Wat heb je nu eigenlijk nodig voor een leuke weekendauto? Een relatief laag gewicht, niet al te grote dimensies en een enorme motor. Meer toch niet eigenlijk? De Mercedes SLK 55 AMG is een perfecte auto voor mensen die een geweldige auto zoeken voor erbij, zonder dat ze er compleet op leeglopen. Het recept van een kleine auto en een enorme motor spreken anno 2024 nog steeds te de verbeelding. Kortom, wij vroegen ons af wat een Mercedes SLK 55 AMG nog kost tegenwoordig en wat je dan hebt.
Want destijds was het een hele dure auto ‘voor erbij’. De prijs van de SLK 55 AMG was nét onder de 100.000 euro. Met een paar opties ging de SLK dus zo over de 100.000 euro heen en dat was destijds enorm veel geld voor een SLK, die als ‘200 Kompressor’ voor iets meer dan 50.000 euro voor de deur had staan. Dat is overigens meteen zijn charme of makke, afhankelijk hoe exhibitionistisch je bent ingesteld. Buitenstaanders zien een schattige SLK met vier uitlaten, kenners zien de ultieme weekendauto.
Wat kost een Mercedes SLK 55 AMG als occasion (2005-2012)?
- Specificaties
- Hoeveel zijn er in Nederland?
- Wat kost een Mercedes SLK 55 AMG als occasion?
- Wat kost een Mercedes SLK 55 AMG als occasion in Duitsland?
- Is de Mercedes SLK 55 AMG betrouwbaar?
- Hoe rijdt zoiets?
- Wat zijn de concurrenten van de Mercedes SLK55 AMG
- Is een Mercedes SLK 55 AMG zijn prijs waard?
- Is zo’n zwaar onderschatte Opel Astra OPC na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu
Specificaties
De Mercedes SLK 55 AMG is een tweezits roadster met metalen klapdak, zoals alle SLK’s. Het bijzondere aan de AMG-versie is diens motor. Ze hebben allemaal de ‘M113’ onder de kap, een 5,4-liter V8 met 3 kleppen en 2 bougies per cilinder. Het maximumvermogen 360 pk en qua koppel (510 Nm) kom je ook niets te kort, de SLK 55 AMG weegt namelijk minder dan 1.500 kilo. De SLK 55 heeft altijd een zeventraps automaat. De 0-100 km/u-sprint duurt 4,9 seconden en de topsnelheid is 250 km/u.
De eerste serie werd gebouwd van eind 2004 tot april 2008. Daarna kreeg het model een facelift. De motor bleef identiek. Qua uiterlijk zijn de wijzigingen subtiel met andere bumpers. Het grootste verschil is de besturing. Deze is sneller en biedt meer feedback. Een welkome toevoeging. Sommige SLK’s hebben het ‘Performance Package’ (optiecode: 030). Die hebben grotere remmen, Nürburgring-onderstel, tweedelige velgen, alcantara stuurwiel, carbon inleg en een hogere topsnelheid.
Hoeveel zijn er in Nederland?
Het zijn zeldzame auto’s. Van de reguliere SLK van deze generatie (R171 voor Mercedes-kenners) zijn er duizenden, maar van de SLK 55 AMG rijden er ongeveer honderd rond in Nederland. Bijna tachtig daarvan zijn geïmporteerd. We rekenen nu alleen de SLK 55 AMG van de R171-generatie, diens opvolger – de SLK 55 AMG (R172) – is nog veel zeldzamer. Diens voorganger – de SLK 32 AMG (R170) – ook, overigens.
Wat kost een Mercedes SLK 55 AMG als occasion?
In Nederland staan er ongeveer 10 exemplaren te koop. De goedkoopste Mercedes SLK 55 AMG van Nederland kost 22.950 euro. Dan heb je een US-import (met amberkleurige lampjes) uit 2005 met bijna twee ton op de klok. Wil je een iets jonger exemplaar en minder kilometers, ben je rond de 30.000 euro kwijt. Facelift-modellen zijn aanzienlijk zeldzamer en dus ook wat duurder. De duurste Mercedes SLK 55 AMG van Nederland kost 39.950 euro.
Er is dus niet veel keuze in Nederland. Al helemaal niet als je gaat zoeken naar een beetje leuke specificatie. Niet iedereen weet wat de 030-code is (performance package), maar dat is een waardevolle optie om te hebben, dus check het voor de zekerheid. Een ander ding: configuratie. De meeste SLK 55 AMG’s zijn zilvergrijs met zwart leer. Heel af en toe zie je een zwarte. US-importexemplaren hebben nog weleens een leuke kleurencombinatie.
Wat kost een Mercedes SLK 55 AMG als occasion in Duitsland?
Over de grens is het aanbod groter, maar niet heel erg veel. Er staan er op moment van schrijven zo’n dertig exemplaren te koop. De goedkoopste SL 55 AMG in Duitsland kost 17.550 euro. Dan heb je een exemplaar uit 2005 met 265.000 kilometer op de klok. Onder de 25.000 euro heb je behoorlijk wat keuze uit leuke exemplaren met iets meer dan een ton op de klok.
De duurste Mercedes SLK 55 AMG in Duitsland kost 40.000 euro. Dan heb je een laat facelift exemplaar met minder dan 50.000 kilometer op de klok. Ook in Duitsland valt op dat er nauwelijks keuze is qua klaar en specificatie. Bijna alle exemplaren zijn grijs, er zijn een paar zwarte exemplaren. Een kleurtje is zeldzaam.
Is de Mercedes SLK 55 AMG betrouwbaar?
Het is natuurlijk wat je verwacht van 20 jaar oude auto. Dat kan alle kanten op. In veel gevallen is de SLK 55 AMG een liefhebbersauto. Het is ook een typische auto voor erbij, dus vaak worden ze in de winter binnen gestald. Controleer goed of alle elektronica werkt en uiteraard of het dak zonder issues opent en sluit. Mercedessen uit deze periode willen nog weleens roesten, dus zet ‘hem op de brug en controleer de achteras en remleidingen. In grote lijnen is de SLK 55 AMG behoorlijk betrouwbaar.
De motor en transmissie zijn eigenlijk bestemd om veel grotere en zwaardere auto’s voort te bewegen. Ze 5,4-liter V8 is een vrij eenvoudige motor die het van zijn slagvolume (bijna 5,5 liter) moet hebben, niet zozeer van turbo’s of andere ingrepen die kapot kunnen gaan. Het zijn oudere auto’s, dus bekijk even meerdere exemplaren voordat je gaat kopen, om zo een idee te krijgen hoe ze er qua staat uit kunnen zien. Het interieur wordt niet mooi oud: er zijn relatief goedkope plastics en de navigatie is archaïsch.
Hoe rijdt zoiets?
Hilarisch. De rijbeleving wordt gedomineerd door de motor, uiteraard. De V8 heeft altijd koppel over. Tot tachtig procent is het een geweldig instrument, daarboven merk je dat de besturing net niet snel genoeg is en de transmissie het niet altijd bij kan houden, zeker als je zelf gaat schakelen. Maar dan vergelijken we het beste de beste sportwagens in deze klasse (hallo Porsche Boxster S). Het is niet alleen of zozeer de sportieve rijkwaliteiten die indruk maken, maar de tweeledige karakter.
Je kan namelijk waanzinnig cruisen met de SLK 55 AMG. Doet het dak omlaag, zet de automaat in ‘D’ en kom niet boven de 2.000 en alsnog kun je perfect meekomen met het verkeer en geniet van de heerlijke bassen die de V8 produceert. Het is dan ook geen trackdayauto, maar het is wel een geweldig apparaat om over de Autobahn mee naar Italië te rijden, een paar bergpassen te nemen en weer terug te blazen. Enig smetje is dat je maar 208 liter bagageruimte hebt.
Wat zijn de concurrenten van de Mercedes SLK55 AMG
De meest directe concurrent destijds was de BMW Z4 M Roadster. Qua formaat, prijs en prestaties komen die behoorlijk overheen. Het karakter is echter compleet anders. De Z4 heeft een hoogtoerige motor en is nog iets spartaanser qua karakter. De BMW was vroeger wel flink goedkoper, maar de SLK 55 AMG kost nu ietsje minder dan de Z4 M. Veel value for money dus met de SLK.
Voor hetzelfde van wat een SLK 55 AMG kost, heb je ook een Porsche Boxster S van de 987-generatie. Deze is (veel) minder snel, maar voelt veel meer aan als een uitgekristalliseerde sportwagen met veel meer stuurgevoel, betere remmen en een zeer uitgebalanceerd onderstel. De zescilinder boxermotor klinkt waanzinnig goed. Wel zijn de onderhoudskosten (veel) hoger bij de Porsche. En als relaxte cruiser scoort de SLK 55 AMG veel beter.
Mocht je voor dit geld een tweezits cabrio met V8 zoeken, lijkt de Chevrolet Corvette Convertible gek genoeg het meeste op de SLK 55 AMG. De Mercedes heeft dan net ietsje meer raffinement. Qua uitstraling is zo’n Corvette dan wel weer een stuk exotischer. Althans, voor de buitenstaander. Ook de Corvette heeft een zeer betrouwbare V8.
Is een Mercedes SLK 55 AMG zijn prijs waard?
De Mercedes SLK 55 AMG is eigenlijk twee auto’s in één. Met het dak dicht en de sportknop aan is het een behoorlijk goede sportwagen. Niet zo scherp als een Boxster of atletisch als de Z4 M, maar het verschil is minder groot dan je denkt. Die V8 maakt natuurlijk alles goed, want die 5,4-liter grote heerlijkheid domineert altijd en overal.
Als je rustig aan doet, is de SLK geweldig en dat is waar de Porsche en Z4 het ietsje afleggen. Zeker met de prijs van nu is de SLK 55 AMG een geweldige aanbieding, zeker omdat het lijkt dat de meeste afschrijving wel achter de rug. Voor de kosten hoef je het gek genoeg niet te laten. Dus ja, de SLK 55 AMG is honderd procent zijn prijs waard. Zoek wel een mooie, originele.
Octa heeft op 11 november 2024 geschreven:
De eerste generatie SLK55 heeft vóór 6 pots remklauwen met Floating disks, dat is meer vergelijkbaar met de remmen van een Porsche GT4.
Wijsneus heeft op 10 november 2024 geschreven:
Nog een alternatief: Nissan 350Z Roadster.
Wel 2 cilinders en wat pk minder, maar Japanse degelijkheid en direct in de basis al gebouwd voor sportief toeren in plaats van als instapmodel cabrio.