Saai, degelijk, onderstuurd. Op deze wijze hebben we de meeste snelle Audi’s tot 2006 wel samengevat. Met de Audi R8 veranderde dat allemaal. Niet alleen was het een goede auto voor de enthousiaste bestuurder, het zorgde er ook voor dat men anders ging kijken naar Audi. De auto was bij introductie een regelrechte sensatie. Tegenwoordig is de auto alweer 18 jaar oud en vroegen wij ons op de redactie af: wat kost een Audi R8 tegenwoordig?

Want we zien af en toe wat advertenties voorbijkomen met interessante prijzen. En ja, nog altijd is een gebruikte Audi R8 duurder dan de goedkoopste nieuwe Audi A1, alhoewel het niet veel scheelt (komen we zo op terug). Je hebt echter wél iets bijzonders voor de deur staan, waarmee je in principe gewoon dagelijks kunt rijden.

Specificaties

Voordat we gaan kijken wat een Audi R8 kost, kijken we even naar de specificaties. De ene R8 is namelijk de andere niet. Met de Audi R8 wilde Audi een link hebben met de sportieve activiteiten van het merk op Le Mans. De eerste raceauato’s waarmee de 24 uurs-races gewonnen werden, hadden dezelfde naam en ook een V8-motor. Daar houden de overeenkomsten overigens ook wel op. De Audi R8 komt in 2007 op de markt. Qua prijs zat de R8 tussen een 911 Carrera en een Turbo in.

De eerste Audi R8 heeft een 4,2-liter V8 onder de kap, afkomstig uit de Audi RS 4 (B7). De R8 heeft wel een andere compressieverhouding en dry-sumpsmering. Het vermogen van 420 pk klinkt niet als heel erg veel anno 2025, maar dan ga je voorbij aan de intentie. Dit is een motor die 8.250 toeren kan draaien en met name die laatste 2.500 toeren klinken glorieus. De R8 kan van 0-100 km/u in 4,2 seconden sprinten en een topsnelheid van 302 km/u halen. Standaard kreeg je een handbak, maar bijna iedereen koos de R-Tronic, een gerobotiseerde handbak.

In 2008 komt er een V10 beschikbaar, naast de V8. Deze heeft een slagvolume van 5,2 liter en een maximum vermogen van 520 pk. Hiermee drong de R8 definitief door tot de categorie van de supercars. Ook hier was een R-Tornic of handbak mogelijk. De V8 heeft vier kleine uitlaatpijpen, de V10 twee grote ovalen. Een jaar later komt er een open versie, de R8 Spyder. Dat is altijd een V10. In 2011 krijgt de V8 10 pk extra (430 pk) en vanaf dat moment kon je de V8 ook als Spyder krijgen.

In de herfst van 2012 krijgt de Audi R8 een facelift. De bumpers, grille en koplampen wijken af en zijn nu wat strakker. De uitlaten zijn nu een stuk groter en rond, of het nu een V8 of V10 is. Belangrijker is dat de R-Tronic-transmissie wordt vervangen door de S-Tronic, een automaat met dubbele koppeling. Het verschil tussen die bakken is enorm. De S-Tronic is sneller, soepeler, zuiniger, betrouwbaarder en fijner in de omgang.

Naast de V8 (430 pk) en V10 (520 pk) is er een V10 Plus met 560 pk en meer hardware. In 2014 verschijnt de nog iets sterkere LMX (570 pk). Het interieur is ietsje strakker en er is nieuwere infotainment. In 2015 neemt de tweede generatie Audi R8 (Type 4S) het stokje over. Die auto is aanzienlijk serieuzer, sneller en veel duurder. Ook is een V10 de minimale motor.

Hoeveel zijn er in Nederland?

Dat is een hele goede vraag. Dat heeft er vooral mee te maken dat de auto op allerlei manieren wordt aangemeld. Je zou denken dat ‘Audi R8’ voldoende duidelijk was, maar nee. Volgens onze laatste calculaties en de meest recente koolstofdatering rijden er een kleine 150 exemplaren van de supercar rond in ons land. Daarvan is het grootste gedeelte achteraf geïmporteerd.

Wat kost een Audi R8 als occasion?

In Nederland staan er zo’n 35 exemplaren van te koop. De goedkoopste Audi R8 in Nederland kost 37.500 euro. Dat is een exemplaar uit 2007 met 75.000 kilometer op de klok met de R-Tronic transmissie. Wil je een handbak, dan gaat je dat minimaal 69.500 euro kosten voor een verder vergelijkbare auto. Toevallig is 70.000 euro ook het prijspunt dat een V10 in beeld komt. Die heeft dan wel weer de R-Tronic.

Wil je een faceliftmodel, dan ben je rond de 75.000 euro kwijt. Het prijsverschil tussen de handbak en S tronic is dan ineens veel kleiner. De duurste Audi R8 in Nederland kost 115.000 euro, voor een heel late V10 Spyder. Twee dingen: getunede exemplaren zijn vaak wat minder waard, aparte kleuren (lees: niet zwart, wit of grijs) juist ietsje meer.

Wat kost een Audi R8 als occasion in Duitsland?

Het grote voordeel is dat er in Duitsland heel erg veel keuze is. Er staan er namelijk 200 exemplaren te koop. De goedkoopste Audi R8 in Duitsland kost 36.500 euro. Voor dat geld heb je een exemplaar uit 2008 met 100.000 kilometer aan ervaring. Tussen de 50.000 en 60.000 euro heb je een hoop keuze. Ook in Duitsland betaal je een hoop voor een handbak, want je moet minimaal 60.000 euro meenemen voor dat genoegen.

Normaal gesproken zie je in Duitsland ook wat meer kleurtjes, maar nu viel dat erg tegen. Wel zijn er meer exotische modellen te krijgen. Een Audi R8 LMX kan tot wel 150.000 euro kosten. De duurste Audi R8 is een ABT R8 GTR met 620 pk die 2 ton moet kosten. Ook staan er een hoop R8 GT’s te koop bij onze oosterburen, die moeten nog zo’n 130 mille opbrengen. Houdt met importeren wel rekening met BPM. Ondanks de leeftijdskorting kan dat oplopen dankzij de flinke CO2-uitstoot.

Is de Audi R8 betrouwbaar?

Over het algemeen wel. Als je nu in een Ferrari of Aston Martin rijdt, gaat er ween wereld voor je open. Er zijn echter wel wat dingen waar je op moet letten. Die motoren zijn beide erg sterk, maar moeten goed onderhoud hebben gehad. Beide blokken hebben directe injectie, wat helaas zorgt voor veel koolstof-opbouw in het inlaattraject. Qua leeftijd en kilometers kan het handig zijn om de distributieketting te controleren en mogelijk te vervangen. Het is niet makkelijk sleutelen, dus vaak moet het blok eruit.

Het onderstel is bovengemiddeld gevoelig, zoals wel vaker bij fijn sturende auto’s. Draagarmen moeten geregeld worden vervangen. Het is een Audi, dus het zijn bijzondere draagarmen. De adaptieve dempers zijn bijzonder prijzig om te vervangen. Sommige R8-eigenaren zijn overgestapt op een hoogwaardige schroefset. In alle gevallen is het zaak om goed te kijken hoe er met de auto is omgesprongen. Dus controleer de onderhoudshistorie.

Als het geen dealeronderhouden auto is, zorg dan dat de garage minimaal een specialist was. Dit is niet een Audi A5 met ander koetswerk. Controleer ook de staat van de auto: wielen, steenslag, plekjes, krassen en dergelijke. Als een eigenaar dat perfect bijhoudt – en dat is goed mogelijk bij een liefhebbersauto als een Audi R8 – dan is kans groter dat de techniek ook in orde is. De R8 is relatief goedkoop en sommige mensen hebben het geld al uitgeven bij de aanschaf, verzekering en het verbruik.

Hoe rijdt zoiets?

Compleet anders dan welke Audi dan ook. De besturing is relatief zwaar, de besturing is vrij direct maar biedt bovenal heel erg veel feedback. De wegligging is zeer stabiel en wekt een hoop vertrouwen, maar als je ervoor gaat zitten wil de kont omkomen. Leuk! De Audi R8 is absoluut niet week geveerd, maar je zou er dagelijks mee kunnen rijden. De motor is bij normaal gebruik lekker dociel. Onder de supercars is het dus nog altijd een Audi: niet intimiderend.

Over die motor gesproken, dat is een heerlijkheid. De 4,2-liter V8 van Audi is een pareltje. Echt snel is een Audi R8 tegenwoordig niet meer. Een gechipte Golf R of een standaard Model 3 Performance is sneller. Maar dat maakt niet uit. De R8 biedt namelijk sensaties en plezier. Ook voel je de techniek werken, het geeft een machtig gevoel, want jij bent de dirigent. In een moderne auto is deze sensatie zeer schaars, bij een Golf R of Tesla al helemaal.

Mocht je meer vermogen wensen is de V10 een goede optie. Die 100 pk extra merk je absoluut. Qua karakter is het wel een ander type auto. De V10 klinkt anders en is wat zwaarder dan de V8. Nog altijd is het een pretpakket. Het grootste nadeel is in alle gevallen de R-Tronic-transmissie. Zo slecht als Maserati’s DuoSelect of de SMG van BMW is het niet, maar het is niet denderend.

Zeker als je er gewoon normaal mee wil rijden, is ie hakerig. Tip: gewoon altijd zelf met de flippers bedienen, dan is er prima mee te leven. Houdt bij de R-Tronic ook rekening met extra onderhoud, de koppeling heeft niet het eeuwige leven.

Wat zijn de concurrenten van de Audi R8

Porsche 911 Carrera 4S (997)

De Audi R8 is een perfect alternatief voor een 911. De R8 is net wat exotischer, zowel qua looks als rijeigenschappen. Prijstechnisch en qua prijstechnisch zit de 911 Carrera 4S het dichtste bij de R8 V8. De Porsche voelt een maatje compacter aan. Een handbak is ietsje makkelijker te vinden (en goedkoper). Qua onderhoudskosten ontlopen ze elkaar niet veel, alhoewel de 997-generatie wel de nodige aandachtspuntjes kent. Mocht je een 911 overwegen, kijk dus naar de R8. Andersom niet, da’s saai.

Nissan GT-R

Je bent geïnteresseerd in een Audi R8, juist ook omdat het géén Porsche is. De Nissan GT-R is ook absoluut géén Porsche. De Nissan GT-R is aanzienlijk sneller en veel makkelijker op te voeren, iets dat veel eigenaren dan ook hebben gedaan. De GT-R is vreselijk effectief, maar betrekt de bestuurder wel degelijk bij de actie. Waar de R8 delicaat en subtiel is, is de GT-R een rijdende sloopkogel. Gek genoeg wel een stuk praktischer en betrouwbaarder. Je moet alleen mensen uitleggen dat je geen Juke rijdt.

Lamborghini Gallardo

Een Audi met een Lamborghini-chassis en eventueel een Lamborghini-motor. Waarom dan niet meteen voor de Lamborghini gaan? De Audi R8 en Lamborghini Gallardo zijn elkaar verwant. Waar de Audi manieren heeft, is de Lamborghini vele malen temperamentvoller. De V10 uit de eerste paar jaren klinkt het beste, de latere exemplaren zitten beter in elkaar geschroefd. Qua onderhoud wel aanzienlijk prijziger, want ja, er staat Lamborghini op.

Is een Audi R8 zijn prijs waard?

Ja, 100 procent. De rijzen zijn bijzonder interessant te noemen. Zeker als je ziet wat je ervoor terugkrijgt. Het verschil met de Audi RS 5 qua prijs is niet eens zo heel erg groot, terwijl de Audi R8 je wél de rijeigenschappen van een echte sportwagen geeft, omdat de R8 dat ook is. De handbak is veel duurder, dus moet je even zelf uitrekenen of je het dat waard vindt. Voor 20.000 euro extra kun je namelijk ook recentere een R-Tronic vinden met aanzienlijk minder kilometers.

Aan de andere kant van spectrum (late tiencilinders) is de R8 nog meer zijn geld waard. Vergelijkbare Ferrari’s, Porsches, McLarens en Lamborghini’s zijn aanzienlijk duurder. Qua prestaties en sensaties is het een match, maar de R8 is een stuk voordeliger.. Toch denken we dat de V8 de motor is die je wil hebben. De handling daarvan is nog wat beter en het is een auto waarvan er eigenlijk geen gelijke is. En dat voor slechts 40 mille. Precies evenveel als een Audi A1 25 TFSI S Tronic S Edition. Kies maar.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *