Wat is een echte sportwagen? Het klassieke Britse recept was altijd een eenvoudige tweezitter met open kap, potente motor en achterwielaandrijving. Meer heb je eigenlijk niet nodig. Dit autotype wordt nieuw bijna niet meer verkocht, helaas. Gelukkig kun je op de occasionmarkt je geluk niet op. Gek genoeg vergeet men vaak de Opel GT, terwijl die auto alle kenmerken van een echte klassieke sportwagen heeft. Daardoor stelden wij ons de vraag: ‘Wat kost een Opel GT nu eigenlijk nog’?

Daarom besteden we dit weekend extra aandacht aan dit miskende talent. Want nieuw was het weliswaar geen commercieel succes, maar was het een slechte auto? En nu de prijzen gezakt zijn, krijg je dan waar voor je geld? En hoe verhoudt de Opel GT zich nu met de concurrentie? En waar moet je op letten bij de aanschaf van zo’n auto? Op al die vragen gaan we in dit artikel een antwoord geven.

Specificaties

De Opel GT begon zijn leven niet als een Opel. De auto is het geesteskindje van Bob Lutz. Dat was een chef van General Motors die heel erg graag een betaalbare sportwagen wilde als concurrent voor de Mazda MX-5. De Pontiac Solstice verscheen in 2005 en in 2006 kwam de Saturn Sky op de markt. Saturn was destijds het budgetmerk van General Motors. Met de Sky probeerde GM het een beetje sexy te maken.

De Saturn Sky was er in eerste instantie met een 2,4-liter viercilinder. In 2007 verscheen de Sky Red Line, waarbij Red Line de benaming is voor alle snelle Saturns. Het is precies de Saturn Sky Red Line die zijn uiterlijk en techniek deelt met de Opel GT. Weetje voor de autonerd: naast de Pontiac Solstice, Saturn Sky en Opel GT is er nog een vierde variant: de Daewoo G2M.

Opel GT Zwart (2007) & GT geel (1969) zijkant links schuin voor

De Opel GT maakt zijn debuut op de Salon van Genève in 2006. Het productiemodel dat volgt, lijkt er enorm veel op. De auto komt in 2007 op de markt. De prijs is bijzonder mild: voor ongeveer 43.000 euro reed je weg in zo’n auto. De prijs wordt nog milder, want in datzelfde jaar verlaagt de importeur de prijs naar 35.000 euro. General Motors heft het merk Saturn op en dat betekent dus automatisch het einde voor de Opel GT.

Hoeveel zijn er in Nederland?

In Nederland zijn er zo’n 230 verkocht tussen 2007 en 2010. De meeste exemplaren zijn van de eerste twee jaar. Gezien de aantallen en het aantal Opel-dealers in Nederland lijkt het erop dat die ‘verplicht’ een exemplaar moesten afnemen om in de showroom neer te zetten. Er zijn er nog zo’n 100 later geïmporteerd. In totaal zijn er in Nederland dus zo’n 330 exemplaren van de Opel GT.

Het is vrij lastig om exact de juiste gegevens uit te pluizen, want de naam lijkt af en toe ingevoerd te zijn voor andere auto’s. Op de een of andere manier zijn er ook een hoop Opel GT’s met voorwielaandrijving geïmporteerd. Dat is dan een Opel Astra GTC die bij import de verkeerde naam heeft gekregen. Het zijn in elk geval behoorlijk zeldzame auto’s in Nederland.

Wat kost een Opel GT als occasion?

In Nederland staan er op dit moment zo’n 20 exemplaren te koop. De goedkoopste Opel GT van Nederland kost 11.950 euro. Dat is een origineel Nederlandse auto uit 2007 met 150.000 kilometer op de klok. De meeste GT’s die in Nederland te koop staan hebben beduidend minder gelopen dan een ton. De prijzen zijn dan wel iets hoger, boven de 15.000 euro.

De duurste Opel GT van Nederland kost 19.950 euro, dan heb je er een uit 2010 met minder dan 50.000 kilometer aan ervaring. Qua kleuren hebben we wel slecht nieuws, want ze zijn bijna allemaal zwart. Gelukkig zijn er een paar met rood leer, wat de auto al een iets fraaiere uitstraling geeft. Nu was zwart de introductiekleur van de conceptversie.

Wat kost een Opel GT als occasion in Duitsland?

In Duitsland is de keuze een stuk groter, er staan een kleine 100 exemplaren te koop. De goedkoopste Opel GT in Duitsland kost 9.900 euro, maar de verkoper geeft aan dat dat ‘een winterprijs is’. De op een na goedkoopste Opel GT bij onze Oosterburen is 11.999 en vanaf dat punt loopt het gestaag op. In Duitsland vind je meer exemplaren met hogere kilometerstanden, sommigen zelfs met meer dan twee ton.

Opel GT rood (2007) zijkant links rijdend dak omlaag

Is de Opel GT betrouwbaar?

Een ander groot verschil is dat er veel meer keuze is uit diverse kleuren. Rood, grijs, geel: er is voor ieder wat wils. In Duitsland staan er wel meer getunede exemplaren met een ander onderstel, setje velgen of andere aanpassingen. Dat hoeft niet zo erg te zijn, zolang het maar kwalitatief goede modificaties zijn. Dus een KW onderstel met OZ-velgen is niet verkeerd, maar imitatiewielen met banden van het merk HakkieTakkie lekker laten staan.

Over het algemeen wel. De 2,0-liter Ecotec turbomotor is in standaardvorm behoorlijk betrouwbaar. In Wolfsburg deden ze dat Opel niet na in die periode. De motor heeft een ‘onderhoudsvrije’ distributieketting, maar we hebben het over een auto van minimaal 16 jaar oud. Ook heeft de waterpomp niet het eeuwige leven en moet ie een keer vervangen worden. Het is een cabrio, dus check even hoe goed het kapje nog is.

Opel GT geel (2007) ecotec motorblok

Zeker met exemplaren die veel buiten gestaan hebben kan het tijd worden voor een nieuwe kap. Check ook of de constructie nog goed werkt en of er sprake is van lekkage. Een ander punt is de sensor voor de bijrijdersstoel, die weleens de geest geeft en duur is om te vervangen. Het voordeel is dat de Opel GT – ondanks de exotische looks – bestaat uit een hele hoop standaard GM-onderdelen. Behalve de buitenspiegels, die zijn van een Fiat.

Hoe rijdt zoiets?

Oldskool. Het is geen delicate sportwagen of een exoot als de Opel Speedster. De Opel GT is dus geen precisie-instrument. Het is die maat van je die in de kroeg bij een rondje bier halen óók een Jägermeister haalt. Het sturen is niet heel bijzonder, maar redelijk precies en biedt enige feedback. Het onderstel is eigenlijk een beetje straf, met name op drempels.

Er is relatief weinig incasseringsvermogen, waardoor je de auto als hard ervaart. Tegelijkertijd is er niet de absolute scherpte die je bij een sportwagen verwacht. Een goede schroefset kan wonderen doen. Met name in Duitsland zie je veel exemplaren op een schroefset van ST of KW. De rijbeleving van de Opel GT in standaardvorm draait echter vooral om de motor. Die 264 pk voel je echt, evenals die 400 Nm.

Opel GT rood (2007) zijkant schuin rechts achter rijdend op weg dak omlaag

Dit zijn hele snelle auto’s. Het schakelen vereist aandacht. Het is leuk om er mee bezig te zijn, maar het is niet de fijnste of meest precieze transmissie. Ook zijn de bakverhoudingen van de vijfbak (ja, vijf) ietwat vreemd gekozen. Qua raffinement (of beter gezegd, het gebrek eraan), merk je dat het een Amerikaan is. Zie het als een kleine Corvette met een opgefokte Astra OPC-motor, en je hebt een goed beeld.

Wat zijn de concurrenten van de Opel GT?

De Opel GT kwam destijds in 2007 op de markt, net toen de meeste betaalbare sportwagens (MG F, Fiat barchetta, Toyota MR-2) uit productie waren gegaan. Destijds waren er wel wat concurrenten die men liever kocht (en ook beter zijn te vinden als occasion). Tegenwoordig liggen de verhoudingen iets anders, daar de Opel GT iets meer heeft afgeschreven dan de concurrenten. Je krijgt dus relatief gezien meer auto voor je geld, kijk maar:

Mazda MX-5

Dit is dé concurrent. Op papier maakt de Opel GT er gehakt van op een recht stuk, want die is veel sneller. Maar op alle andere disciplines is de Mazda de (veel) betere auto. De besturing is preciezer, fijngevoeliger en communiceert beter. Het onderstel staat op een (veel) hoger plan en het schakelen is hemels. Ook ziet deze NC-generatie er nog altijd geweldig uit. Maar ja, de sterkste MX-5 heeft meer dan 100 pk minder dan de Opel GT. Het is maar de vraag hoe belangrijk je prestaties vindt.

Mazda MX-5 (NC2) wit zijkant rechts voor schuin

Honda S2000

Tja, een viercilinder roadster van het formaat MX-5, maar dan sneller. Dan kom je uit bij de Honda S2000. De Honda is een veel hoogwaardiger product met een legendarische motor en klassiekerpotentie. Ze zijn gek genoeg behoorlijk aan elkaar gewaagd. Beide zijn allemaal totaal niet praktisch en bijna even snel. Nieuw moest je de S2000 kopen, maar nu is dat anders? Zelfs met een hoge kilometerstand is een S2000 alsnog 20.000 euro, terwijl je voor dat geld dus een van de mooiste Opel GT’s van het land hebt.

BMW Z4

Net als de Opel GT werd de BMW Z4 gebouwd in Amerika. Ook de Z4 is een beetje een onbehouwen roadster. Ook hier moet je met beleid schakelen. Bij de Z4 heb je heel erg veel keuze uit diverse motoren. Een vroege zescilinder of latere viercilinder kun je voor het or hetzelfde bedrag krijgen. Qua snelheid is de Opel GT ‘hem de baas, zelfs de drieliters houdt ie bij. De BMW is aanzienlijk duurder in onderhoud en wederom een paar jaar ouder. Ook moet het uiterlijk je ding zijn.

Mazda MX-5 (NC2) wit zijkant rechts voor schuin

Is een Opel GT zijn prijs waard?

Nieuw was het een beetje een lastige propositie. Een Honda S2000 was 50.000 euro en een MX-5 2.0 met alles erop kostte 40.000 euro. Maar nu koop je ze bij wijze van spreken voor een Opel en een ei, eh, appel en een ei. Het leuke is dat ze allemaal zo snel zijn, de standaarduitvoering is ons bespaard gebleven. Het verschil tussen exemplaren met hoge en lage kilometerstand is relatief klein. Dus zeker met de zomer op komst is het een geweldig fun-auto.

Reacties

  • Marc heeft op 9 februari 2025 geschreven:

    Beste luitjes.
    Ik heb zelf met een Opel GT gereden.
    Ben nu een bejaarde man, maar toch nog niet seniel.
    Als jullie zeggen dat de Opel GT in de 21è eeuw geïntroduceerd werd heb ik daar toch wel ernstige bedenkingen bij.
    Laat het klaar en duidelijk zijn.
    De eerste ECHTE Opel GT werd in 1968 op de markt gebracht.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)