti-rollbars, straffere dempers en iets aangepaste versnellingen.
Is de Chevrolet Corvette C6 betrouwbaar?
Ja, de Corvette staat bekend als zeer betrouwbaar. Wij Europeanen lachen om de simpele techniek van de Corvette, maar een 911 van hetzelfde bouwjaar is een tikkende tijdbom op proefverlof in vergelijking met een Corvette. Vergeet niet dat deze motoren ook in pick-ups en SUV’s liggen en probleemloos vele tonnen kunnen draaien. Betrouwbaar wil overigens niet zeggen dat het goedkoop in onderhoud is. Zorg dat onderhoud op tijd wordt uitgevoerd en misschien wel belangrijker: gebruik alleen originele onderdelen.

Vanuit de VS zijn er enorm veel onderdelen te krijgen, dus dat is mooi meegenomen. Zorg dat de originele wielen in goede conditie zijn, de auto is vrij onoverzichtelijk dus je hebt ze snel beschadigd. Sowieso is het handig om een Corvette op de brug te zetten en te inspecteren voor schades. De ‘harmonische balancer’ en waterpomp zijn de enige dingen die je preventie kunt vervangen,
Hoe rijdt zoiets?
Een paar verrassingen. Ten eerste zijn de versies met handbak, bij normaal Nederlands gebruik, uitzonderlijk zuinig. Een Corvette is laag en licht en de laatste versnelling is enorm lang. Hierdoor kun je met verhoogd stationair toerental door Nederland forensen en makkelijk 1 op 14 halen. Als sportauto mist de Corvette de finesse van een Porsche 911, het comfort van een Jaguar XKR of de Autobahn-kwaliteit van een Mercedes SL.
Als tweede auto is het echter geweldig. Dan maakt het oude navigatiesysteem, de plastiekerige afwerking en het gebrek aan isolatie niet zoveel uit. Beleving biedt de Corvette in overvloed. Je kunt er ook daadwerkelijk een fijn stukje mee sturen. Het is echt niet alleen een auto voor de dragstrip. Nadelen zijn er ook: de stoelen zijn niet echt denderend. Gelukkig zijn upgrades talrijk voor de Corvette.

Mocht je hem willen upgraden, is het verleidelijk om meer vermogen te geven, met een supercharger heb je al, gauw 200 pk erbij. Onze tip: investeer in een goede schroefset, sportuitlaat en een remmenupgrade. Daar gaat ie geen streep sneller van, maar de Corvette wordt er wel beter en fijner van. De Corvette Grand Sport heeft veel van die hardware al standaard.
Wat zijn de concurrenten van de Chevrolet Corvette C6
We focussen ons op de reguliere Corvette C6 en niet de snellere Z06 of ZR1. De meest voor de hand liggende midlifecrisis-mobiel is een Porsche 911. Prijstechnisch kijk je dan naar eentje van de 996-generatie. De Corvette is aanzienlijk nieuwer dan die 911. Net als de Corvette levert de 911 ook een unieke rijbeleving. De betrouwbaarheid is aanzienlijk minder, alhoewel er voldoende oplossingen voor zijn tegenwoordig. Net als de Corvette ook niet echt een fraai interieur. Rijdt wel geweldig, dat dan wel.

We wilden eigenlijk eerste de Mustang nomineren, want dat is ook met een Amerikaanse coupé met een V8. Die auto is echter in dynamisch opzicht net iets beter dan een kruiwagen. Daarom nomineren we de Jaguar XK. De eerste serie van de tweede generatie kun je voor hetzelfde geld oppikken. Dan heb je een keurige 4.2 liter met 300 pk. Je hebt nietveell het vermogen nodig, want de compleet uit aluminium opgetrokken Jaguar is erg licht.

Als je voor dit geld een V8 wil in een bijzonder raai verpakking is de Maserati Coupé een goede aanbieding. Die vind je ook voor dit geld, soms zelfs voor minder. Daar is een reden voor, want ze zijn extreem duur in onderhoud en qua betrouwbaarheid zit het ook niet mee. Dus je hebt Corvette-prestaties voor Ferrari-onderhoudskosten. Wel klinkt die V8 episch en is het een klassieke schoonheid.

Is een Chevrolet Corvette C6 zijn prijs waard?
Jazeker, is die dat. Heel erg zeg. Kijk, we zijn echt niet gek en je kunt echt wel zien waarom de Corvette C6 zo goedkoop was nieuw. Als het je enige auto is, dan is een Porsche 911 of Jaguar XK een veel betere keuze. Maar puur als weekendfunmobiel zijn er weinig betere auto’s voor het geld. Qua afschrijving denken we niet dat ze veel gaan dalen (integendeel), dus als je ze keurig onderhoudt, heb je die kosten niet en potentieel een auto die meer waard wordt.
Onderhoud en upgrades zijn goed te vinden voor redelijke prijzen. In Nederland zijn er een paar USA-specialisten die je kunnen helpen met het onderhoud. Het enige echt grote nadeel is dat je aan mensen moet uitleggen dat het best goede auto’s zijn en veel waar voor het geld bieden. Dat is niet per se iets waarmee je hoog eindigt op The Cool Wall, maar wel heel erg prettig voor de particuliere koper. En als je de Cars & Fristi-meetings overslaat en lekker gaat toeren, heb je een fijner leven ook.
Lees ook: Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu
